Inlägg från: FrauCasio |Visa alla inlägg
  • FrauCasio

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Är somaliern läkare och läkarutbildningen förhoppningsvis är av samma standard som den i Europa så ska denne läkaren inte ha några problem av att gå en snabbkurs för läkare som fått licens utanför Europa, för att lära sig termer och annat på svenska!

• FrauCasio

Usch nä. Tänk att behöva visa sig naken eller sina bröst för en somalier, spyr.

• FrauCasio
    Kunigunda skrev 2014-08-26 20:16:43 följande:

Fast det är ju inte så enkelt. Det finns gott om akademiker som i sitt hemland var ingenjörer, läkare, fysiker etc men där deras utbildningar inte motsvarar svenska krav (det behöver inte handla om att man inte kan nåt, utan att man kan andra saker) och därför kör de nu taxi. Att köra taxi är inte ett särskilt kvalificerat jobb, och vi borde rimligtvis kunna ta tillvara deras kompetens bättre.

Då borde det inte vara några större problem för dem att gå tillbaka till skolan eftersom de redan kan allt det där mer eller mindre! Man kan inte få precis allt serverat på silverfat!
  • FrauCasio

Jag har aldrig stött på somaliska läkare varken män eller kvinnor fast de senare finns kanske inte ens?

• FrauCasio
    tobbe01 skrev 2014-08-28 07:33:36 följande:

Men snart på din vårdcentral kommer det en som är ute och "provjobbar" innan han ska testas på sina kunskaper.......lycka till

Min vårdcentral har redan en massa utländska kvacksalvare, har fått de mest sjuka råd från dessa läkare!
  • FrauCasio
    realist14 skrev 2014-08-28 14:32:37 följande:

som tex?

Två händelser hände på akut mottagningen så det kan jag inte lasta min vårdcentral för men ändå.

Kom in två ggr akut på två dagar, då jag knappt kunde svälja och hade skit ont varje gång jag var tvungen att svälja. Svullnade upp i halsen. Den första idiot läkaren sa att de i hans hemland som får ont i halsen med mina symtom brukar värma mjölk och dricka varm mjölk med honung i och att det hjälper direkt. Jag tittade bara på honom och sa att jag behöver få medicin eller annan vård men han vägrade.

Åkte in igen dagen efter och fick träffa en annan kvacksalvare och denna sa ungefär samma, att ta ett glas med varmt vatten och hälla i 3-4 teskedar salt och låta skitet sakta rinna nerför i halsen. I mitt desperata tillstånd gick jag hem och provade detta flera gånger. Något av det vidrigaste jag tvingat i mig.

Tredje dagen var jag så svullen att jag nu hade svårt att andas. Vägrade åka tillbaka till samma ställe så jag åkte till min VC och när de såg mig fick jag en tid direkt, där var en underbar kvinlig läkare som såg hur illa jag mådde och hur ont i halsen jag hade och SÅG svullnaden som de andra missat, trotts att de tittat i halsen.

Fick en akut tid till ÖNH och opererades direkt för en stor och grov halsböld, en massa var åkte ut och jag fick antibiotika intravenöst för att döda de bakterier s. Ev fanns kvar i de mindre kärlen runt halsen.

Ja en pärs var det och detta hände mig för säkert tio år sedan så jag kan tänka mig att det ser ännu värre ut idag!

Tackar min lyckliga stjärna att jag inte besökt sjukvården sedan dess!
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?