Inlägg från: Anonym (blomman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (blomman)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Hej! Jag känner din frustration i ditt startinlägg, så tänkte svara! Jag studerar också på distans vilket passar mig till 100 %! Fördelarna är att du slipper alla nervösa salstentor och den sociala pressen. Nackdelen är att du MÅSTE ha självdisciplin och viljan.

Jag hade det jättesvårt på gymnasiet med låga betyg, men kom in på min utbildning genom Högskoleprovet, dock var även det medelmåttigt. Jag är alltså inte särskilt intelligent eller lättlärd, MEN jag är snart klar med min utbildning (pedagogik=beteendevetare) för att jag inte har något annat val än att klara det!! Du skrev att du vill ha en examen för att få en tillsvidareanställning - det är även min motivation! Jag har haft måånga skitjobb men nu vill jag få ett varaktigt och roligt jobb, och då får man det lättast via en examen. Jag har dock inte alltid tyckt att studierna var så roliga, men jag har tvingat mig själv. Det som har räddat mig är min envishet, inte min intelligens. Jag VILL verkligen detta, att misslyckas finns inte på kartan! 

Vid vanliga kurser pluggar jag kanske 2-3 h/dag. Men när jag skrev mitt kandidatarbete ensam, satt jag kanske 10 h/dag för att det var så svårt! Men jag fick Godkänt och kan snart ta ut min examen o få ett roligt arbete och köpa mig en egen lägenhet. Det är min motivation :D

• Anonym (blomman)
    Anonym (svagbegåvad) skrev 2014-08-24 13:18:54 följande:

Jag är svagbegåvad, inte kliniskt sett men men min IQ ligger på 95. Hyfsat dum mao. Är du normalbegåvad är det en markant skillnad på dig och mig, ungefär samma skillnad som det finns mellan dig och mig finns även mellan dig och en typisk högskolelev.

Därmed inte sagt att det är omöjligt för en normalbegåvad att klara ett högskoleprogram, men du kommer att ha det svårare än dina klasskompisar, behöva plugga mer osv.

Så ja, en normalbegåvad är faktiskt lite för dum för universitetsstudier.

Men för att citera dig att du är "svagbegåvad", om du nu är det kan du inte ha satt din fot på en högskola/universitet? Då kan du inte heller veta om sk "normalbegåvade" klarar av det eller inte. Jag, som normalbegåvad, har inte haft några större problem att klara av mina studier och har inte behövt arbeta ihjäl mig, förutom på det avgörande arbetet. Det finns dock markanta skillnader mellan utbildning och utbildning. Jag hade t ex aldrig klarat av att gå ett naturprogram - kan kan knappt multiplikationstabellen - men samhällsvetenskap/beteendevetenskap går hur bra som helst :)
  • Anonym (blomman)
    Chrysabelle skrev 2014-08-27 13:43:55 följande:
    Vad menar du att du inte gått på gymnasiet? Alls, inte ens på komvux?
    man måste ju ha behörighet... så det bör personen ifråga ha gjort :)
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?