• mavidyz

Fler som planerar barn 2015?

Lotten skrev 2014-08-30 08:15:39 följande:

Vi har försökt ett tag här. Innan man började försöka hade man ingen aning om hur lätt eller svårt det var att bli gravid. Efter såhär många månader börjar det bli tufft. Skönt att skriva av sig här :) det har gjorts prover, men det ser tydligen bra ut. Hoppas verkligen på ett plus i sep.

Får man fråga hur länge ni försökt och vad det är för prover som gjorts? 
    Jag funderar på att ringa gyn och höra om man får göra nått form av test trots att man inte hållt på så länge. Är inne på min cykeldag 57 och har inte märkt av några som helst tecken på ägglossning.. Har hört att vissa inte har någon naturlig ägglossning och då faktiskt fått pergotime utskrivet fast de inte försökt i ett år!
  • mavidyz
    Lotten skrev 2014-08-31 00:22:54 följande:
    Ca 10 månader. Men fick en cysta för några månader sedan. Och fick utskrivet pergotime. Men vi väntade med dem. Hoppades att det skulle ta dig över sommaren typ. Börjat med första kuren. Så vi får väl se.

Tycker absolut att du ska ringa! :) dem tittade på hormonnivån och ngt mer som jag ej minns. Allt såg ju bra ut där.

Be dem kolla dig. Lycka till! :)
    Ska ringa i veckan, så snart jag kan :) Förvånar mig ju inte om de inte vill för att vi inte har försökt "tillräckligt" länge :/

Någon som vet om sådant kan vara ärftligt? Vet att mor fick hjälp både när de fick syrran och mig. Vet även att syrran har problem att bli gravid :/
  • mavidyz
    Lotten skrev 2014-08-31 11:19:00 följande:
    Vet faktiskt inte. Min mamma hade lätt för att bli gravid. Hur länge har ni försökt?

Kanske är olika?
    Slutade med p-piller i november förra året och vi började lite då (blir det så blir det) men eftersom att jag varken fick mens eller plus efter två månader så sa vi att vi skulle avvakta tills vi vet att ägglossnings och sådant är igång. När jag varit utan piller i sex månader så fick jag min första mens.
    Så vi har väl försökt lite sen i maj ungefär men inte på allvar förrän i somras.
    Hade en cykel på 42 dagar efter första mensen, åt sedan piller för att skjuta på mensen då vi skulle utomlands och har sedan dess inte fått mens igen. Är nu på CD 58. Inga tecken på ägglossning så då kan det ju ta minst 2 veckor till på denna cykel :/

• mavidyz
    FiiaN skrev 2014-08-31 20:00:57 följande:

Hej på er alla!

Har suttit och läst ikapp efter min lilla semester :) Hur går det för alla med era ägglossningar och allt vad det är? :) Här har jag inte märkt av någonting annorlunda...

Läste även om era barnlängtade mammor :) Har en precis likadan mamma, hon tjatar varje gång om att hon längtar efter barnbarn :) Kommer nog inte behöva köpa några kläder och grejer själv, haha!

Kram på er!

Inga tecken på ÄL här! Tänkte ringa gyn imorgon och rådfråga lite :)
  • mavidyz
    FiiaN skrev 2014-09-01 06:47:02 följande:
    Åh! Hoppas dom har några bra svar :)
    Hoppas att man kanske kan få göra någon undersökning iaf, fast man inte försökt i ett år :) Jag menar, har jag ingen ÄL så har jag inte.. :P
  • mavidyz
    FiiaN skrev 2014-09-01 07:02:47 följande:
    Ne men precis! Det måste man väl ändå få? Annars är dom ju dumma!
    Ringer imorgon bitti (har inte varit ledig en enda dag vid deras öppettider sen jag bestämde att jag ska ringa), så vi får se :D Håller tummarna :)
  • mavidyz
    mavidyz skrev 2014-09-01 17:52:16 följande:
    Ringer imorgon bitti (har inte varit ledig en enda dag vid deras öppettider sen jag bestämde att jag ska ringa), så vi får se :D Håller tummarna :)
    De har inga kontroller om man inte försökt i ett år. Men eftersom att jag slutade med p-piller i november förra året så kan de börja då :)
    Hon skulle skicka in papper som vi får skicka in i slutet av oktober/början av november :)
  • mavidyz
    glaesir skrev 2014-09-02 09:49:35 följande:

Jag tog ut min p-stav jag med i fredags, fick mens igår! Hoppas den går över fort nu för att sedan få ÄL :D

Håller tummarna för att ÄL kommer på en gång! :)
  • mavidyz
    NattaLind skrev 2014-09-03 13:33:16 följande:
    Nej!

Har noll koll på sånt där. Men det ska väl vara två veckor efter mensens första dag? Vi kommer nog ha sex varannan dag i 2-3 veckor för att vara säkra, haha!
    Vanligast är väl att det är ca två veckor från mens till Äl. Har man oregelbunden kan det vara längre/kortare. Däremot brukar det vara två veckor mellan ÄL och mens oavsett om man är regelbunden eller ej, som jag förstått det :)

Och man kan ha mens utan ÄL, men vanligast är väl att man har äl :)
  • mavidyz
    FiiaN skrev 2014-09-04 20:10:19 följande:

Hej mina kära familjelivvänner :D

Hur går det för alla med ÄL och allt vad det är?

Själv har jag BIM på lördag (kan va imorgon också), är så nervös men ändå rätt säker på att det inte tagit sig :( Har precis som mensvärk och fått lite smått med finnar... TYPISKT menstecken! Men vi får se, det är ju ändå första försöket :)

Igår ringde min storasyster och berättade att jag ska bli moster igen :D Så himla kul, hoppas jag kan ringa till henne snart och säga detsamma ;)

Va spännande med BIM på lördag! Tänker du ta nå test då eller väntar du och ser om det kommer nån mens? Ja, man ska väl inte ha för höga förväntningar på första försöket, men klart man hoppas för allt i världen ändå och blir besviken om det inte blivit nått :/

Jag är på CD 62 och har inte haft några tecken på ÄL vad jag sett när jag trampar iaf...

Åh va roligt för henne! :D hade varit så kul om du redan var gravid och bara hade kunnat säga "det samma!" ;)
Svar på tråden Fler som planerar barn 2015?