Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
Fattar inte hur nio procent kan hålla med om att det är ett bra förslag. När det gäller invandrare kan man gå med på nästan vad som helst.
Fattar inte hur nio procent kan hålla med om att det är ett bra förslag. När det gäller invandrare kan man gå med på nästan vad som helst.
Det är säkert så att rätt många kvalificerade invandrare ändå inte får något jobb. Jag brukar tänka på vilka chanser jag själv skulle ha om jag blev nersläppt i till exempel Uzbekistan. Kan inte språket, förstår mig inte på kulturen, har inga kontakter, har iofs lång utbildning men från en okänd liten skola med ett namn som inte ens går att uttala, har ett "hål" på flera år i CV eftersom jag inte kunde jobba som flykting. Samtidigt som jobbet också söks av många andra med utseende och bakgrund så att personkemi kan uppstå på intervjun. Det kan fan inte vara lätt att etablera sig som flykting.
Dessutom har Sverige en rigid arbetsmarknad som gör det svårt att chansa på en jobbsökande.
Istället för att fråga sig varför integreringen fungerar dåligt i Sverige är det rimligare att fråga sig varför det skulle fungera bra.