Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Bra förslag, det är ju bara fråga om helt vanlig validering, inget nytt med det, förkommer inom alla yrken sen lång tid tillbaka..

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Tow2Mater skrev 2014-08-26 16:23:39 följande:
    Du menar svenskar (och andra) kan valideras in till läkaryrket idag? Behover man inte gå en läkarutbildning?

"I Sverige finns det sedan 2003 en formell definition av validering som regeringen bestämt. Den lyder såhär: "Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation och erkännande av kunskaper och kompetens som en person besitter oberoende av hur de förvärvats."
    Klart man behöver en utbildning i grunden, men det är sällan utbildningar är exakt lika utformade i nåt land, å då behöver du alltid göra en validering för det yrke det gäller.
    Har man flytt ett land så är det nog högst troligt att man inte heller kan bevisa sin yrkeskunskap på annat sätt än att just validera.
    Jag ser det inte märkligare än att göra AT praktik, d.v.s praktisera under överinseende av en ansvarig leg läkare.

Jag har själv validerat för mina kunskaper i engelska, då jag varken har en utbildning eller nåt papper på dom kunskaperna, mer än gymnasium.
    Så jag tycker personligen validering är ett alldeles utmärkt verktyg, för att på ett smidigt sätt kunna få bevisa sina kunskaper.
  • ölburk2
    Tow2Mater skrev 2014-08-26 16:59:45 följande:
    Har man papper på utbildning behover man bara få en bedömning gjord, och eventuellt komplettera den vid behov.

Har man en utbildning med erfarenhet men inga papper, varfor ha en period for att provjobba? En sk validering kan ju då goras direkt, vilket skulle säkerstalla patientsäkerheten. Att behova "provjobba" ett år innan en validering kan goras och passeras låter ju sjukt, inte säkert alls. Och ska dessa provjobb inte handla om patientkontakt, hur skulle man som patient vilja ha dem som sin doktor ett år senare?
    Men det görs ju även vid svenska läkarutbildningar, praktik alltså, d.v.s AT-läkare, så jag tycker nog att ett års praktik bör ingå i valideringen av läkare som saknar papper..
  • ölburk2
    Klotjohan skrev 2014-08-27 09:58:25 följande:
    Jag har mött läkare som studerat på 4e året och fortfarande har fobi mot kroppsvätskor och slem och helst inte vill titta på patienten så det finns ju både bättre och sämre exemplar i alla yrkesgrupper. 
    Det är därför läkarlegitimation inte kan utfärdas utan att man uppfyller en massa kriterier och har en fullgod utbildning men det vore ett stort slöseri att inte skapa utbildningsplatser och erbjuda validering åt invandrade läkare. Om de kan arbeta och bidra med skatteintäkter efter 1-2 år istället för efter 7 som är genomsnittet så är det ju bara bra. 
    Exakt, å det här gäller inte bara läkare, utan alla som kommer hit borde omgående få chansen att validera sina påstådda yrkeskunskaper, det skulle spara Sverige/samhället massor av bidragspengar..
    En obligatorisk yrkesvalidering, borde enligt mig, sammanfalla med uppehållstillståndet.
  • ölburk2
    modsey skrev 2014-08-27 20:31:13 följande:

men jisses, är det så svårt att förstå att de inte ska jobba som läkare helt på egna ben utan under handledning under en ganska lång tid. Det är ju inte så att de får en skalpell och kan börja skära hej vilt dag ett.
    Jag kan absolut se att man kan göra vissa grundläggande tester, språkkurser etc och SEN börja UNDER HANDLEDNING att göra provåren.
    Tror ni underläkarna ni möter på akuten är hur säkra som helst så tror ni fel också...de går också under handledning

Ja det är rätt kul att läsa svaren här, folk verkar tro att "vem som helst" ska kunna få jobba/pröva på som läkare.   
    Validering är vanligt å gäller ofta för oss svenskar om vi vill jobba utomlands, även om vi kan uppvisa betyg å pappar på utbildningar vi har fullbordat i Sverige..
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?