Inlägg från: Notetur Nomen |Visa alla inlägg
  • Notetur Nomen

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

StackarsMia skrev 2014-08-29 00:52:24 följande:

De flesta invandrare kan idag med dokumentation få sin utbildning validerad. Har funnits i över tio år. Bara vända sig till Högskoleverket, så skickar de dokumenten vidare. Varför skulle det behövas ett speciellt undantag för somalier är frågan.

SCB:s publicering behandlar siffror som är MINST 4 år gamla, troligtvis fem år. Om man tror att de är representativa, så får man göra det. Precis som man kan gissa att tekniken inte utvecklats under samma tid.

Somalier, och andra flyktingar, skulle eventuellt behöva alternativ valideringsresurs eftersom de av olika anledningar kan ha svårt att styrka sin utbildning.
  • Notetur Nomen
    StackarsMia skrev 2014-08-29 00:55:44 följande:

Förstår inte hur folk medvetet missförtår tråden.Det är ett svenskt symptom att alltid glida ur sammanhanget. Artikeln säger inget alls om hans intentioner. Nada, zip, shit. Det är artikeln vi debatterar, inte hans blogginlägg. Då hade säkert rubriken bjudit på hans blogg eller tankar.

Eh det är inte att missförstå tråden. Tråden handlar om huruvida somalier borde kunna få arbeta som läkare utan verifierad utbildning, sen används en artikel som stöd för frågeställningen. Om man inte är helt tappad tar man då reda på så mycket man kan om det här förslaget så att det kan diskuteras seriöst. Men det är klart, det är mycket lättare att bli förbannad.
  • Notetur Nomen
    FrozenDream skrev 2014-08-30 03:56:48 följande:

Det är omöjligt en win-win eftersom vi i sverige, som är ett rikt land, har en mycket hög standard och höga krav på läkare. Det upphör aldrig att förvåna mig att människor tror att alla länder världen över har samma höga krav och minimum standard som sverige. Västvärlden, ja de flesta har lika hög eller högre standard. Men det gäller bara västvärlden. Är ni så inskränkta och fördomsfulla att det är helt omöjligt för er att inse att detta inte gäller hela världen? U-länder har den beteckningen av en orsak. Eller är det inte längre tillåtet att betrakta länder med lägre standard som u-länder nuförtiden?
    Som tidigare sagts i tråden är de enda somaliska läkare med kompetens nog att faktiskt JOBBA som läkare i sverige de som fått utbildning i väst eller i usa. Och de lär inte ha några som helst problem att bevisa sin utbildning.

Ni låter rasism förblinda er. Det är det enda ni ser. När det inte alls handlar om det i detta fallet. Har ni ens sett ett allmänt sjukhus, eller vad vi skulle kalla vårdcentral i somalia? Jag tvivlar på det. Och jag pratar INTE om de få, med västvärldens standard utan de rent allmäna. Men vet ni, det finns nåt som heter google för er som inte har personlig erfarenhet av den "avancerade" vård ni kan få på de flesta ställen där. 
    En allmänt somalisk barnmorska där skulle tack och lov inte släppas in på ett svenskt sjukhus utan utbildning här. Och jag som svensk barnafödande kvinna har inte det minsta önskemål om att det ska ändras. Ett födsel är farlig nog som den är med modern standardsvensk sjukvård

Fast då kan man helt enkelt sammanfatta det som om deras läkarkunskaper inte når upp till den standard vi har i Sverige, så får den personen givetvis inte arbeta som läkare utan att först komma upp till den nivån vi ställer i Sverige. 
    Det behöver inte betyda att förslaget är dåligt.
  • Notetur Nomen
    Flash Gordon skrev 2014-08-30 12:49:33 följande:
    Det har ju ingeting med tråden att göra men SD:s position bland "sympatisörerna" är ju inte så svår att förstå då de bland annat har stort stöd bland pensionärer, dvs de som på 40-50-talet fick ett jobb direkt efter grundskolan eller gymnasiet.
    Ja, det är ju lite ot som sagt. Men jag ville mer visa på att Miljöpartiets sympatisörer låg i toppen. Jag är trött på att höra att MP är miljömuppar och obildat, obegåvat skräp när så uppenbarligen inte är fallet. 
    Och av samma anledninng som SDs gamla väljarbas drar ner snittet, drar antagligen MPs unga väljare ner sitt snitt. Många som röstar på dem har inte hunnit avsluta en universitetsutbildning ännu,
  • Notetur Nomen
    realist14 skrev 2014-08-30 15:28:32 följande:

Är de utbildade så var det länge sedan dessutom och har man inte arbetat i sitt yrke på länge så är man sannolikt inte så uppdaterad heller.Har man int arbetat alls efter utbildningen är de ännu värre.
    Dessutom behöver de behålla sina läkare i landet.

amnestypress.se/notiser/12507/de-forsta-utexaminerade-lakarna-pa-18-ar

Det är faktiskt en god poäng. De få läkare som finns i Somalia borde för hemlandets skull stanna där. Men det är lite mycket begärt kanske om man är indragen i nåt klankrig.
  • Notetur Nomen
    FrozenDream skrev 2014-08-30 03:56:48 följande:

Det är omöjligt en win-win eftersom vi i sverige, som är ett rikt land, har en mycket hög standard och höga krav på läkare. Det upphör aldrig att förvåna mig att människor tror att alla länder världen över har samma höga krav och minimum standard som sverige. Västvärlden, ja de flesta har lika hög eller högre standard. Men det gäller bara västvärlden. Är ni så inskränkta och fördomsfulla att det är helt omöjligt för er att inse att detta inte gäller hela världen? U-länder har den beteckningen av en orsak. Eller är det inte längre tillåtet att betrakta länder med lägre standard som u-länder nuförtiden?
    Som tidigare sagts i tråden är de enda somaliska läkare med kompetens nog att faktiskt JOBBA som läkare i sverige de som fått utbildning i väst eller i usa. Och de lär inte ha några som helst problem att bevisa sin utbildning.

Ni låter rasism förblinda er. Det är det enda ni ser. När det inte alls handlar om det i detta fallet. Har ni ens sett ett allmänt sjukhus, eller vad vi skulle kalla vårdcentral i somalia? Jag tvivlar på det. Och jag pratar INTE om de få, med västvärldens standard utan de rent allmäna. Men vet ni, det finns nåt som heter google för er som inte har personlig erfarenhet av den "avancerade" vård ni kan få på de flesta ställen där. 
    En allmänt somalisk barnmorska där skulle tack och lov inte släppas in på ett svenskt sjukhus utan utbildning här. Och jag som svensk barnafödande kvinna har inte det minsta önskemål om att det ska ändras. Ett födsel är farlig nog som den är med modern standardsvensk sjukvård

Måste bara svara dig igen. Alltså förslaget handlar ju om att man ska ta tillvara på den kompetens som FINNS. Inte hitta på att det finns mer än det gör.
    Det handlar inte om rasism, det har du alldeles rätt i.
  • Notetur Nomen
    kvs skrev 2014-08-30 16:12:46 följande:
    Vi har ju redan ett utmärkt valideringssystem i form av våra högskolor och universitet. Jag har svårt att se att det skulle finnas några genvägar.

Är det så att du faktiskt har de kunskaperna du utger dig för att ha så torde du kunna få en civ.ing. på iaf 2 år. Jag misstänker att läkarprogrammet har fler och mer tidskrävande praktiska övningar, men det går säkert att skala av ett par år där med.

I just läkarnas fall kan det ju vara lite surt då söktrycket är högt och man kanske kan fundera på om det vore vettigt att ha en extra urvalsgrupp med ett fåtal platser åt folk som vill validera sina kunskaper.
    Men uppenbarligen är det inte så utmärkt.

Ditt andra stycke förstår jag inte ens. Viss ingenjörsutbildningar är garanterat mer krävande än läkarprogrammet, och i vilket fall så är man förmodligen lagd åt det ena eller andra hållet. 

Problemet är ju tydligen att somalier kan ha svårt att bevisa att de ens är behöriga för validering. Jag vet inte hur resurssmart det skulle vara att först läsa tre terminer svenska (om man ponerar att man klarar hela sfi på en termin), sedan läsa medicinsk svenska och sedan gå om hela läkarprogrammet. 
  • Notetur Nomen
    Rataxes skrev 2014-08-30 16:47:57 följande:

Det skulle vara intressant att få reda på vilka utbildningar de "högutbildade" MP-sympatisörerna har, min gissning är att de är kraftigt överrepresenterade i utbildningar i anusvetenskap och liknande trams som av någon outgrundlig anledning ger akademisk status.

Även anuskunskap kräver att man tar sig igenom stora mängder facklitteratur och använder sig av ett vetenskapligt arbetssätt. Det är inte alla som skulle klara av det, långt ifrån. Sen är det heller inte lika krävande som många tekniska utbildningar.

De allra flesta som dissar humaniora har aldrig satt sin fot på en filosofisk fakultet, men vet precis hur det går till där och hur man inte lär sig ett smack.
  • Notetur Nomen
    Flash Gordon skrev 2014-08-30 19:41:21 följande:

Sååå, många somalier talar vi inte om att det är ett "resursproblem" att de inte kommer ut i vården fort nog.

Säkerheten, att våra läkare verkligen är kompetenta, går före en uppstressad godkännande-process.

1. Försök att se det ur ett större perspektiv. Försök. Det vore nog så positivt för den somaliska gruppen och för integrationsprocessen.

2. Det är ingen som sagt något annat. Men det ena behöver inte utesluta varandra.
  • Notetur Nomen
    Flash Gordon skrev 2014-08-30 19:41:21 följande:

Sååå, många somalier talar vi inte om att det är ett "resursproblem" att de inte kommer ut i vården fort nog.

Säkerheten, att våra läkare verkligen är kompetenta, går före en uppstressad godkännande-process.

1. Försök att se det ur ett större perspektiv. Försök. Det vore nog så positivt för den somaliska gruppen och för integrationsprocessen.

2. Det är ingen som sagt något annat. Men det ena behöver inte utesluta varandra.
  • Notetur Nomen
    Flash Gordon skrev 2014-08-30 22:28:40 följande:

Vi som har gått på bägge typerna av utbildning vet att humaniora är ungefär halva arbetsinsatsen jämfört med tekniska utbildningar.

Vi får också tänka på att bara för att man har en akademisk utbildning behöver man inte ha kunskap inom andra områden.

Kommer det till naturvetenskap är det mer troligt att en naturvetenskapligt utbildad har någon slags kunskap om saken än en humaniora-utbildad.

Jag sa ju att vissa tekniska utbildningar är mer krävande än humanistiska. Men en stor del av befolkningen skulle inte klara en humanistisk utbildning heller.

Självklart skulle en naturvetenskapligt utbildad kunna mer om naturvetenskap, duuuuh. En utbildad historiker kan nog mer om historia än en naturvetenskapligt utbildad också.

Humaniorakunskaper går dessutom att applicera på fler områden i vardagslivet än tekniska.

För det tredje vet jag att många som går tekniska utbildningar som till exempel civilingenjör inte skulle klara av de stora volymer text och det stora egenansvaret som krävs på många filosofiska fakultet. Med det sagt är jag medveten om att högre iq krävs för ingenjörs- och läkarutbildningar till exempel.
  • Notetur Nomen
    StackarsMia skrev 2014-08-31 23:21:23 följande:

Den där analysen är du nog rätt så ensam om. Genustekniker alltså.

Vad har du själv för utbildning?

Jag är lite av samma uppfattning, att ingenjörer och läkare fnyser åt alla andra utbildningar, att inga andra behövs. Det är faktiskt en utbredd uppfattning på universiteten.
  • Notetur Nomen
    Flash Gordon skrev 2014-09-01 20:18:21 följande:

Jo, men nu dök ju argumentationen upp i samband med talet om att så många akademiker röstar på MP.

Vi har hört det argumentet förr. På något sätt skulle andelen akademiker som röstar å MP vara något slags bevis för att MP för en "smartare politik" eller nåt som högutbildade röstar på.

Det faktum att det kan vara akademiker (i princip humanister) som inte har en aning om vad som är vad i de aktuella (tekniska) frågorna partiet driver missas då.

Det var lite osäkert vad du ville med ditt tal om akademiker och MP så jag passade på att påpeka att bara för att man är "akademiker" behöver man inte ha koll.

.

.

Det övriga du skriver i inlägget är ju ... tja ... äh jag ids inte ta en pissa-långt tävling där humaniorans försvarare skall bevisa dess förträfflighet.

Jag har ju trots allt själv möjligheten att kalla mig humanist, om jag vill.

Då får jag väl för tredje gången tala om att jag drog upp mp-väljarnas utbildningsnivå för att jag är jävligt trött att höra hur obildade och korkade dessa är, när det uppenbarligen inte stämmer.
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?