Orka: Jag antar att du menar KUB? Men det görs väl i v13 ungefär? Rutinultraljudet är väl i v 18-19, tror jag.
KUB har vi funderat länge på, av och till. Kul att få ett extra ultraljud, men samtidigt är jag lite orolig för hur jag kommer att reagera om det blir "hög" sanolikhet att något är fel. Är ju fortfarande väldigt låg risk att något skulle vara fel, men å andra sidan vill man ju gärna veta om det skulle vara något väldigt allvarligt fel som gör att bebis inte kan överleva utanför mammans kropp. Förra graviditeten hade vi bestämt oss för att inte göra KUB utan vänta till RUL, men när jag började blöda i v12 hade det varit rätt skönt att ha en "mellankontroll" där någonstans... Den här gången ska vi nog göra KUB, på grund av den enkla anledningen att vi oroar oss ändå, oavsett om vi gör eller inte gör undersökningarna. Får man ett sämre KUB-värde får man väl ta det då. Det är ju fortfarande sannolikheter alltihop så även om man får 1:200 som resultat så är det ju fortfarande 199 gånger av 200 som barnet är friskt. Men det tål verkligen att tänkas på... Supersvårt, och där måste man nog verkligen tänka igenom vad man själv vill.