Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?
Tror det beror mkt på vad man pluggar. Alla hjärnor är inte konstruerade för att hålla på med logik t ex.
Tror det beror mkt på vad man pluggar. Alla hjärnor är inte konstruerade för att hålla på med logik t ex.
Jag har 140 IQ och har misslyckats med flera tentor för att jag alltid haft så lätt för mig i skolan och aldrig behövt anstränga mig/lära mig hur man pluggar. Men tror säkert att du kan det om du följer råden här i tråden. Det ironiska är att de personer som har lägre IQ faktiskt ofta lyckas bättre för att de vet hur man kämpar. Du kanske är för intelligent helt enkelt?
Jag är svagbegåvad, inte kliniskt sett men men min IQ ligger på 95. Hyfsat dum mao. Är du normalbegåvad är det en markant skillnad på dig och mig, ungefär samma skillnad som det finns mellan dig och mig finns även mellan dig och en typisk högskolelev.
Därmed inte sagt att det är omöjligt för en normalbegåvad att klara ett högskoleprogram, men du kommer att ha det svårare än dina klasskompisar, behöva plugga mer osv.
Så ja, en normalbegåvad är faktiskt lite för dum för universitetsstudier.
Jag har läst några kurser på gymnasiet, några på fhsk och en på komvux. Var enligt fyra studievägledare inte behörig att studera på högskola/universitet, men skrev ett ok högskoleprov och testade söka. Kom in och nu har jag min examen.
Men spridning är som följer:
Svenska, engelska, och samhäll A på gymnasiet.
Religion, matte, historia A samt engelska och svenska B på fhsk.
Naturkunskap A på Komvux.
Och så 1,3 eller 1,4 på högskoleprovet.