Anonym (svagbegåvad) skrev 2014-08-24 20:08:11 följande:
jvs skrev 2014-08-24 13:52:32 följande:
Förstår inte ditt resonemang överhuvudtaget.
Du är lite dum enligt dig själv och därför är en normalsmart för dum för högskola?
Jag har inte satt min fot i en skola sedan högstadiet, och i ärligheten namn knappt innan det heller efter lågstadiet. Men högskolestuderande brukar ligga över normen mätt i IQ, oavsett program. Vi kan anta att snittet är kring 110 för dem, 102 för normalbefolkningen (i Sverige), så är man "bara" normalbegåvad så har man inte samma förutsättningar som de andra universitetsstuderande.
Att "Blomman" skulle vara normalbegåvad köper jag inte heller, kan man glida igenom beteendevetenskap på högskola är man inte normalbegåvad, man är begåvad. (Fast kanske omedveten om det själv).
Det kan man kanske kompensera till viss del genom att plugga hårdare, men man kan faktiskt vara för dum för högskola som normalbegåvad, då de andra är smartare än normalbegåvad, litteraturen, kurserna mm. är inte anpassade för normalbegåvade utan för smartare människor.
Man kan ju välja helt fel program och därför vara för "osmart" för att ta en en examen, oftast är man ju mer lagd åt humanistiskt/samhällsvetenskapligt håll eller naturvetenskapligt....men jag tror att alla normalbegåvade kan klara universitetsstudier inom sitt eget intresseområde, däremot kanske man inte får de bästa betygen eller hamnar på den högsta nivån. Det sker ju en sållning även på universitetet, där "stjärnorna" oftast blir de som förblir på universitetet och börjar undervisa där själva en dag....På universitetet finns ju traditioner och inomvetenskapliga uttryck som för en person som kommer ifrån ett ickeakademiskt hem kan upplevas som oöverstiglig galimatias...det gäller då att inte ge upp, utan se att dessa uttryck egentligen oftast inte är så )"svåra" som de för en utomstående verkar vara. Jag läste en kurs i ekonomisk historia och gjorde just den upptäckten....av 50 studenter fick jag bästa betyget, hade aldrig hänt förr, men jag gav mig tusan på att knäcka alla "kodord" inom den ekonomisk historiska gebiten/diskursen och det lyckades trots att många kursare sa det du skrev "detta måste man vara supersmart för att förstå och komma ihåg osv", men om jag lyckades så borde alla ha kunnat klara det...men man får som sagt kanske inte alltid det bästa betyget och jag trodde absolut inte att jag skulle få det, men det gick!