Inlägg från: Anonym (grönis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (grönis)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Ta med laptop och anteckna på den under föreläsningarna. Redigera anteckningarna direkt efteråt. Skriv ut och sätt in i pärm. Läs de sidor i kurslitteraturen som anknyter till dina anteckningar. Använd överstrykningspennor i olika färger och markera systematiskt när du läser.

Om lärarna lägger ut powerpoints från föreläsningarna, skriv ut dem och sätt in i pärmar. Använd utskrifterna för att få en överblick över ämnet.

Om du inte hittar svar i kurslitteraturen, t ex om det är ord som du inte förstår, så kan det vara bra att googla.

Tänk på att de flesta inte kan vara på topp jämt. Det viktiga är att få godkänt och komma framåt.Skrattande

• Anonym (grönis)
    Anonym (svagbegåvad) skrev 2014-08-24 20:08:11 följande:
    jvs skrev 2014-08-24 13:52:32 följande:
    Förstår inte ditt resonemang överhuvudtaget.

Du är lite dum enligt dig själv och därför är en normalsmart för dum för högskola?
    Jag har inte satt min fot i en skola sedan högstadiet, och i ärligheten namn knappt innan det heller efter lågstadiet. Men högskolestuderande brukar ligga över normen mätt i IQ, oavsett program. Vi kan anta att snittet är kring 110 för dem, 102 för normalbefolkningen (i Sverige), så är man "bara" normalbegåvad så har man inte samma förutsättningar som de andra universitetsstuderande.

Att "Blomman" skulle vara normalbegåvad köper jag inte heller, kan man glida igenom beteendevetenskap på högskola är man inte normalbegåvad, man är begåvad. (Fast kanske omedveten om det själv).

Det kan man kanske kompensera till viss del genom att plugga hårdare, men man kan faktiskt vara för dum för högskola som normalbegåvad, då de andra är smartare än normalbegåvad, litteraturen, kurserna mm. är inte anpassade för normalbegåvade utan för smartare människor.

Lite OT här, men jag tycker inte att ditt sätt att skriva och resonera ter sig särskilt svagbegåvat. Om jag vore du skulle jag göra om testerna på ett bra ställe, eller bara lämna de där gamla resultaten bakom mig. Solig
  • Anonym (grönis)
    Anonym (Dum?) skrev 2014-09-01 06:23:19 följande:
    Problemet för mig är just att jag inte har föreläsningar att lyssna på
    Sliter hemskt med den engelska litteraturen, men det måste gå på ngt sätt.
    1000 sidor per vecka? 25/timme m.a.o.  Vilken lärare anser att man ska lära sig det? Galet ju!
    Du ska tillgodogöra dig innehållet, vilket inte är riktigt samma sak som att läsa allt. Något stöd i läsningen måste du ha - annars är det ingen utbildning utan bara läsning på fri hand. Flört

Googla på författaren och de namn som förekommer i texten och försök ta reda på vad deras viktigaste bidrag till forskningen är. Läs alla rubriker och alla mellanrubriker plus början och slutet på varje avsnitt. Försök förstå vad som är viktigt och läs det!
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?