• myran6801

hjälp har vår 8-månaders nattskräck?

Vi har panik för varken vi eller barnen (8-månaders tvillingar) får sova pga pojkens skrik och gråt. Han har sedan en månads ålder sovit dåligt i början pga jobbig kolik. Men de senaste två månaderna har det blivit värre. På dagen sover han tre ggr och bara en halvtimme per tillfälle om vi inte sitter bredvid och gungar då kan han sova en timme. Kvällsrutinen är att de får ersättning och gröt vid halv sex och sedan lugn lek och läsning till sju ,halvåtta, sista halvtimmen får de ersättning och somnar oftast ok i sina sängar. Sen börjar det för honom efter en timme till två timmar efter han somnat. Vaknar och gråter och går inte att trösta utan vi får hålla honom tills han somnar. Det kan ta fem minuter eller en timme innan gråten tar slut. Så håller det på med en timmes mellanrum i princip hela natten. Han äter ett par gånger på natten. Detta är mycket påfrestande för alla fyra i familjen, lilltjejen sover inte bra heller utan vaknar en gång i timmen också men det går att somna om ganska enkelt.
    Någon som har tips eller erfarenhet av sömnskräck för mindre barn? Hur kan man lindra eller undvika detta?
    Bvc ska vi träffa i veckan som kommer men det känns som evigheter.

//M

• Svar på tråden hjälp har vår 8-månaders nattskräck?
  • myran6801

Tack för så snabba svar med tips och stöttande!

Om man visste det vore övergående skulle det kännas så mkt bättre men ovissheten och oron är så hemsk.

Vi provade med välling men han tycker inte om det. Kanske ska försöka fasa in det?

• myran6801

Tack f tips om päronvälling! Ni som ger välling är det ngn som har dr browns flaska, vilken napp använder ni?

• myran6801

Så har det varit ännu en hopplöst jobbig natt! Snart orkar jag inte att inte få sova. Min man kan inte trösta så jag måste ta hela nätterna.

Så här var det inatt:

Tog över fr min man vid 22. Vyssjade, bytte blöja, sjöng och gav flaska. Somnade 22.51. Gråter nu får se hur det går. Lade handen på ryggen och nynnade, somnade 22.58.

Ca 23,45 skrek och reste sig på alla fyra, tog upp honom. Spände hela kroppen och grät otröstligt. Gick tillslut in i badrummet o väckte honom. Grät och ville ha flaskan som tröst. Åt 120ml o somnade i min fann. Lade ner honom på mage, sidan. Somnade men gnydde lite, klockan var då 00.05.

01.35 gnydde och rörde sig så han stötte i huvudet i sängen. Tog upp honom, bytte mkt blöt blöja och la honom i sängen. Somnade. Vände sig och gnydde direkt, försökte lägga honom på sidan igen, gick inte. Fick flaskan, drack 40ml o somnade.

02.48 rörde sig o stötte huvudet i sängen, blev ledsen, hamnade på rygg, fick flaskan, åt 80 ml. La sig på sidan.

05.20 vrider o rör sig o slår i huvudet i sängen. Tar upp honom i famnen. Somnar när jag gungar H i famnen. Lägger H bredvid mig i sängen. Vaknar 7.20.

• myran6801

Ja han ligger i spjälsäng. Nu har jag klätt i kanterna m tyg och lagt frottehandukar runt.

Vi har varit jätte dumma som gett flaska på natten men efter kolikperiodem gjorde vi vad som helst f att de skulle somna.

Är så trött efter alla jobbiga perioder med för lite sömn. Måtte det vända snart.

Först två små tvillingar som måste matas varje timme, sen kolik och nu detta. Känns som vi har haft åtta väldigt tuffa månader!

Inatt var det lika som igår natt. Halv tolv skrek han otröstligt och innan dess vaknade han en ggn i timmen sen läggdags halv åtta.

• myran6801

Penida, han ligger inte still när vi lägger honom hos oss, annars skulle han gärna få det.

• myran6801

Tack för tips om välling med päronsmak. Verkar som om lilleman gillar det! Hur mycket välling ger ni?

• myran6801

Skumbollen, tack för pepp!!! Det värmer att få lite uppmuntran när det känns jobbigt. Vill ju njuta av denna tid inte bara kämpa för att orka med. Kolik var urjobbigt men tack och lov gick det över efter 4 månader.
    Du har nog rätt i att vi borde försöka minska ner på nattmålen. Hoppas vällingen kan hjälpa till att hålla honom mättare!

• myran6801

Vi särade på barnen ganska tidigt vad gäller samsovning för de for runt så och stötte till varandra så de vaknade. De vaknar oxå av varandras skrik så just nu sover jag och pojken i gästrummet...

• myran6801

Skumbollen, gullig du är som frågar. Jo han har inte vaknat så många ggr och gallskrikit senaste nätterna. Har försökt att ge välling (mild fullkornsvälling päronsmak fr nestle) och det gick bra två kvällar men sen puttar han undan flaskan och är jätte arg. Jag tror verkligen han skulle behöva äta mer för att sova bättre. Han vaknar många ggr och det enda som tröstar och får honom att somna är att ge flaskan. Det betyder att jag måste byta jätte kissig blöja minst två ggr per natt oxå.

• myran6801

Vi har vällingnappen så det rinner bra men tyvärr verkar han vara känslig för den lite tjockare konsistensen. Idag provade jag att blanda i lite välling i ersättningen.

• myran6801

Nu sover lilleman och jag i vår dubbelsäng och mannen och dotter har fått flytta t gästrummet. Han sover bättre men vaknar fortfarande jätte ofta och enda sättet att få honom att somna om och bli tröstas är med flaskan med ersättning. Han åt minst 3x150 ml inatt. Men sömnen har blivit bättre och han har inte de där riktigt otäcka gråtatackerna. Dock ålar han runt i sängen så jag vågar inte riktigt slappna av för jag är rädd han trillar ner från sängen.

Svar på tråden hjälp har vår 8-månaders nattskräck?