Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Det är omöjligt en win-win eftersom vi i sverige, som är ett rikt land, har en mycket hög standard och höga krav på läkare. Det upphör aldrig att förvåna mig att människor tror att alla länder världen över har samma höga krav och minimum standard som sverige. Västvärlden, ja de flesta har lika hög eller högre standard. Men det gäller bara västvärlden. Är ni så inskränkta och fördomsfulla att det är helt omöjligt för er att inse att detta inte gäller hela världen? U-länder har den beteckningen av en orsak. Eller är det inte längre tillåtet att betrakta länder med lägre standard som u-länder nuförtiden?
Som tidigare sagts i tråden är de enda somaliska läkare med kompetens nog att faktiskt JOBBA som läkare i sverige de som fått utbildning i väst eller i usa. Och de lär inte ha några som helst problem att bevisa sin utbildning.
Ni låter rasism förblinda er. Det är det enda ni ser. När det inte alls handlar om det i detta fallet. Har ni ens sett ett allmänt sjukhus, eller vad vi skulle kalla vårdcentral i somalia? Jag tvivlar på det. Och jag pratar INTE om de få, med västvärldens standard utan de rent allmäna. Men vet ni, det finns nåt som heter google för er som inte har personlig erfarenhet av den "avancerade" vård ni kan få på de flesta ställen där.
En allmänt somalisk barnmorska där skulle tack och lov inte släppas in på ett svenskt sjukhus utan utbildning här. Och jag som svensk barnafödande kvinna har inte det minsta önskemål om att det ska ändras. Ett födsel är farlig nog som den är med modern standardsvensk sjukvård
Är de utbildade så var det länge sedan dessutom och har man inte arbetat i sitt yrke på länge så är man sannolikt inte så uppdaterad heller.Har man int arbetat alls efter utbildningen är de ännu värre.
Dessutom behöver de behålla sina läkare i landet.
amnestypress.se/notiser/12507/de-forsta-utexaminerade-lakarna-pa-18-ar
2. I den mån de har någon akademisk utbildning så behövs de bättre i sitt söndertrasade hemland
Svenska läkare åker till Norge och vi får B-laget. Jättebra. Not.
Finsn det öht manliga gynekologer från somalia? Landet där könsstympning är som mest förekommande.