Ammor
Finns det ammor idag?
Alltså kvinnor som professionellt ammar andras barn. Förr var det ju vanligt vad jag förstår, men förekommer det nu? Och var får man tag på ammor isåfall?
Finns det ammor idag?
Alltså kvinnor som professionellt ammar andras barn. Förr var det ju vanligt vad jag förstår, men förekommer det nu? Och var får man tag på ammor isåfall?
Tror inte det. Dock doneras ju bröstmjölk till sjukhus, men det är nog det närmsta man kommer ammor i dagens Sverige.
Det finns ju inget behov av det i dagens moderna samhälle, eftersom det nu finns ett fullgott alternativ till amning och bröstmjölk.
min svägerska fick bröstmjölk av mig när hennes pojk, som var tre månader yngre än min flicka (han var två månader), fick förstoppning av ersättningen. hon kunde inte amma själv och det var väldigt smidigt oavsett vad andra tycker eller inte
den donerade mjölken är ju till för prematurbarn så det funkar ju inte på samma sätt men jag ammade ju inte hennes barn utan han fick mjölken i flaska på samma sätt som ersättningen
min svägerska fick bröstmjölk av mig när hennes pojk, som var tre månader yngre än min flicka (han var två månader), fick förstoppning av ersättningen. hon kunde inte amma själv och det var väldigt smidigt oavsett vad andra tycker eller inte
Jag har faktiskt sett något som får mig att tro att det faktiskt finns ammor fortfarande. Det satt en liten indisk kvinna ( i traditionella kläder) och ammade ett "skandinaviskt" barn i 1 års åldern på Arlanda en tidig morgon. Barnet och hans äldre syskon kunde verkligen inte vara biologiska släktingar till kvinnan. Och jag fick känslan av att hon passade barn och bagage när deras föräldrar checkade in. Barnen var så stora och blonda och hon var så liten och mörk. Hennes kläder så "indiska" och barnen så "nordiska". Men visst det kan ha varit mina fördomar som spelade mig ett spratt.
Nej, det finns inte kvar, eftersom det finns alternativ i dag. Men om man inom vänkretsen eller inom släkten låter någon annan amma är en sak.
Men kvinnor som hade som arbete att amma andra kvinnors barn, nej
#chrysabelle
Och vilket alternativ skulle vara bättre? Bröstmjölksersättning!? Lär vi oss aldrig att det artificiella inte är bättre en det naturliga!?
Om det överhuvudtaget kan störa och provocera någon här att en kvinna ammar svägerskans bebis om det behövs.. om man återigen hör kommentarer om att det på något sätt skulle vara osmakligt att amma sitt barn på offentlig plats, då är jag ledsen, då har vi verkligen en allt annant än avslappnad attityd här.
Inte bara o-avslappnad. Utan sjuk.
#chrysabelle
Och vilket alternativ skulle vara bättre? Bröstmjölksersättning!? Lär vi oss aldrig att det artificiella inte är bättre en det naturliga!?
Om det överhuvudtaget kan störa och provocera någon här att en kvinna ammar svägerskans bebis om det behövs.. om man återigen hör kommentarer om att det på något sätt skulle vara osmakligt att amma sitt barn på offentlig plats, då är jag ledsen, då har vi verkligen en allt annant än avslappnad attityd här.
Inte bara o-avslappnad. Utan sjuk.