Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

tobbe01 skrev 2014-08-28 19:18:44 följande:
    SSSCCCHHHH det är klart att de vill integreras det är vi svenskar som inte bjuder till och in och ut..........................................
    Jo det får man ju ständigt höra....
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-28 19:57:16 följande:
    Fast nu är du där och generaliserar igen.
    Vad har du för belägg för dina påståenden här?
    Låt oss börja med dom.
    Något jag läst flera gånger...bland annat av en somalisk kvinna som berättade i en artikel hon själv skrev.

• realist14
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 22:04:34 följande:
    Jamen DÅSÅ, då bara MÅSTE ju det gälla varenda somalier. Tycker själv inte att det är supertroligt att man inte vill integreras men ändå gå igenom en lång process för att kunna arbeta som läkare i det nya landet. Tycker du? 

Var inte så rädd. Såja. Det kommer bli bra. *styrkekram*
    Nej du missförstår...hon berättade inte om sig själv bara utan om hur det såg ut för hennes folk när de hade kommit hit....och hennes berättelse är som sagt inte den enda jag hört. Lägger in en länk så får du själv läsa. Och som vanligt, jaa det finns säkert undantag..hon var ju bevisligen själv ett, men det är inte undantagen som är den stora massan.

Att man inte vill integreras fullt ut behöver ju inte innebära att det sitter ivägen med en läkarlön eller hur.

www.gp.se/nyheter/debatt/1.2416070-att-bli-integrerad-i-sverige-gar-hur-bra-som-helst

• realist14
    FrozenDream skrev 2014-08-30 03:56:48 följande:

Det är omöjligt en win-win eftersom vi i sverige, som är ett rikt land, har en mycket hög standard och höga krav på läkare. Det upphör aldrig att förvåna mig att människor tror att alla länder världen över har samma höga krav och minimum standard som sverige. Västvärlden, ja de flesta har lika hög eller högre standard. Men det gäller bara västvärlden. Är ni så inskränkta och fördomsfulla att det är helt omöjligt för er att inse att detta inte gäller hela världen? U-länder har den beteckningen av en orsak. Eller är det inte längre tillåtet att betrakta länder med lägre standard som u-länder nuförtiden?
    Som tidigare sagts i tråden är de enda somaliska läkare med kompetens nog att faktiskt JOBBA som läkare i sverige de som fått utbildning i väst eller i usa. Och de lär inte ha några som helst problem att bevisa sin utbildning.

Ni låter rasism förblinda er. Det är det enda ni ser. När det inte alls handlar om det i detta fallet. Har ni ens sett ett allmänt sjukhus, eller vad vi skulle kalla vårdcentral i somalia? Jag tvivlar på det. Och jag pratar INTE om de få, med västvärldens standard utan de rent allmäna. Men vet ni, det finns nåt som heter google för er som inte har personlig erfarenhet av den "avancerade" vård ni kan få på de flesta ställen där. 
    En allmänt somalisk barnmorska där skulle tack och lov inte släppas in på ett svenskt sjukhus utan utbildning här. Och jag som svensk barnafödande kvinna har inte det minsta önskemål om att det ska ändras. Ett födsel är farlig nog som den är med modern standardsvensk sjukvård

Bra sammanfattat. Tyvärr går det inte att resonera om något idag utan rasism-nojan som ska ta över alla debatter.
  • realist14
    Notetur Nomen skrev 2014-08-30 15:55:52 följande:
    Det är faktiskt en god poäng. De få läkare som finns i Somalia borde för hemlandets skull stanna där. Men det är lite mycket begärt kanske om man är indragen i nåt klankrig.
    Och med tillräckligt många av dem här så lär ju sådant inte avstanna om det nu är vanligt förekommande ...:-/
  • realist14
    ica skrev 2014-08-30 16:13:43 följande:
    Och som läkare i sverige måste man behärska svenska språket. Och även engelska.
    Vad innebär behärska? Har läst om problemen med läkare som inte kan göra sig förstådda så många gånger nu att jag börjar tror att det är vanligt förekommande.
    Bla en tråd här

www.familjeliv.se/forum/thread/73514565-lakare-som-inte-forstar-svenska

• realist14
    ica skrev 2014-08-30 16:26:24 följande:
    Det jag menar är att de måste förstå och kunna kommunicera med patienter och anhöriga. Och självklart kollegor. Sen måste de kunna fackspråket.
    Jo men kika i tråden.., uppenbarligen fungerar det ju inte. Det var ju just där det sprack.
  • realist14
    enånittitre skrev 2014-08-31 09:48:53 följande:

2. I den mån de har någon akademisk utbildning så behövs de bättre i sitt söndertrasade hemland

Speciellt läkare eftersom de själva inte utbildat några de senaste 18 åren.
  • realist14

Svenska läkare åker till Norge och vi får B-laget. Jättebra. Not.

• realist14

Finsn det öht manliga gynekologer från somalia? Landet där könsstympning är som mest förekommande.

• realist14
    modsey skrev 2014-09-14 09:54:18 följande:
    eftersom det skulle kunna gå att valideras deras tidigare utbildning så spar både Sverige som land pengar och tid och får fler läkare ( och sjuksköterskor) som behövs.
    Where there's a will, there's a way!!
    Och du tror inte att vi ändå går back iom att så många drar till norge och arbetar. De får a-laget och vi blir kvar med b-laget. Skitbra. Not.

• realist14
    modsey skrev 2014-09-14 10:30:30 följande:
    ja med samma resonemang kan vi då lägga ner både läkarutbildningen och ssk utbildningen i vårt land helt
    Ja det är lätt att bli uppgiven, men det är ju ett faktum ändå, även om din lösning på problemet kanske inte är så optimal :)
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?