• Magbule

Rätt mängd timmar på förskolan

Hej!

Jag har en liten tös på 1,5 år som börjat på förskolan i mitten av juni, då jag jobbade heltid och mannen likaså!
    Nu jobbar jag två dagar i veckan medan mannen jobbar fem dagar i veckan.
    Jag frågade fröknarna om det var möjligt gör mitt barn att iaf få vara på förskolan någon mer dag förutom när jag jobbar då detr viktigt arr hon får umgås med andra barn, speciellt nu när hon just vant sig vid att Hon ska vara på förskolan. På min lediga dag får jag lämna henne 8:30-11 säger fröken, alltså knappa 3 timmar sedan får hon va hemma alla dagarna jag är ledig :( tycker lite synd om henne och dessutom behöver jag lite andrum då jag väntar barn nr 2!

Vad säger ni? Hur många timmar har hon rätt till att vara på förskolan??
    Vi betalar ändå runt 1200kr

• Svar på tråden Rätt mängd timmar på förskolan
  • Whitetrash86

beroende på kommun, så har barn rätt till 15,24 eller 30 timmar. Om man är föräldraledig/ sjuk eller arbetslös.

Så förskolan har all rätt att säga nej till fler timmar. Det är ingen avlastningsplats.
    Är man hemma och ledig så kan man ha sina barn hemma också.
    När barn nr 2 kommer så kommer du fortsätta ha rätt till dessa timmar men då kommer dom vara utsträckta under 3-5 dagar /vecka.

Hur mycket man betalar har inget med saken att göra.

• mammalovis

Allt beror ju på hur många timmar du arbetar dina 2 dagar samt vad du har för sysselsättning de övriga 3 dagarna du innan arbetade.

Skulle du arbetat heltid, men är sjukskriven övriga procent får hon vara den tid din man och du samtidigt skulle varit på arbetet i vår kommun.

Tar du ut 3 dagars semester per vecka, så har du ingen rätt att ha dottern där mer än arbetad tid.
    Tar du ut fp på sgi-nivå 3 dagar för 1,5-åringen så har du ingen rätt att ha henne på förskolan de dagarna du tar ut fp.
    Tar du lägstadagar så räcker det att umgås med sitt barn minst 1 timma per dag, MEN maxantalet timmar kvarstår fortfarande. Så arbetar du 16 timmar under de två dagarna, så finns det inga timmar kvar upp till 15 timmar, om det gäller i din kommun.
    Tar du dagar för bebisen har barnet fortfarande bara rätt att vara där max 15 timmar eller vad som gäller i din kommun. Det är först hösten hon fyller 3 år som hon har rätt till allmän förskola 3 timmar varje skoldag i kommunen, totalt 525 timmar som är gratis.

Så har ni 15-timmar som regel vid arbetslöshet och föräldraledighet för annat syskon, så är 3,5 timmar ändå generöst om du arbetar mer än 11,5 timmar på dina lediga dagar.

Andrummet får du ta hjälp av mannen, släkt och vänner, om du inte är sjukskriven eller slutat jobba helt inför bebisens ankomst med fp. Avgiften kan sjunka om du anger din nya lägre inkomst från du började arbeta två dagar ... allt beror ju på vad du fyller på med upp till heltid.

• Alexi

Men om du jobbar två dagar och en av dina lediga dagar är hon där 3 timmar så blir väl det helt lagom. Mer går ju inte många barn ändå när de har föräldralediga föräldrar. Att du vill ha andrum får du nog ta när pappan är hemma, det är ju liksom inte det vanliga att man är hemma och ledig ensam som gravid, de flesta jobbar ju heltid.

• Anonym

Tack för era svar:)

Jag är nöjd men hörde så många olika versioner av vänner så jag var tvungen att göra lite research. Mig gör det inget att mitt barn är hemma, mest det att man vill att barnet ska ha ett regelbundet umgänge med andra barn. Vi är nyinflyttade i staden och känner inte många, släkt och vänner bor på annat håll. Inget att hänga läpp för, vi klarar oss så bra ändå:)))

//Kramar

• Anonym

Ditt barn är 1,5 år!

Du får ursäkta, men jag blir helt förstummad? VARFÖR vill du ha henne på förskolan när hon är så liten och du är hemma? Hon har inget som helst behov av förskola i den åldern. Skulle aldrig få för mig att skola in ett barn överhuvudtaget innan 3 års ålder om det inte krävs av orsaker som ekonomi etc. Jag är för övrigt positiv till förskola och har jättepositiva erfarenheter av förskola, men riktigt små barn har själva verkligen inget behov av förskola. 

• Flygfotogen

Ditt barn är 1,5 år och har inget direkt behov av att träffa andra barn. Barn i den åldern leker inte med andra barn. 

Svar på tråden Rätt mängd timmar på förskolan