Inlägg från: Anonym (Dum?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dum?)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Anonym skrev 2014-08-24 09:58:41 följande:
    Vad är syftet med dina studier? Vad är det som driver dig?
    Du har bra jobb, säger du. Vill du byta bana eller är det bara för bota ditt bildningskomplex?

Jag vill få en tillsvidareanställning, alltid bara arbetat i projektform. Och för en t.v. krävs det en examen. Kan ta ut en till sommaren, men då måste precis ALLT falla på plats. Har flera påbörjade kurser där jag "bara" har ngn tenta kvar för att få ut poängen. Vidare vore det skönt att få bekräfta för mig själv att jag klarade det. Ytterligare en bit är att jag är otroligt nyfiken och älskar att lära mig nya saker. Den största motivationen är dock en t.v. anställning för att säkra min trygghet, är numera ensamstående och behöver förlita mig på enbart mig själv för att klara det ekonomiska.

Just nu har jag två galopperande barn runt mig så det är inte lätt att alltid få tiden som behövs. 
  • Anonym (Dum?)

Om ni bara kunde förstå hur mycket ni hjälpt mig! Jag ska sluta tro att jag är dummare än andra. Det jag stuper på är precis som ni säger att jag är lat och har förlitat mig på att allt ska lösa sig av sig självt, jag har inte insett hur mycket jobb det krävs för en examen. Men jag ska se över vissa bitar nu, t.ex. får jag försöka leja barnvakt en kväll per vecka så jag får mer tid att läsa. Jag ska laga mat i dag och lägga göra matlådor för hela veckan. Såna grejer måste fungera om tiden ska räcka till, förutom att läsa ska jag också jobba en del och den kombinationen är olycklig. Men ett måste ekonomiskt.

Tack snälla ni!!!

• Anonym (Dum?)
    Anonym (=) skrev 2014-08-24 20:15:08 följande:
    Du studerar på distans? Har du barnomsorg i så fall hoppas jag! I annat fall förstår jag om det blir svårt!
    Jag har barnomsorg på heltid så det är lugnt. Däremot är det svårare på kvällar/helger. Men inte omöjligt, är ju en morgonpigg tjej så om jag kliver upp lite extra tidigt borde jag få ihop 5-6 timmar extra per vecka.
  • Anonym (Dum?)
    Anonym (kemist och psykolog) skrev 2014-08-24 17:46:45 följande:
    Jag har en examen i kemi men omskolar mig nu till psykolog så jag kan berätta kort om mina erfarenheter från dessa diametralt motsatta utbildningar.

Kemistprogrammet krävde en hel del mer än bara råplugg- tror det var få som var direkt korkade eller ens "medelintelligenta" där. Psykologprogrammet känns som gymnasiet - pluggar man så klarar man sig bra (sen är PP fyllt av intelligenta personer pga att det krävs ruskigt höga betyg el högskoleprovsresultat för att komma in, men kraven är skrattretande låga).

Så det är omöjligt att generalisera om vad som krävs på IQ-fronten för att kunna fixa en universitetsexamen. Vad läser du?
    Samhällsvetenskaplig inriktning (vilket jag trivs med).

Vilken vändning från kemist till psykolog! Berätta!
  • Anonym (Dum?)
    fröken88 skrev 2014-08-29 10:05:30 följande:
    Nu har jag bara läst ts, men kort inlägg. 7 
    Att läsa på grundskolan och gymnasiet är en sak, högskola och  universitet något annat. Allting handlar om studieteknik som någon annan nämnde. Det låter som om du har aldrig behövt pluggat och alltså inte utforskat hur du lär dig. När det gäller läsning, läser du böcker, skönlitteratur eller fakta till vardags? Jag har alltid läst och et har hjälpt mig oerhört mycket. Mitt tips: läs läs läs!
    Jag har alltid läst massor. Nu efter några dagars kämpande inser jag att det är nog främst koncentrationen det brister på.
  • Anonym (Dum?)

Läser rejält mycket, men har vansinnigt svårt att få en helhetsbild och förstå den engelska litteraturen. Känns grymt kämpigt. I studiehandledningen ligger tempot på 17-18 sidor per dag första veckan plus en inlämningsuppgift. Ska jag behöva ge upp innan jag ens har börjat??? Det handlar mycket om metodarbeten och olika teoretiska modeller. Må läraren lägga upp lite föreläsningar sen...!!!

• Anonym (Dum?)
    Anonym (förstår) skrev 2014-08-31 19:34:47 följande:
    Har du gått in på www.studieteknik.info/ som jag länkade till i ett tidigare inlägg? Där finns massor av bra tips för hur man kan lägga upp studerandet.

Ett annat tips med engelsk litteratur, lägg lite möda på att slå upp ord i början av boken, ofta har författare sina favorituttryck och nyckelord som man behöver lära sig, sen går det fortare.
    Jodå, jag har kollat på sidan :)

Har gjort en ordlista precis som du säger, fyller på nästan varenda mening jag läser känns det som, men precis som du säger märker jag att orden börjar återkomma. Men det är så himla svårt med helheten.

80 sidor engelsk bok plus en inlämningsuppgift första veckan känns inte som en mjukstart på en halvfartskurs?
  • Anonym (Dum?)
    Anonym skrev 2014-08-31 20:12:06 följande:
    Bra att du identifierat ditt problem - koncentrationen. Nu gäller det att hitta verktyg att kontrollera bristen på den. Det tar lite tid att hitta "sin grej" när man inte är van att lägga upp en studieplan, men fortsätt analysera så kommer du hitta den. Jag har tex dålig koncentration men väldigt bra minne. Min teknik var att se till att ha läst igenom avsnittet i boken som föreläsningen behandlade. Det gjorde att jag först kunde irra mig igenom texten och sedan få det förklarat och genomgånget på föreläsningen. Då krävdes minimalt med studier inför tentan för mig.

Det du beskriver låter som en mjukstart i mina öron, men så är mina erfarenheter från universitet och övriga studier inte under 1000 sidor litteratur i veckan (=kanske inte representativt).
    Problemet för mig är just att jag inte har föreläsningar att lyssna på
    Sliter hemskt med den engelska litteraturen, men det måste gå på ngt sätt.
    1000 sidor per vecka? 25/timme m.a.o.  Vilken lärare anser att man ska lära sig det? Galet ju!
  • Anonym (Dum?)
    Anonym (grönis) skrev 2014-09-01 14:25:54 följande:

Du ska tillgodogöra dig innehållet, vilket inte är riktigt samma sak som att läsa allt. Något stöd i läsningen måste du ha - annars är det ingen utbildning utan bara läsning på fri hand. 

Googla på författaren och de namn som förekommer i texten och försök ta reda på vad deras viktigaste bidrag till forskningen är. Läs alla rubriker och alla mellanrubriker plus början och slutet på varje avsnitt. Försök förstå vad som är viktigt och läs det!

Precis så jag gjort. Provade googla och det var i princip noll resultat. En sida tar mig en halvtimme att läsa tror jag nog, och då har jag ändå inte fått något grepp om vad det står

Trodde inte att jag var så kass på engelska. Tur den andra kursen är desto enklare.
  • Anonym (Dum?)

Ha ha, tänkte bara berätta att jag tagit mig igenom tre sidor nu på morgonen. Har skrivit upp 50 ord under tiden. Blir till att plugga glosor som en tok.

• Anonym (Dum?)
    Chrysabelle skrev 2014-09-02 09:42:02 följande:

Läser du andra böcker på engelska? Skönlitteratur?

Nej, det har jag sällan gjort tyvärr. Skulle definitivt ha underlättat nu. Mitt ordförråd är uruselt.
  • Anonym (Dum?)
    Chrysabelle skrev 2014-09-02 09:48:43 följande:
    Börja med det då, du kan ju börja lätt kanske, Harry Potter?
    Tidsbrist, hinner ju inte mer än kurslitteraturen nu. MEN det är ett bra tips, skulle läst lite INNAN jag började.
  • Anonym (Dum?)

Nu är listan uppe i 100 ord och igår övervägde jag allvarligt att hoppa av kursen och sluta på universitetet. Men idag hade läraren lagt ut en kort föreläsning och med hjälp av den plus ett jäklar anamma ska jag fixa detta!!!

• Anonym (Dum?)

Kan berätta att jag snart hoppar av mina studier. Jag klarar inte boken i kursen. jag förstår helt enkelt inte den. F-N! Den andra kursen jag läser fixar jag på 20% av tiden jag har till förfogande, men de böckerna är på svenska.  Jag har översatt de tre första kapitlen nu, men bara översättningen (scannar) tar 20 minuter per sida. Det funkar inte. Jag svär och reser mig från boken var femte minut, kan inte koncentrera mig. Det här var ju min chans att få fast jobb...

Någon med ett sista tips innan jag hoppar av?

• Anonym (Dum?)
    LiljaLii skrev 2014-09-20 14:21:26 följande:

Gör tentan även om du inte förstår boken. Då ser du vilka frågor det är och kan då lättare förstå vad de är ute efter och vad de menar att du ska kunna från boken. Då fixar du omtentan istället och klarar kursen  

Det finns de som måste göra omtenta (en eller flera) varenda kurs, men de tar sig igenom universitetet de också

Det är skriftliga inlämningsuppgifter som ska baseras på boken. Jag blir tokig. Och inte någonstans på nätet finns det något att läsa om boken, inga uppsatser - ingenting.

Det finns 35 minuter föreläsning att lyssna på, inga problem att förstå den. Men jag undrar fortfarande vad det står i boken...
  • Anonym (Dum?)
    lillekatt skrev 2014-09-20 14:20:27 följande:

Har bara skummat igenom dina inlägg men går dessa kurser att läsa någon annanstans på dagtid/kvällstid? För vissa funkar inte distansutbildning helt enkelt utan de måste vara delaktiga i en föreläsning/seminarie på plats för att kunna koncentrera sig och förstå hur allt hänger ihop (och ha möjligheten att ställa frågor eller diskutera också). Tänkte också om kursen ges på något annat universitet där de använder sig av annan litteratur (på svenska kanske?)

Ja, den går ju på dagtid heltid också. Men de har inte samma litteratur tror jag. Men ifall att kanske jag kan be att få åka och lyssna? Dock är det ju så att inlämningsuppgifterna ska skrivas utifrån boken.
  • Anonym (Dum?)

Kan tilläggas att Google Translate antagligen inte är det bästa översättaren Heller. Men bättre det än engelskan. Knappt, det blir väldigt knepigt att läsa det också.

• Anonym (Dum?)
    lillekatt skrev 2014-09-20 14:20:27 följande:
    Har bara skummat igenom dina inlägg men går dessa kurser att läsa någon annanstans på dagtid/kvällstid? För vissa funkar inte distansutbildning helt enkelt utan de måste vara delaktiga i en föreläsning/seminarie på plats för att kunna koncentrera sig och förstå hur allt hänger ihop (och ha möjligheten att ställa frågor eller diskutera också). Tänkte också om kursen ges på något annat universitet där de använder sig av annan litteratur (på svenska kanske?)
    Nu har jag hittat ett annat universitet som ger samma kurs och de har en annan kursbok som är på svenska! Hur gör jag? Ska jag läsa den fort som f-n? Det är skriftlig omtenta som läggs ut nästa vecka, men jag kommer ändå inte undan att det ska tas citat från den engelska boken. Jag har berättat för läraren via mail att jag har det jättejobbigt med engelskan. Ska jag fråga om det är ok att jag läser den andra boken? Eller gör ´jag bort mig så?

HJÄLP!

• Anonym (Dum?)

Kan någon hjälpa mig? Jag kan få tag på boken redan i dag. Ska jag läsa den? Och ska jag berätta för läraren att jag gör det istället för att läsa den riktiga boken?

• Anonym (Dum?)
    MarajaILund skrev 2014-09-20 16:17:05 följande:
    Läs den svenska boken. Du har ingen rapporteringsplikt mot läraren. Det värsta som kan hända är att du får göra en omtenta.
    Absolut inte. MEN jag ska ju skriva inlämningsuppgift utifrån den engelska boken. Men va sjutton, får jag grunderna någon annanstans kanske jag lättare hittar åt det i den engelska boken. Jag har liksom inget att förlora.
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?