• JTA

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Fattar inte hur nio procent kan hålla med om att det är ett bra förslag. När det gäller invandrare kan man gå med på nästan vad som helst.

• JTA

Det är säkert så att rätt många kvalificerade invandrare ändå inte får något jobb. Jag brukar tänka på vilka chanser jag själv skulle ha om jag blev nersläppt i till exempel Uzbekistan. Kan inte språket, förstår mig inte på kulturen, har inga kontakter, har iofs lång utbildning men från en okänd liten skola med ett namn som inte ens går att uttala, har ett "hål" på flera år i CV eftersom jag inte kunde jobba som flykting. Samtidigt som jobbet också söks av många andra med utseende och bakgrund så att personkemi kan uppstå på intervjun. Det kan fan inte vara lätt att etablera sig som flykting.

Dessutom har Sverige en rigid arbetsmarknad som gör det svårt att chansa på en jobbsökande.

Istället för att fråga sig varför integreringen fungerar dåligt i Sverige är det rimligare att fråga sig varför det skulle fungera bra.

• JTA
    modsey skrev 2014-08-27 20:31:13 följande:
    men jisses, är det så svårt att förstå att de inte ska jobba som läkare helt på egna ben utan under handledning under en ganska lång tid. Det är ju inte så att de får en skalpell och kan börja skära hej vilt dag ett.
    Jag kan absolut se att man kan göra vissa grundläggande tester, språkkurser etc och SEN börja UNDER HANDLEDNING att göra provåren.
    Tror ni underläkarna ni möter på akuten är hur säkra som helst så tror ni fel också...de går också under handledning
    Just det. Underläkarna, med dokumenterad utbildning under många år, går under handledning.

• JTA
    ölburk2 skrev 2014-08-27 21:06:13 följande:
    Ja det är rätt kul att läsa svaren här, folk verkar tro att "vem som helst" ska kunna få jobba/pröva på som läkare.  smile2.gif  
    Validering är vanligt å gäller ofta för oss svenskar om vi vill jobba utomlands, även om vi kan uppvisa betyg å pappar på utbildningar vi har fullbordat i Sverige..
    Tro inte att du kan bli validerad som läkare utomlands, om du inte kan uppvisa säkra papper. Det finns bara ett land i den utvecklade världen sådana här förslag kan torgföras och det är Sverige.
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?