Snällspiken skrev 2014-08-26 20:30:57 följande:
nemo1: Varför är det dumt att tänka tanken att släppa ut en katt..? Vår veterinär som är expert på katter med beteendestörningar menar att det är väldigt svårt att ge en innekatt lika mycket stimulans som en utekatt får. Hon ser väldigt mycket stressrelaterade problem hos innekatter, jämfört med utekatter.
Eftersom denna katt har en beteendestörning tycker jag inte att man ska utesluta att hon skulle må bättre av att få gå ut, vilket de flesta katter föredrar, d v s det är inte naturligt för katter att bo i en lägenhet i hela sitt liv.
Släppa ut en kattunge när det går en motorväg precis vid huset???? Ja visst, det kan man göra om man skiter i om katten dör eller inte, det är ju bara att ersätta den med en katt på Blocket för en krona tassen!
Och den veterinär som säger att det är ok att släppa ut en katt i ett bostadsområde fullt med vägar den veterinären skulle jag omedelbart byta ut.
Köper man en innekatt så måste man ju fatta att en massa aktivering behövs och framför allt en KATTKOMPIS. Vi kan aldrig någonsin ersätta en annan katt om vi så är hemma 24-7.
Och jag är övertygad om att det inte är en beteendestörning utan något som är fel där hemma. Jag hjälper hemlösa katter och har aldrig haft problem med felkissande, och då har dessa katter aldrig varit inomhus tidigare.