Inlägg från: Kejo |Visa alla inlägg
  • Kejo

BF MAJ 2015

Hej alla, hoppas att jag också får vara med här också
    Bot i Stockholm och är gravid 12+1 med andra barnet. Storasyster kommer att vara 18 månader när Lill*n kommer i början av maj så lite tätt inpå är det. Men äsch, det går säkert bra.
    Hade KUB idag, var duktigt nervös men allt såg bra ut så nu är det full fart framåt. Det var för övrigt mitt 5:e UL - har gjort ett gäng UL/VUL under dessa 12 veckor pga av en historia av mf. Men lika skoj att se krabaten varje gång

Nu har jag inte läst hela tråden men jag hoppas att alla mår bra?

• Kejo
    Ise skrev 2014-08-27 21:01:10 följande:

Jag har gjort ett försök till att starta en BF majgrupp för oss som bor i Stockholm.

Jag hade en sådan grupp när jag väntade mitt första barn och vi håller ff ihop och hittar på saker vore skoj att göra en favorit i repris nu :)

Den heter "Majbebis 2015 Stockholm"

Vad kul med en majgrupp för stockholmare. Finns det plats för en till? Om ja, länka gärna till tråden
  • Kejo
    Jessan skrev 2014-09-21 19:13:47 följande:

Nån som är 35+ och ska göra kub-test? Eller oavsett ålder, nån som ska göra kub-test?

Jag gjorde KUB idag, är 36 år.
    Funderar du på att göra det? Eller vid det här laget har du kanske redan gjort det?

• Kejo
    Bedarande skrev 2014-10-21 22:33:56 följande:

Vid vilken vecka kan man göra KUB-test?

Jag vet att dom erbjuder det för kvinnor över 35, men jag vill nog ändå kolla för säkerhets skull då det är mitt första barn och min mamma fick min äldsta bror i 20-års åldern (jag är 22) och han blev handikappad. Jag känner personligen att jag inte skulle orka med ett handikappat barn även om jag inte anser att dem har mindre värde.

Jag vill bara att allt ska gå bra, men då det finns historik av svåra förlossningar både hos min mamma och min storasyster så tänker jag begära planerat kejsarsnitt.

Jag tror att KUB ska göras mellan v 11 och 13, sedan är det försent. Inte helt säker men däromkring iaf. Om du känner starkt för att veta så tror jag inte att din ålder är ngt hinder OM det skulle vara så att det finns restriktioner i din kommun.
    Vilken vecka är du i?
    För min del så tog min bm upp detta på inskrivningen med mig. Så prata med MVC så får du säkert hjälp att boka tid.

Sedan är ju inte KUB-resultatet skrivet i sten, men jag förstår att du ändå vill veta om din graviditet tillhör högriskarna.
  • Kejo
    Bedarande skrev 2014-10-21 22:50:19 följande:
    Jag vet inte hur det ser ut med restriktioner här i Uppland, min barnmorska nämnde det i förbifarten men det var inte mer än så. Jag är 9+5 idag, så kanske borde ringa denna vecka och boka? Ringer man gynekolog för det bara? Gjorde ett vaginalt ultraljud när jag var i vecka 7 då vi inte var säkra på hur långt jag var gången, är det detsamma denna gång eller får man göra ett vanligt UL?
    KUB består av två delar; blodprov och UL. Blodprovet måste tas ngn vecka innan UL, så jag rekommenderar att du slår en signal till din bm redan imorgon för att boka tid för blodprov och UL. När du är så pass långt gången så behövs inte ett VUL utan ett vanligt UL räcker.

För min del så gjordes allt på MVC, men det beror ju på om din MVC erbjuder UL. Men de flesta kanske gör det...?

Skulle i vilket fall ringa till bm, då kan de hänvisa dig vidare som det skulle behövas. Gör du testet utanför MVC så kanske det inte blir kostnadsfritt...

Blev lite rörigt men hoppas att du förstår
  • Kejo
    Bedarande skrev 2014-10-21 23:26:49 följande:
    Det var inte alls rörigt, utan jättebra information! Tack så mycket för hjälpen, jag ringer min barnmorska imorgon och pratar med henne om allt.

Får man byta BM och sedan byta tillbaka?

Vi är nämligen evakuerade till andra sidan stan för tillfället på obestämd tid och det känns så jobbigt att behöva åka i 50minuter för att ta prover och liknande när det finns ställen i stan som det tar 10 min att åka till. Dock vill jag ha tillbaka min BM om vi hinner flytta tillbaka till vår lägenhet innan BF.

Det där min vän, blev ett rörigt inlägg, haha. :)
    Oj evakuerade...det lät besvärligt. Hoppas att det inte var av någon allvarlig anledning.
    Ja, du är absolut i din fulla rätt att byta BM. Allt beror nog bara på hur många lediga tider de har, om de tar in nya graviditeter och hur flexibla de kan vara. Men min känsla är ändå att både gyn, kvinnoklinkiker och MVC ändå är rätt förstående. Eller så har jag bara haft tur

Men jag tycker absolut att du ska höra med dem. Fråga med din dockersötaste stämma så löser det sig garanterat
  • Kejo

Åh nej, vilken otur. Men tänk att ni kommer att ha en torr och fräsch lägenhet när ni kommer tillbaka
    Min första tanke på anledning till evakuering var brand, så vattenskada är ju iaf snäppet bättre

Hoppas att det går bra med roddandet av tidsbokning och så vidare idag
    Själv ska jag berätta för min chef idag att jag är gravid. Är supernervös eftersom jag är på föräldraledighet redan. Blir nog inte jättepoppis, haha.

• Kejo
    Jessan skrev 2014-10-22 11:29:42 följande:
    Är också 36 och kom nyss hem från mitt kubtest! Det gick mycket bra och jag är sååå lättad!
    Åh vad skönt att det gick bra. NU är det full fart framåt, börja nedräkningen

Just KUB är lite tvåeggat tycker jag... Jag har gjort det vid båda mina graviditeter men varit jättenojjig båda gångerna. Kommer inte ihåg vad jag fick första gången, igår fick jag 1:12000 så det räknas som lågrisk. Så skönt.
    Men hade jag fått dåliga besked så vet jag inte hur jag hade reagerat - antagligen hade jag fått panik till en början och ångrat att jag gjorde testet (dumt jag vet).
    Men på något sätt så känns KUB s
    om det sista hindret att övervinna innan jag är med barn "på riktigt". Har flera mf i bagaget så jag har varit försiktig med att ta ut glädjen för tidigt. De första 12 veckorna är nu avklarade och jag har fått se den lille/a flera gånger och KUB:en visar bra resultat... Visst kan allt fortfarande hända, men nu ser jag framåt på riktigt
  • Kejo

Jessan; det är ju underbart, grattis igen till det fina resultatet

• Kejo
    MorCaa skrev 2014-10-23 14:46:52 följande:

Kub idag!! Allt såg fint ut så nu gläds jag äntligen åt graviditeten.. <3

Vad härligt, grattis

Nu kan du börja njuta av din graviditet
  • Kejo
    NenaShebelle skrev 2014-10-27 06:44:58 följande:

Jag undrar, när hade ni tänkt att berätta för er arbetsgivare??

Jag berättade för en vecka sedan i v 12, direkt efter KUB. Det är betydligt tidigare än vad jag hade önskat men eftersom jag redan är föräldraledig (börjar jobba i nov), så ville jag åtminstone vara öppen med de nya förutsättningarna

Tyckte att det kändes lättare att komma tillbaka om alla korten redan låg på bordet.
Svar på tråden BF MAJ 2015