Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

stinaa skrev 2014-10-06 21:39:20 följande:
    Ja det är inte alls kul :( Fick foglossning när jag väntade dottern, blev sjukskriven ganska tidigt så också, runt v 25. Gick på kryckor sista tio veckorna. Har provat allt, akupunktur, Tens, bälte mm. men inget hjälper tyvärr. Jag har ont både bak, fram och emellan. Sist jag var gravid tjurade jag på och vägrade bli sjukskriven, något jag aldrig gör om igen. Så när läkaren sa sjukskrivning så accepterade jag det. Känns såklart jobbigt men samtidigt är det så kort tid av mitt liv som jag är gravid, vill göra det bästa både för mig och dom små.
    Usch, foglossning är verkligen vedervärdigt! Jag kämpade på alltför länge med dottern också, önskar så att jag hade gått med på att bli sjukskriven tidigare men "duktig flicka"-syndromet slog tyvärr in och jag jobbade tills det datumet jag hade sagt innan

Får jag likadant igen så hoppar jag på sjukskrivningen på fem röda! Det är ingen som tackar en för att man pressar sig själv.

Och denna gång är jag ändå inställd på att vara 100% sjukskriven efter vecka 25 som senast! Känns lika jobbigt denna gång att "svika" jobbet men nu prioriterar jag de två små och har världens bästa argument "att förhindra förtidig födsel" vilket ju är sanningen.

Imorgon är det läkarbesök, kan vi skippa idag och bara bestämma att det är imorgon istället?

Jag nojjar mig att min tapp skall ha blivit påverkad av mina sd. Hoppas hoppas att så inte är fallet!
  • JhjärtaK
    Maja1420 skrev 2014-10-06 21:01:03 följande:
    Vi har gått med i tvillingklubben då det var rabatt på deras utbildning om man var med. Ska gå på utbildningen som är 6 nov i Stockholm. Någon mer som ska gå?
    Jag hade gärna gått om den var i Gbg, låter som en vettig förening.
  • JhjärtaK
    Lily2 skrev 2014-10-07 10:50:59 följande:
    Jag såg nu på tvillingklubbens hemsida att det går en utbildning i Gbg den 25 nov!!
    Oj! Intressant, jag får kolla på agendan. Ligger den också på hemsidan måntro?

Jag hade en så hemsk dröm inatt. Jag drömde att tvillingarna inte var våra utan att jag bara var en surrogatmamma och att vi kom på det först nu. Den riktiga mamman var en ensamstående 20-åring så jag hoppades att hon inte skulle vilja ha dem då de var två och det skulle bli för mycket jobb för henne. Vi var på ett UL som gjordes i en "allmän" sal där en massa andra UL genomfördes samtidigt. Så jäkla skumt! Sen när jag vaknade så blev jag så lättad över att de är våra! När jag berättade om drömmen för maken så var hans kommentar "om ett år så kanske du önskar att de inte var våra", tack för den pessimistiska inputen liksom :-P realistisk ev men det var inte det jag ville höra imorse kan jag säga.
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-10-07 14:25:40 följande:

Hej på er!

Jag gjorde ett litet inhopp ang barnvagnar förra veckan... säkert inte alla som minns mig :)

Jag var på VUL idag, är i vecka 8+2 och väntar tvillingar! HELT GALET! Mitt BF är visserligen 16 maj och detta är en mars-april-tråd, jag vet. Men jag vet inte om jag sett nån tvillingtråd för senare bf?

Iallafall... jag vet inte riktigt om jag smält det än. Alldeles skakig och vet inte om oron och alla känslor nånsin kommer lugna sig i kroppen.

Klart du är välkommen även om bf är i maj

Såg det ut som enäggs eller tvåäggs?
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-10-07 14:25:40 följande:

Hej på er!

Jag gjorde ett litet inhopp ang barnvagnar förra veckan... säkert inte alla som minns mig :)

Jag var på VUL idag, är i vecka 8+2 och väntar tvillingar! HELT GALET! Mitt BF är visserligen 16 maj och detta är en mars-april-tråd, jag vet. Men jag vet inte om jag sett nån tvillingtråd för senare bf?

Iallafall... jag vet inte riktigt om jag smält det än. Alldeles skakig och vet inte om oron och alla känslor nånsin kommer lugna sig i kroppen.

Just det, tittade på Kronan Syskon men sittdelarna var alltför smala för vår smak så den blir det inte.

Står och väger mellan Double Viking och Donkeyn men lutar mer åt Double Viking.
  • JhjärtaK
    blåbärsmuffins skrev 2014-10-07 15:59:46 följande:

Kollade med läkaren idag, och huvudvärk kan mot väl bero på ökat östrogen.

De här tvillinghormonerna igen alltså.

Fick livmoderhalsen mätt, och den hade god marginal. ???? Förhoppningsvis får jag föda vaginalt även om ettan skulle ligga i säte.

I graviditetsvecka 39 blir det igångsättning om inget hänt innan dess.

Åh så skönt att tappen var lång och fin (vilka konstiga saker vi kommer att vara glada för här inne framöver känner jag, haha )
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-10-07 14:37:28 följande:
    Det var enäggs, det var han säker på men så klart ska det kontrolleras igen sen om ett par veckor på KUB:et. Det såg ut som om dom delade moderkaka, men eftersom det är så tidigt så ville han inte slå fast det just nu. Det ska också fastställas sen på nästa kontroll.

Vi förlorade en graviditet i vecka 19 i april så vi känner oss så klart väldigt oroliga nu. Men vi får försöka att fokusera på att allt såg bra ut idag och sen ta saker och ting allteftersom.
    Låter som rätt fokus. Beklagar er förlust, måste varit väldigt kämpigt.
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-07 22:31:44 följande:

Vi har också gravidförsäkring, via trygg hansa som sist. Gäller från vecka 20 och kostar inte extra för att det är två.

Har samma . Hade den även med dottern och fick då 3000 kr för min ruptur så jag gick ju "plus" den gången iaf . Och de var så trevliga och krävde inget bevis alls utan litade på mitt ord, mycket smidigt. Sen är det skönt att den automatiskt övergår i en barnförsäkring som inte kräver hälsodeklaration vilket kanske annars är fallet om tvillingarna kommer väldigt tidigt ex.
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-08 09:19:44 följande:
    Jag har också hört att dom ska vara väldigt bra att ha att göra med, vi behövde ju tack och lov inte använda den sist :)

Förresten, ni som har barn sen tidigare hur tänker ni där, kommer dom få gå på förskolan 15 Tim/veckan eller vara hemma med er? Vi är i valet och kvalet, känns som att man dels inte vill dra hem massa sjukdomar speciellt om man kanske har två prematura barn och att det kan vara sjukt mysigt att vara inne i en familjebubbla ett tag. Maken kommer vara föräldraledig ett halvår med mig, känns helt underbart! :)
    Hon kommer att få gå på förskolan 15 (eller fler om vi får till det) timmar i veckan. Dels så tror jag att hon skulle tycka att det var tråkigt att inte få leka med sina kompisar och dels så vill jag kunna ge bebisarna massor med uppmärksamhet, kommer nog att känna mig otillräcklig ändå . Min kära make tänkte först bara vara hemma en månad men har nu kommit på bättre tankar och pratar om 2-4 månader och sedan jobba 50% i några månader till. Känns skönt!

Men visst kommer man att oroa sig för dagisbaciller, förhoppningsvis är de värsta förkylningstiderna över när våra kommer (håller tummarna för att de vill stanna inne länge! ).
  • JhjärtaK

Nu har vi varit på läkarbesök och fått svar på en hel del av våra frågor samt fått oss en till titt på de små De var fortfarande lika stora vilket ju alltid är skönt att höra såklart men tydligen var det extremt ovanligt att de hade hunnit att utveckla TTS såhär tidigt.

För er andra som också väntar MCDA-tvillingar (delar moderkaka) och lite allmän tvillinginfo (kors och tvärs, huller om buller ):

- I gbg läggs det en spinalbedövning vid planerat snitt
    - En okomplicerad enäggstvillinggraviditet går oftast lika långt som en tvåäggstvillinggraviditet, dvs till 36-37 fulla veckor
    - Ang sjukskrivning så är de "öppna för förslag" men att vara helt sjukskriven från vecka 25 var en bra idé och att innan dess trappa ner i några veckor
    - Risken för TTS minskar ju längre in i graviditeten man går utan att de har fått det. Efter vecka 20 så minskar den exponentiellt
    - Laserbehandling av TTS görs väldigt sällan efter vecka 26 och utvecklar tvillingarna TTS efter det så bedömer man istället via tätare kontroller om de mår bäst inne i livmodern eller utanför.
    - Det finns fyra grader av TTS där man överväger laserbehandling i Huddinge vid grad 2-3 och i ca 75-80% av fallen så får man hem en levande tvilling efter en sådan behandling.
    - Det finns inget man kan göra för att minska risken för TTS, händer det så händer det
    - Med kontroller varannan vecka så hinner man själv inte upptäcka några tidiga tecken på TTS
    - MCDA graviditeter ökar risken för missbildningar och hjärnskador och utvecklar de TTS så ökar denna risk ytterligare
    - Hade våra tvillingar haft någon allvarligare intern organisk missbildning så hade den med största sannolikhet redan upptäckts
    - Efter snittet om bebisarna mår bra så får de vara med på uppvaket här i Gbg
    - De kommer att förlösas på specialförlossningen
    - Sätter förlossningen igång innan det planerade snittet så blir det istället ett "akut planerat snitt" med samma procedur som det planerade troligtvis

Långt inlägg med som sagt info huller om buller men tänkte att ni andra kanske hade liknande frågor som vi hade

Nästa torsdag är det dags för första UL på specMVC för mig och jag längtar! (såklart, kommer jag göra innan alla UL )

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D