• Rubjan

Sömnbehov 6- och 10-åring?

Den lilla sover utan problem och den stora ha svårt att sova lika mkt, vaknar på natten och går upp först. Så jag sagt att hon kan lägga sig senare. Eller hur gör man?

• Svar på tråden Sömnbehov 6- och 10-åring?
  • sextiotalist

En 10-åring och en 6-åring som ska lägga sig samma tid?

Varför kan man inte som förälder försöka känna av barnet, varje individ har olika sömnbehov och även olika rytm. Så länge rytmen inte kolliderar med vardagen och barnen är pigga under dagen, så tycker jag att man ska låta barnen få lära känna av sin egen sömnrytm

• Rubjan
    sextiotalist skrev 2014-08-26 06:22:22 följande:
    En 10-åring och en 6-åring som ska lägga sig samma tid?

Varför kan man inte som förälder försöka känna av barnet, varje individ har olika sömnbehov och även olika rytm. Så länge rytmen inte kolliderar med vardagen och barnen är pigga under dagen, så tycker jag att man ska låta barnen få lära känna av sin egen sömnrytm
    Jag är uppe sent så jag säger att hon ska lägga sig och läsa, det funkar
  • cosinus

Min 6 och 10-åring har inte lika sömnbehov. Den äldre går isäng 21 på vardagar, den yngre bör ligga 20 men absolut senast 20:15. De vaknar ungefär samma tid, kring 07.

Men sen är ju barn olika i hur de kommer till ro, min 8-åring tycker alltid han har svårt att somna på kvällen, han är kvällspigg men extremt morgontrött ist. 6 och 10-åringen är tvärtom rätt kvällströtta men väldigt morgonpigga.

Svar på tråden Sömnbehov 6- och 10-åring?