• BAJ

IKEA förstör mitt skåp

På onsdagen åker jag till IKEA för att köpa ett skåp. Det är tungt men jag får hjälp att bära hem det. När jag kommer hem märker jag att bitarna inte passar. Jag sätter ihop skåpet på ett logiskt sätt men det passar inte ihop och till slut går bitarna sönder för att det inte passar. Jag blir på fredagen skjutsad tillbaka med hela skåpet. IKEA ger mig dock inte pengarna tillbaka fast det inte passar och jag har satt ihop det på ett logiskt sätt. IKEA påstår att det är jag som haft sönder det fast det är IKEAs fel att de har gett mig fel bitar. Jag åker tillbaka hem med skåpet. Nu undrar jag hur jag kan gå vidare med detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-20 15:47
    Det är bara några bilder och sedan är det tre sidor med text. Dessa är inte på svenska, därför gör jag på ett logiskt sätt men det går inte och då går det sönder.

• Svar på tråden IKEA förstör mitt skåp
  • BAJ

Jag kunde inte följa instruktionerna eftersom de var på ett annat språk.

• BAJ

Det är bara några bilder och sedan är det tre sidor med text. Dessa är inte på svenska, därför gör jag på ett logiskt sätt men det går inte och då går det sönder.

• BAJ

Det är METOD skåp från IKEA. Hur ska jag gå vidare?

• BAJ

Det är ett vanligt skåp med en lucka som jag skulle ha till tidningar. Fast luckan saknades i förpackningen så jag fick ta en annan bit.

• BAJ

Det är först en framsida, sen två bilder, sen jättemycket text på ett annat språk, flera sidor. Efter tredje sidan när jag inte förstått något gjorde jag istället det som var logiskt.

• BAJ
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-20 16:42:09 följande:
    Det säger rätt mycket om din förmåga till logiskt tänkande. Drömmer
    Så du menar att jag ska lära mig ett nytt språk för att bygga skåpet när jag redan vet att det redan fattas en bit? IKEA har redan erkänt att de inte skickat med luckan, men de vill ändå inte ge mig pengarna tillbaka.
  • BAJ
    Majsan70 skrev 2014-08-20 16:50:08 följande:
    Saknas något så får man ju åka o byta saken redan i det skedet eller hämta den saknade delen. DET är logiskt tänkande. Improvisation genererar inte pengarna tillbaka på köpt vara.
    Det känns som att ni försöker missförstå mig med flit. Självklart VISSTE jag inte att det fattades något, jag trodde självklart att alla bitar var med. Därför gör jag det som är logiskt. SEDAN märker jag att det inte finns sex bitar utan fem och förstår att det inte räcker. Sen när jag ändå försöker få det att räcka går skåpet sönder! 
    Fontana skrev 2014-08-20 18:18:39 följande:

Är det verkligen något fel i förpackningen eller någon skada på innehållet brukar man inte ens behöva köra och lämna tillbaka, Ikea kör ut nya grejor till dig. Åtminstone var det så för ett par år sedan.

Å andra sidan är det väldigt ovanligt att det är något fel på varan, att det inte passar eller att det fattas skruvar på produkter från Ikea (men ryktet från 1970-talets dåliga kvalitetskontroll lever kvar).

Jag retar mig också på Ikeas helt ordlösa monteringsanvisningar, men om man försöker montera någon annan del som lucka för att "luckan inte fanns med", då får man nog skylla sig själv.

Tack, jag ska prova att ringa imorgon och se vad de säger.
  • BAJ
    Stina31 skrev 2014-08-20 20:39:58 följande:

Det där skruvade jag också ihop förra helgen. Om man jämför med många andra skåp ett lätt skåp att få ihop. Om detta nu är seriöst så verkar det som du missförstått en sak. Lucka måste man köpa separat då det finns många att välja på. Tar man bara förpackningen för själva skåpet finns ingen lucka med.

Ja, det var vad de sa på IKEA när jag var där på fredagen också. Eftersom instruktionerna var på ett annat språk kunde jag ju inte veta det.
  • BAJ
    Hejhoppsan skrev 2014-08-20 19:48:50 följande:

Men hur tror du att fem bitar ska kunna räcka till ett skåp där det behövs sex bitar? Varför ens försöka?

natteyvukg skrev 2014-08-20 19:57:13 följande:

Dagens stora skratt!

Skratta och gör er lustiga ni, men jag har ett mycket högt iq och gjorde på ett logiskt sätt. Att jag då blev tvungen att dela en bit är IKEAs fel, inte mitt!
  • BAJ
    Tirem skrev 2014-08-20 21:37:52 följande:

Om du har så högt iq och är logisk så borde du förstå att 5 bitar aldrig kan skapa en låda...

SKÅP!
  • BAJ
    Harmagedon skrev 2014-08-20 21:44:00 följande:

Ok att du tycker att det mest logiska är att dela på bitarna. Men hur får du det till att Ikea förstört ditt skåp?

Eftersom skåpet jag fick hem inte var som i affären och de inte informerade om detta på svenska förrän jag åkte tillbaka med det.
  • BAJ
    Dixie skrev 2014-08-20 21:55:10 följande:

menar du att det inte fanns instruktioner på sv eller eng? 

Nej, endast en mycket liten text på svenska, resten var bilder samt utländska.
  • BAJ
    Tirem skrev 2014-08-20 23:13:27 följande:

Skåp/låda, spela roll? Framsida, baksida, underdel, överdel, höger sida, vänster sida och lucka= 6 delar.

En låda har ofta just 5 bitar, så ja det spelar roll
  • BAJ

Min fru har nu ringt till IKEAs kundservice och jag ska få ett nytt skåp eftersom det inte var mitt fel att bitarna gick sönder utan deras. Dock vill de inte ge mig någon lucka utan det menar IKEA på att jag får betala själv, så det blir ändå en förlustaffär för min del.

• BAJ

Ok, vi får ta detta från början eftersom ni uppenbarligen inte fattar någonting.

1. Jag går på IKEA och letar efter ett skåp till mina tidningar.
    2. Jag ser ett skåp på köksavdelningen med en lucka. Det blir perfekt tänker jag.
    3. Jag frågar vad skåpet kostar och pekar på skåpet MED luckan. IKEA svarar men säger inget om att det bara är skåpet utan själva luckan som kostar så.
    4. Jag går och hämtar paketet på tag-själv-lagret. Eftersom det är samma pris som IKEA sagt så antar jag att det är samma skåp MED luckan.
    5. Jag kommer hem och öppnar paketet. Överst ligger en tidning. Jag öppnar den och ser att det är fullt med text på ett annat språk. Jag bläddrar till nästa sida och där är det också text på ett annat språk. Jag antar att det är någon reklamgrej eller något som de råkat skicka med. Jag bläddrar sedan tillbaka till första sidan där det är en bild på skåpet så att jag ser hur bitarna ska byggas ihop. Jag memorerar bilden eftersom jag har fotografiskt minne och slänger tidningen
    6. Jag börjar bygga utifrån bilden, på ett logiskt sätt. Eftersom hela paketet är smockfullt antar jag att allt som behövs finns i kartongen. Därför räknar jag inte bitarna.
    7. När jag byggt 4 sidor upptäcker jag att det bara är en sida kvar. Denna är tunnare varför jag antar att den ska delas. När jag delat den blir den dock för kort och jag inser att bilden i mitt huvud måste vara på ett annat skåp
    8. Jag tar isär skåpet och delar två av bitarna så att de två tunna bitarna passar.
    9. Jag får borra nya hål och sätta ihop de fyra första bitarna igen. Jag har nu de bitar jag behöver.
    10. Allt som finns kvar i kartongen är en påse med små spikar. Det logiska är alltså att de tunna bitarna ska spikas fast, så jag gör det
    11. Nu är skåpet helt perfekt, men jag märker då att luckan inte kan öppnas eftersom den är fastspikad. Jag får därför använda hammaren för att bända upp det. Hela skåpet rasar då ihop och jag märker att skruvhålen (inte mina egna utan de som IKEA själva gjort) förstörts.
    12. Jag får vänta till på fredagen på skjuts tillbaka till IKEA. När jag kommer dit säger de att jag inte gjort på ett logiskt sätt och att jag skulle ha betalat mer pengar och fått en lucka. Nu vill IKEA dessutom att jag betalar för ett nytt skåp trots att det är deras skruvhål som förstörts och inte mina egna!

Kan ni fatta nu att jag känner mig lurad??

• BAJ
    Indianica skrev 2014-08-21 22:24:52 följande:

Roligaste tråden på typ ett par år. Varför köpte du en monterbar möbel om du vill borra och såga och spika i den ? Så totalt jävla onödigt, det hade räckt med att köpa ett gäng brädor för att få ditt skåp MED lucka.

Jag visste inte att det krävdes montering.
Svar på tråden IKEA förstör mitt skåp