Inlägg från: tobbe01 |Visa alla inlägg
  • tobbe01

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Edina skrev 2014-08-26 19:36:33 följande:
    Ja gud vad hemskt *facepalm* 

Huvudsaken är väl att läkaren man träffar har utbildning och är bra på sitt jobb. Vad spelar det för roll hur han eller hon ser ut? 
    Ja men tråden handlar ju om att somaliska "läkare" ska få prya och prova på läkaryrket för att se om de klarar det. Läkarens utseende är helt oviktigt. Du kanske vill vara försökskanin? 
  • tobbe01
    Edina skrev 2014-08-26 19:42:44 följande:
    Nu har du missuppfattat mig totalt. Kolla inlägget jag citerade så förstår du vad jag menar.
    ???Inte alls. Du anspelar på att det ev problemet med en somalisk läkare är hens utseende? Tråden handlar inte om välutbildade somaliska läkare som talar god svenska utan ett slags "pryoelever" som får träna på patienter för att se om det kanske går att hoppa över den där jobbiga utbildningen...................
  • tobbe01
    Notetur Nomen skrev 2014-08-26 20:00:18 följande:
    Eh nej, det handlar om folk som REDAN HAR utbildning men som inte kan styrka det. Var har du läst att de ska fungera som pryoelever som får träna på patienter? Är det möjligt att du överdriver och gissar? Kan du tänka dig att man skulle kunna utforma det här förslaget på ett sätt som faktiskt skulle vara bra för alla?
    Men nej, det är mycket roligare att anta något helt taget ur luften så att man får en chans att klaga lite.
    Jag läste bara TS och reagerade utifrån det. Jag lyssnade på P1 när en kvinna från AMS avlivade myten att invandrade "läkare" kör taxi. Hon sa att när en person kommer och påstår sig vara läkare så får vederbörande genomgå tester där man noggrant testar hens medicinska kunskaper och de ska var i den nivå som vi har som krav i vårt land. Klarar vederbörande det så kommer nästa steg och det är att de måste lära sig svenska på en sådan nivå så de kan kommunicera med patienter. De "läkare" som ev kör taxi är sådana som inte klarat dessa båda tester! Punkt. Tycker du att man ska lätta på kraven eller?
  • tobbe01
    Notetur Nomen skrev 2014-08-26 20:17:22 följande:
    De ska ju bli testade!? 
    tobbe01 skrev 2014-08-26 20:09:16 följande:
    Jag läste bara TS och reagerade utifrån det. Jag lyssnade på P1 när en kvinna från AMS avlivade myten att invandrade "läkare" kör taxi. Hon sa att när en person kommer och påstår sig vara läkare så får vederbörande genomgå tester där man noggrant testar hens medicinska kunskaper och de ska var i den nivå som vi har som krav i vårt land. Klarar vederbörande det så kommer nästa steg och det är att de måste lära sig svenska på en sådan nivå så de kan kommunicera med patienter. De "läkare" som ev kör taxi är sådana som inte klarat dessa båda tester! Punkt. Tycker du att man ska lätta på kraven eller?
    Såna krav ska vi självklart ha och inte lätta på dem. Men som det är nu måste man även kunna styrka att man har utbildningen och det är ju resursslöseri att förpassa de som helt enkelt inte kan styrka. 
    Det stämmer inte riktigt som du säger. Inte alla invandrare har rätt till ersättning för att studera sfi, svenska som andraspråk och kompletterande kurser. Inte rätt till csn, inte rätt till försörjningsstöd vid studier. Skulle du ha råd att plugga två-tre år utan pengar?
    Men sen finns det garanterat många personer som helt enkelt inte klarat testerna också. 
    "Rätt till ersättning för SFI?" Har inte nämnt ngt sådant. Du menar att om en somalisk läkare klarar alla prov och tester vad gäller medicinska kunskaper så skiter det sig ändå för att hen inte får bidrag att läsa på SFI? Men ge dej människa. 
  • tobbe01
    Kunigunda skrev 2014-08-26 20:16:43 följande:
    Fast det är ju inte så enkelt. Det finns gott om akademiker som i sitt hemland var ingenjörer, läkare, fysiker etc men där deras utbildningar inte motsvarar svenska krav (det behöver inte handla om att man inte kan nåt, utan att man kan andra saker) och därför kör de nu taxi. Att köra taxi är inte ett särskilt kvalificerat jobb, och vi borde rimligtvis kunna ta tillvara deras kompetens bättre.
    Enkelt? Ska det vara enkelt? Självklart så måste kraven vara likadana som de som ställs på våra inhemska läkare ingenjörer etc. Man får bevisa sina kunskaper och det måste man klara annars är man inte mer läkare än den svenske läkarstuderande som misslyckas med varenda tenta.
  • tobbe01
    FrauCasio skrev 2014-08-27 06:37:42 följande:
    Då borde det inte vara några större problem för dem att gå tillbaka till skolan eftersom de redan kan allt det där mer eller mindre! Man kan inte få precis allt serverat på silverfat!
  • tobbe01
    Nenne666 skrev 2014-08-27 00:58:07 följande:
    Har läst fria tider och tycker dom är korta och koncis ... Har aldrig sett nåt rasistiskt mer än jäkligt vidriga kommentarer . Kommentarsfältet är dock stängt av den anledningen. Men artiklarna är inget att bråka om.
    Men å andra sidan så ser kommentarsfält väldigt ofta "vidriga" ut så det ligger lite i sakens natur. Jag prenumererar på papperstidningen och gillar den som ett alternativmedia för det är alltid bra att få en extra synvinkel.
  • tobbe01
    Nenne666 skrev 2014-08-27 00:47:32 följande:

Givetvis så måste man visa upp att man klarar av sitt yrke, antingen genom sina papper från föregående land och/eller att man uppdaterat sig i Sverige. Helst både och så det inte blir språksvårigheter ... Vad är det att tjafsa om? Inte fan vill jag att en obehörig sticker kniven i mig. Är inte det självklart ?

• tobbe01
    Alessia skrev 2014-08-27 14:47:19 följande:
    Du förstår fortfarande inte! det finns somalier som fått sin medicinska utbildning i exempelvis UK, USA, Tyskland. Vi kan räkna med att deras utbildning är helt i paritet  eller bättre än svenskutbildade läkares. de har inga problem att få insteg på den svenska arbetsmarknaden efter språkundervisning och i förekommande fakk validering, Men de som utbildats i Somalia under senare år har i regel så stora brister i utbildning att de svårligen kan fungera i svensk eller annat lands högteknologiska sjukvård. Inte deras fel, men så ligger det till. de skulle behöva så mycket tilläggsutbildning att det praktiken innebär flera års studietid och  det är inte rimligt. Nu när situationen stabiliserats  i Somalia och sjukvården håller på att byggas upp, kommer dessa medicinare även där att delvis komma till korta eftersom den nya moderna sjukvården bygger på behandling som de inte fått utbildning i.
    Ingen vill väl bli behandlad på vinst och förlust i sjukvården. Vill du, kanske?
  • tobbe01
    Alessia skrev 2014-08-27 12:12:51 följande:
    Barfotaläkare är ett vedertaget begrepp, ursprungligen från Kina, där man under 1950-60-70 skickade ut en slags sjukvårdare (alltså bönder eller studenter med kort och begränsad utbildning) att jobba som "läkare"  bland lantarbetarna på den kinesiska landsbygden. Du kan googla på begreppet eftersom du uppenbarligen aldrig stött på det förr.
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?