• mavidyz

Fler som planerar barn 2015?

fkh skrev 2014-11-11 11:21:52 följande:

Grattis till alla plussen och håller tummarna för er som väntar på BIM!

Vi har inte börjat på riktigt än men slutade med påiller för att få igång äl ordentligt och så kör vi avbrutet.

Hade en fråga ang det här med att tempa. Har förstått att det kan ge en indikation på vart man befinner sig i cykeln, men nu efter ca en månads tempande så kan jag bara dra slutsatsen att min temp varierar med 0.2-0.6 grader varje dag. Även när jag började tempa bara på morgonen när jag vaknar så kan det visa 36.4 en morgon och 36.8 den andra. Är era temperaturer alltid prick densamma eller?

Tempar du samma tid varje morgon? Alltid innan du går upp? :)

Jag tempar lite olika tider på morgonen eftersom att jag ena morgonen vaknar suuuupertidigt och nästa vaknar jag sent ;) jag har ganska olika temp varje dag, mellan 36,4-36,6. Märkte dock ganska tydligt efter ÄL att det var lite höjt (runt 36,8 varje dag)
  • mavidyz
    Melissa9201 skrev 2014-11-12 07:17:14 följande:

Vi har varit tillsammans 2.1/2 år och förlovade i 1.1/5 :) vi gifter oss 20juni i sommar och planen var från början att börja försöka i mars så att vi skulle kunna berätta om bebis på bröllopet. Min sambo var lite deppig när vi förlovade oss eftersom jag frågade och tog chansen för ett frieri ifrån honom. Jag sa då att han fick fria när han var redo för barn eftersom jag alltid längtat! I förrgår kom frågan!! Han hade lagat fin middag tänt ljus och köpt en fin blombukett till mig!! Han bad att få "titta" på min ring och gick sedan ner på knä och frågade om jag ville ha barn med honom ^^ så nu är planen att börja försöka i månadsskiftet och sedan antingen köpa ny brudklänning eller flytta fram bröllopet (men är ju inte säkert att man lyckas på första försöket!

Jag studerar och är färdig fritidslärare till sommaren :) min blivande make är fabrikselektriker.

Jag slutade med ppillerna för ca ett år sen pga depression orsakade av pillrena..

Jag käkar nu provera för att få menscykeln regelbunden. Har köpt ett paket med gravtest och 3månaders ägglossningstest på billiga-tester.se så nu är jag redo at köra!!

Just det, jag bor en bit utanför jönköping, småland!

Jättekul att få vara med här då ingen annan än jag och sambon vet om att vi försöker! :)

Va roligt att ni bestämt er för att börja försöka bli gravida! Och hur fint det gick till! Låter som mysig kille ;D

Vad är provera? :)

Tror de flesta här vill vara anonyma tills de är en bit in i graviditeten, så nån fbgrupp finns nog kanske inte eftersom man inge blir så anonym då. Men den dagen vi är redo att gå ut med att vi plussat (när det nu sker) så kommer jag verkligen vilja vara med i en sån grupp :D
  • mavidyz
    Melissa9201 skrev 2014-11-12 12:27:36 följande:

Jag gör gärna en sluten grupp på fb där ingen kan se om man är medlem men då måste ju alla som vill vara med lägga till mig som vän på fb.. kan man skicka privata meddelanden här på familjeliv så får ni gärna skrova till mig så kan jag lägga till er på fb! :)

Provera är en tablett som justerar mensen ungefär som ppiller fast utan skyddet så att säga :p

Ok :) jag antar att man måste få det utskrivet? :)
  • mavidyz
    Melissa9201 skrev 2014-11-12 13:14:22 följande:

Ja det måste man nog. Men har du oregelbunden mens kan du nog be att få det utskrivet! :)

Är satt på kö för utredning av oregelbunden mens :) när vi pratade på telefon sa hon något om nå piller (hon sa aldrig vad de hette) hon kunde skriva ut om jag ville ha mens, men det var ju egentligen onödigt då det är ÄL jag vill ha och det garanterade inte dessa piller, de garanterade bara mens :P
  • mavidyz
    fkh skrev 2014-11-13 07:14:20 följande:

Tack för svaren Mavidyz och 89an!

Jag har kanske inte varit så noga med att tempa exakt samma tidpunkt då jag vaknar olika tider varje morgon jag med. Ska nog investera i en riktig termometer också som vidar mer exakt temp.

Nu är det ju första månaden efter pillerstopp så det kan mycket väl vara så att jag helt enkelt är oregelbunden! Hoppas det visar sig lite mer konstant nästa månad :)

Ja, de flesta har väl inte regelbundet från början efter pillerstop :)
    Jag fick ingen mens alls förrän efter 6 månader... Och sedan väldigt oregelbundet (senaste cykeln var på 136 dagar). Bara att vänta och se :)
  • mavidyz
    fkh skrev 2014-11-28 12:40:40 följande:

Jahapp.. 42 dagar sen sista ppilllret, 39 dagar sen sista mensens första dag. Jag som var bergis att mensen skulle komma igång som en klocka. Hade två dagars kraftig mensvärk innan min BIM enligt ppillercykeln, så trodde det skulle komma då. Nu molar det bara av och till i tjejmagen och inte ens lite mens i sikte. Mannen tror att jag är gravid redan men försäker förklara för honom att det inte är så enkelt. Vill ju bara få mens så man kan börja leta äl!!

Läst på lite om det gär med bidrottningsgele (heter det så?) och tänkte att det kanske sätter igång karusellen. Någon som har erfarenheter? Finns det eventuella nackdelar? Tacksam för svar! :) Mys på nu!

Jag har inte provat bidrottninggele, men provar just nu rosenrot som ska göra längre och oregelbundna cyklar jämnare och kortare. Tyvärr verkar de inte ha någon större effekt på mig då jag är på cykeldag 28 och har inte sett några tecken på att ÄL skett än :( både tempar och använder ÄL-test för att försöka ha koll!
  • mavidyz
    fkh skrev 2014-11-28 13:46:27 följande:
    Jaha.. Får hoppas att äl sätter igång för dig nästa månad! Hur länge sen du slutade med preventivmedel och vilket? Uppdatera gärna, kanske du trots allt hade äl utan att du märkte det? Eller att du missade den liksom, om du testar mycket med äl test. Håller tummarna :)
    Slutade med P-piller för över ett år sedan. Tog 6 månader innan jag fick första mensen, hade en cykel på 42 dagar och sedan en på 136 dagar... Nu är jag uppe i 29 och väntar fortfarande på ÄL :(
  • mavidyz
    fkh skrev 2014-11-29 14:11:24 följande:
    Oj vad jobbigt, sådan väntan.. Har du läst lite om kosttillskott? Finns en tråd under planerar barn/förberedelser som heter "all in" någonting.. Massor med tips på rosenrot och bidrottningsgel och allt vad det är. Ser ut som att det finns en del naturliga läkemedel som hjälper kroppen till en regelbunden cykel. Men förstår om du inte vill proppa preparat i onödan. Har iaf förstått att det går att bli gravid med oregelbunden cykel, även om det kan vara svårare. Är du säker på att du inte haft äl hittills? Testar du eller hur vet du?
    Har läst genom hela den tråden för några månader sedan och bestämde mig för att prova rosenrot som jag tyckte lät bäst för mig. Dick har de inte gett någon effekt än.. :( ja, klart det går men är svårare :P ju färre ÄL ju färre försök :P jag vet att jag hade ÄL nu i senaste cykeln då jag tempar och kunde se tempökningen som blir efter ÄL. Denna månad kör jag både temp och ÄL-test för att veta mer exakt. Men har inte fått positivt på ÄL eller tempökning än :/ har fått tid hos gyn för att kolla upp min oregelbundna cykel i slutet av dec :) alltid nått!
  • mavidyz
    fkh skrev 2014-11-29 16:15:08 följande:
    Ja visst är det nåt! Ett steg närmare plusset. Jag är inte så insatt i statistiken men utifrån vad jag har läst här under de senaste par månaderna så finns det ju en lösning på i princip allt! Hoppas verkligen det går bra och håll oss uppdaterade! Lycka till :)
    Absolut :) kunde jag hjälp att få igång regelbunden mens/ÄL så få fler försök skulle jag vara ganska nöjd ;)
  • mavidyz

Köpte ett 21-pack ÄL-tester och nu är alla slut (glömde/hade inte möjlighet att kolla varje dag så har dragit ut lite på det). Började på CD 12. Ingen ÄL än..

Den 29e ska jag till gyn för att kolla upp mensen. Hoppas de hittar nått som de kan göra något åt... >.

Svar på tråden Fler som planerar barn 2015?