• stinaa

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Cazza skrev 2014-10-27 08:45:36 följande:

Hej tvillingväntare!! Grattis! Jag väntade och fick tvillingar nu i juli och förlorade tyvärr ena pojken efter 2 dygn. De hade fått tts i magen och det upptäcktes v 23. Vill bara varna er alla med enäggstvillingar för TTS, jag veeet att ni är oroliga ändå men vill inte det händer andra. Mvc är så jävla dåliga på detta, de kunde inget!! Ignonerade varningstecknen totalt vilket gjordd att jag fick experthjälp för sent enligt mig själv. Tts är allvarligt o kan utveckas snabbt! Var uppmärksam på om magen blir stor o spänd snabbt, tryck uppåt revben, svårt att äta, höggravidskänsla och kräv isfåfall ultraljud på ett större sjukhus!! När jAg väl fick vård gjorde alla vad de kunde ich det var precis att det inte var för sent för laseroperation. Jag följdes noga av experter men läget såg inte mkt bättre ut. Pojkarna togs ut v 29, love överlevde och mår idag bra. eddie klarade sig bara i 2 dagar.:(

Ovanlig komplikation såklart men det händer! Kram på er alla och hoppas jag inte skrämde ngn!

Hej! Jag beklagar verkligen din förlust, kan inte tänka mig hur fruktansvärt det måste ha varit/är för er!

Jag är medveten om de risker som finns, har fått prata med många läkare och barnmorskor, går på koll varannan vecka. Oron finns såklart där men just nu gör jag allt för att inte oroa mig och tänker att allt kommer gå bra, finns inte så mycket mer man kan göra. Hittills har allt sett helt perfekt ut och jag förlitar mig på det, saker kan hända men det är ändå väldigt ovanligt och det finns risker med alla graviditeter. Om jag skulle gå och oroa mig konstant och misstro de läkare jag haft kontakt med så skulle jag nog bli knäpp. Det är ju som sagt väldigt ovanligt och att det gick så fort för dig måste ha varit väldigt jobbigt då du inte hade någon möjlighet att förbereda dig.

Jag väljer att lita på sjukvården i detta läge, oroa mig måttligt och försöka njuta av graviditeten.

Ta hand om dig och njut av din friska pojke!<3
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-30 12:54:40 följande:

Nu har vi varit på RUL och båda hade allting på rätt ställe och lika mycket fostervatten så jättebra. Tvilling 1 var lite mer utsträckt än tvilling 2 så nr 1 mätte lite mindre i bukmåttet men bara 15 g totalt så helt inom normala gränser smile1.gif . Ben och armar och händer fanns på plats och ingen läppspalt eller markörer för att något skulle vara fel, puh!

De väger ca 170 g nu mina två små underbara tjejer smile1.gif

Underbart att höra! Nu kan du pusta ut i två veckor! :) Nästa vecka är det min tur igen så nu kan man snart börja oroa sig IGEN.. ;)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-11-03 21:11:53 följande:

Imorgon skall jag prata med min läkare på mvc ang sjukskrivning och hur vi skall lägga upp det. Fattar knappt att jag på onsdag går in i vecka 20!!

Jag skall även be honom göra ett UL för jag har känt tryck upp mot revbenen på eftermiddagarna/kvällarna och jag blev nojjig då det var en som skrev att det kunde vara tecken på TTS. Min bm kollade mitt blodtryck idag pga denna ömhet och det var perfekt, 125/60 så inte hf iaf. Misstänker att trycket mest troligt kommer från min bygelbh och kanten på gravidbyxorna än tecken på TTS men vill ändå kolla.

Någon mer än jag som börjat må illa när ni ligger på rygg? Vet att vena cava trycks ihop lite och att det kan vara det som ger illamåendet men minns inte att det kom såhär tidigt med dottern?

Det är säkert ingen fara, tycker mig känns tryck både lite här och där beroende på hur jag sitter, men bra att du kollar upp det! :)

Jag kan inte alls ligga på rygg, mår illa efter typ en minut så här är det sidoläge som gäller ;)

Någon som fått problem med halsbränna än? Jag har det så himla jobbigt, bränner i hela magen och halsen (mest på kvällarna) så jag nästan blir tokig. Inget hjälper, det enda som hjälper gör stunden är att dricka bubbelvatten. Omeprazol får jag ont i magen och mår illa av.. :(
  • stinaa

Sitter och väntar på tid hos BM, spännande att få höra dom små hjärtana :)

• stinaa

Precis varit hos BM och allt såg bra ut :) MEN inte konstigt jag tyckt att jag har stor mage, hade ett SF-mått på 27, vilket motsvarar vecka 28+0 :O Haha :)

Vad har ni för SF-mått och vilken vecka är ni i?

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-11-04 16:20:54 följande:
    Oj oj oj smile2.gif . Jag har inte fått något sf-mått än. Är i vecka 20 imorn och skall till bm på fredag så kanske mäter hon då för första gången. Jag hade en "tjockismage" med dottern, sf-måttet låg åt den övre gränsen hela tiden och lär väl bli samma sak denna gång fast på steroider typ, haha smile2.gif

Härligt att allt såg bra ut. Vad hade småkillarna för puls?
    Hehe, jag hade ganska liten mage med dottern men nu har det verkligen skjutit iväg! BM sa även att har man varit gravid tidigare så blir magen oftast större av det också då magmusklerna inte gått ihop riktigt. Dessutom är det ju bara två år sedan jag var gravid sist :) Jag tycker mest det är roligt och ser fram emot att slå rekord i stor gravidmage ;)

Tycker du ska vara rak angående sjukskrivning och säga till läkaren rakt ut vad du vill. Förstår inte han så prata med läkare på kvinnokliniken vid nästa UL, dom nekar inte sjukskrivning!
  • stinaa

Precis kommit hem efter att ha kollat till tvillingarna idag. Allt såg helt perfekt ut, lika mycket fostervatten, lika stora och alla små fingrar och tår på plats :) Nu kan vi pusta ut i två veckor till!

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-11-15 05:40:56 följande:

Förkylningen från helvetet fortsätter och jag är så täppt så att jag inte kan andas genom näsan alls, ergo har jag inte sovit sedan kl 04 och har nu gått upp för att jag inser att det inte blir någon mer sömn inatt smile4.gif

Vi gick ut med tvillinggraviditeten på fb igår och fick mycket glada tillrop men såklart också några medföljande "oj så jobbigt det kommer att bli för er" likt bm på föräldragruppen också nämnde.

Det lustiga att kommentarerna är säkert i all välmening men ingen hade ju kommenterat en singelgraviditet på det sättet och tro mig, jag ver hur jobbigt det kan vara med en också, inte bara två st bebisar som kan ruska om tillvaron smile2.gif

Sen hade jag ställt en fråga i en barnvagnsgrupp och bad om input vilken barnvagn som passade bäst enligt dem. Jag fick många bra kommentarer tills en idiot skriver "det viktigaste är väl att båda bebisarna överlever, resten kommer sen". Jag blev så jävla illa berörd av den kommentaren. Som om jag inte vet att en tvillinggraviditet är en riskgraviditet och att det finns en risk att bara en, eller ingen, av bebisarna överlever. Jag är så himla ledsen över den kommentaren så jag bad admin att ta bort hela inlägget och sen gick jag ur gruppen. Jag oroar mig tillräckligt utan att få sådant kastat i mitt ansikte av en främling.

Och det stör mig också att personen i fråga säkerligen aldrig skulle lägga samma kommentar om det handlade om en förfrågan kring barnvagn till ett barn, trots att det också finns risker med en singelgraviditet. Nej fy!

Långt inlägg men jag behövde skriva av mig lite som ni märker smile1.gif

stinaa: hur mår du och lillkillarna uppe i norr?

Nej men fy vad arg jag blir*morr*! Det är väl så att oavsett i vilket "forum" man hänger i så finns det alltid dom som mår lite extra bra av att ge ett tjuvnyp och göra någon annan ledsen. Försök att inte bry dig, förstår att det är svårt men nu har du ju faktiskt gått igenom den allra mest riskfyllda perioden!

Det går bra här, går in i vecka 24 imorgon och har UL igen på onsdag, så håll tummarna är ni gulliga :) Tiden går så himla fort nu och känns som att jag inte riktigt hinner med mig. Har det väldigt jobbigt rent fysiskt nu, ont i ryggen, foglossning, halsbränna utan dess like och en enorm trötthet (utmattning), fokuserar dock på allt positivt och gör inte mer än jag "måste" här hemma, make tar i princip allt ansvar med både hemmet och dottern.

Vi fick faktiskt jättepositiv respons när vi outade på Facebook, inte en enda negativ kommentar vilket känns jätteskönt, man hat nog av dom i sitt huvud liksom ;)
  • stinaa
    VVW skrev 2014-11-16 12:10:34 följande:

Tack! Jag fick veta i vecka 10 att jag väntade enäggs men då sa barnmorskan att ena kunde tillbakabildas så jag har varit väldigt försiktig med att tro att det ska bli två. Nu börjar jag sakta våga tro det :)

Jag har en son som är två år.

Ni som väntar enäggs, hur har mödravården varit för er hittills? Hur många ultraljud, läkarbesök osv?

Vi väntar monochoriotiska enäggstvillingar. Upptäcktes i vecka 9 och har sedan dess gått på UL varannan vecka, ibland har de gjorts av läkare och ibland av barnmorskor. Vi har även varit på några läkarsamtal. Min BM ska jag träffa varannan vecka från och med vecka 28. Nu är jag i vecka 24 och hittills så har allt sett jättebra ut med våra små :)
  • stinaa
    julii skrev 2014-11-17 07:34:36 följande:
    Tycker att vi också fått dåligt med information. Fick reda på i v.12 på kub test att vi väntar tvillingar, dock tvåäggs. De sattes upp en ny tid, rul, 8edecember, är i v.19 då. Men inget emellan. Dock skulle jag på ul minst en gång i månaden efter det. Annars får jag ingen information alls.
    Om det är tvåäggstvillingar så är det inte lika många UL, tror det är 2 eller 3 extra utöver rutinul. Detta då det inte räknas som en riskgraviditet.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D