• A82

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

JhjärtaK skrev 2015-03-01 00:07:24 följande:
    Känner så med dig! Är inne på vecka 4 med samma envisa förkylning! Blir helt tokig snart av att inte kunna andas genom näsan och ha tungt huvud och småont i halsen hela tiden

Och det är ju så jäkla tungt att "bara" vara gravid! Så nu är jag redigt trött på detta! Vecka 36 så om ca 3 veckor senast kommer vi vara trebarnsföräldrar, gah!
    Usch, jobbigt för dig med. Men tänk att du kan se ljuset i tunneln nu med nedräkning till snittet! :) Spännande.

Vi gick in i vecka 32 igår, så det är ju lite längre tid kvar. Vi hoppas ju på aprilbarn här, precis som storebror. Fast gärna inte på hans födelsedag.

Tycker att det är en väldig aktivitet i magen nu, det är roligt att titta på. Men man känner sig som man ska spricka snart. ;)
  • A82
    JhjärtaK skrev 2015-03-07 17:20:05 följande:
    38+0 vilket är det tidigaste man snittas med twins i Gbg tydligen så jag är väldigt nöjd
    Vad skönt det måste kännas!! Förstår att det är tungt med den där jäkla förkylningen. Samma här, var till läkaren igen i veckan. Både bakterier och virus så nu käkar jag penicillin. Men det är tungt fortfarande, hostar mycket och magen blir ju som en kanonkula varje gång. 
  • A82
    nokla skrev 2015-03-09 09:54:10 följande:

Haha det är ju min sista graviditet också, jag hade också planerat å njuta av den men nu uthärdar jag den istället och njuter av att mina två förra graviditeter iaf var så lätta Jag får njuta av bebisarna sen istället tänker jag, och då ska jag banne mig njuta om de så sover i skift!

Samma här, haha :)
  • A82
    stinaa skrev 2015-03-09 15:45:53 följande:

Hej hej! Tänkte bara meddela att torsdag 26 februari så föddes våra pojkar. Hinnorna togs i v 37+3 efter en lång och jobbig latensfas. Vi är överlyckliga och landar just nu hemma med en stolt storasyster :)

Grattis till pojkarna!! :)
  • A82
    blåbärsmuffins skrev 2015-03-15 20:14:29 följande:

Vi har fått en flicka 2460 gram 45 cm. Åtta minuter senare kommer lilleman 2550 gram 47 lång. Allt gick jättebra. Storasyskon älskar dem. Nu njuter jag.

Grattis!! Vad härligt. :)
  • A82
    JhjärtaK skrev 2015-03-15 12:30:09 följande:

Hur länge tänker ni vänta innan folk får komma och hälsa på? Jag har sagt två veckor, sen är släkt välkomna (förutsatt att de är kärnfriska, inga snoriga vuxna här inte!!). Mina föräldrar och min syster som bor väldigt nära lär väl få sig en titt innan dess iofs.

Och hur gör ni med vänner som har dagisbarn? När får de komma och hälsa på och under vilka premisser?

Vi har inte riktigt bestämt oss. Men självklart kommer man inte våga låta folk komma och hälsa på hur som helst om de kan vara smittbärare. Vi kommer heller inte ta med bebisarna ut på shoppingcenter/stormarknader eller liknande på ett bra tag.

Vår son går på ett kooperativ så det är inte så många barn där, vilket gör att vi förmodligen kommer hålla lite koll och ev hålla honom hemma om det känns bäst. Svårt, för jag tror verkligen att han behöver vara där och ha sin vardag med kompisarna mitt i allt nytt. Samtidigt som man inte vill ha hem något skit..
  • A82
    JhjärtaK skrev 2015-03-17 14:52:05 följande:

Imorgon är det dags! Önskar att mina sista timmar som gravid hade kunnat vara lite mer njutningsbara men icke. Sovit jättedåligt, gigantmage som känns som att den skall sprängas vilken sekund som helst, huvudvärk, svullna händer, foglossning etc etc etc. Gnäll gnäll gnäll men imorgon är de här och då byts detta gnället ut mot deras istället , haha

Vad skönt att det är dags! 
    Lycka till! :)
  • A82

Igår (vecka 33+2) var det dags för TUL igen. Båda hade minskat en del, den stora låg på +/- 0 % och den lilla på -14,9 %. Men flödena såg bra ut. 1:an ligger fortfarande med fötterna nedåt, så jag börjar smått rikta in mig på snitt. Ser det likadant ut om två veckor så får vi ett datum då. Det känns skönt. Jag såg att ni skrivit om att ni inte känner er redo, så känner jag också. Eller jag tycker det är så svårt när man inte vet vad som väntar, både gällande förlossning/snitt, hur små de kommer vara, hur de mår osv.

Ni som ska snittas eller har snittats tidigare, vad har ni för uppfattning om hur det är bäst att sys för att få så litet ärr som möjligt? Visserligen har man ju olika läkkött och så beror det väl på vem som syr. Men jag såg en bild på en tjej som hade blivit sydd under men sedan bara blivit tejpad, det såg jättefint ut. Är det vanligast med "klämmor" (minns inte vad det heter)? Har ni varit med och påverkat vilken metod som väljs?

• A82
    JhjärtaK skrev 2015-03-19 15:45:36 följande:

Nu är töserna här

De kom ut igår med planerat snitt och allt gick toppen! Två rätt så "rejäla" på vardera knappa 3 kg i vecka 38+0

Snittet var en bra upplevelse och iom att jag inte ammar så kan jag få ordentlig smärtlindring vilket är toppen! Det här dygnet på bb har varit så jäkla vilsamt och inte alls som när dottern föddes och vi var osäkra förstagångsföräldrar som kämpade med en mycket krånglig amning. Denna gången är det smooth sailing och de tar flaskan väldigt bra och är tydliga med när de vill ha mat (ger dem mat var 3,5-4 timme om de inte sagt till innan).

De mest sover, äter och bajsar och är helt fantastiska

Åh vad fantastiskt att höra! 
    Stort grattis! :)
  • A82
    nokla skrev 2015-03-21 08:12:57 följande:

Kl 12 satte de igång med att ta hål på ettans fosterhinnor då jag var 2,5 cm öppen när vi kom in. Kl 15 hade jag precis blivit undersökt och var 3 cm öppen och började få kännbara värkar och kl 16 var båda ute. Ettan 15.30 och tvåan 15.52. En hyfsat intensiv timme med bara några sekunder mellan värkarna. Med facit i hand tur att vi fick tid för igångsättning för om värkarna hade startat hemma hade det blivit hem- eller bilförlossning.

Ettan 2750 gram och tvåan 2695 gram, så väldigt nära sina uppskattade vikter, och båda 46 cm. De är väldigt olika varandra i ansiktet och den ena är blond och den andra brunhårig så ingen förväxlingsrisk i alla fall Båda mår bra och kom ut pigga och hungriga.

Stort grattis! :)
  • A82
    nokla skrev 2015-03-24 14:54:13 följande:

Idag är de 4 dagar gamla och vi var tillbaks till sjukhuset på återbesök och pku-test. Åkte hem från BB i söndags. Båda har vänt och är på väg upp i vikt igen, så skönt. Vi har varit lite oroliga för ena tjejen (ettan) för hon har varit så trött och orkade inte äta så bra i början, vi får väcka henne med max 3 timmars mellanrum och övertala henne att äta så det var skönt att se att det gett resultat Som tur är fungerar amningen superbra med andra tjejen så hon har helt själv sett till att det finns ordentligt med mjölk. Vad jag hade glömt hur mysigt det är att ligga och gosa med en nyfödd, jag kan inte slita mig

Vad roligt att höra! :) 

Kul att både du och JhjärtaK skrivit lite även efter födseln. Vi andra får fortsätta längta lite till. 
  • A82

Hur går det för er med namn?
    Känns som vi står och stampar. Är tillbaka på de två första tänkta namnen. Men de börjar på samma bokstav, vilket jag egentligen hade tänkt undvika. Vet inte hur mycket det ska få styra. Samtidigt måste man ju ta namn man tycker om. Hm...

• A82

Vad härligt det låter nokla och JhjärtaK. :)
    Kommer tyvärr inte heller ihåg när sonen började äta mer effektivt.

Nu är jag nog lite senil, men hur länge kommer era karlar vara hemma tillsammans med er i början? 

• A82
    julii skrev 2015-03-28 14:37:46 följande:

I tisdags kom mina, två små flickor på 1655g och 2190g födda i v.33+5. :)

Grattis!! :)
  • A82
    nokla skrev 2015-03-29 10:24:05 följande:

Åh grattis julii, mår ni bra alla?

stinaa, jag gör på lite olika sätt. Bekvämast är väl att sitta typ i skräddare med huvudena i armvecken och bebisarna liggandes i kors typ över mina ben. Eller om jag ligger på sidan och redan ammar den ena när den andra vaknar så lägger jag upp henne över min höft med ett ben på varje sida, men då kan det bli lite tungt att stötta huvudet efter ett tag så det är mer en nödlösning.

Vi firade att bebisarna blivit en vecka med att bli inlagda på specialförlossningen igen Jag fick plötsligt 40 graders feber och hög puls och sen fallande blodtryck så har legat med dropp i båda armarna och ekg-sladdar överallt och intravenöst febernedsättande och två sorters antibiotika och ammat två bebisar. Nu är jag stabil så antibiotikan verkar fungera i alla fall fast de vet inte vad jag har för infektion än och har tagit alla möjliga odlingar men de tror det är nåt med urinvägarna. Vi blev flyttade till bb, igen, igår kväll. Hoppas de kan sätta över mig på tabletter snart så vi får åka hem.

Oj vad jobbigt. Hoppas du blir bättre snabbt!
  • A82

Vi fick spendera gårdags förmiddagen på förlossningen för lite extra koll. Jag hade inte känt tvilling 1 sedan förmiddagen dagen innan. Man blir ju lätt orolig.. :/ Så skönt att de är så gulliga och tar hand om en när man kommer in. De kollade med ultraljud, hjärtfrekvensen under tid och flödet i navelsträngen. Allt såg iaf bra ut. Dock ändrade de så att vi får TUL imorgon måndag istället för på torsdag som det var planerat till. 

• A82

Hej, idag kom våra tjejer till världen med planerat snitt i vecka 36+3. Det pga. minskat fostervatten och utplaning på tillväxten. 1:an låg dessuom med fötterna nedåt fortfarande. De vägde precis lika mycket 2720 gram och var 45 resp 46 cm långa.

• A82

Hej! Nu var det länge sedan jag skrev något. Imorgon blir tjejerna fyra veckor. Kändes som om vi inte riktigt fick det att funka med nätterna, både jag och sambon var som vrak och vakna mkt. De knölar och vill helst ligga på oss, då går det bra. Sedan på förmiddagen då sover de sin "nattsömn" och är lättare att lägga ifrån sig. Men just nätterna, då hålls man vaken.

De jag känner som fått tvillingar hade delat upp nätterna, men så ammade de inte heller. Nu har det blivit mindre amning och mer ersättning för mig också. Så vi har sedan några dagar börjat gå skift här hemma. Jag ammar inget på natten, utan sover då (ca 6-7 timmar). Och så byter jag av sambon på morgonen så får han sova på dagen. Då kan jag amma en del under dagen också. Vi får se hur länge det finns mjölk. Först tyckte jag det var jobbigt för jag hade tänkt amma längre, men nu har jag börjat vänja mig med tanken. Och helamma var ändå inte aktuellt när det var två bebisar. Man måste orka själv också. Vi får dock se hur länge sambon orkar ha den här "skiftformen". Hur har ni det nu? Uppdelat? (Vet ett par där tjejen tog matningarna klockan 21.00 och 03.00 medan killen tog 00.00 och 06.00 så fick de sova 6 timmar var. I ett annat par sov tjejen 19.00-01.00 och killen 01.00-07.00.)

Förra veckan fick vi åka in till akuten efter ett samtal med 1177. Den ena tjejen hade feber och gult snor. Vi blev kvar under natten för provtagning och observation. Det var som tur var inget allvarligt. Men usch så orolig man blir för de små. Sen när vi kom hem och hon äntligen blev feberfri så fick den andra tjejen samma sak. Men då var vi kvar hemma och igår morse var även hon feberfri. Vi har varit väldigt restriktiva med besök, men det är inte så lätt att göra något åt att storebror kommer hem förkyld. Han behöver ju sina kompisar och stimulansen på förskolan också.

Allra mest nöjda är tjejerna när man sitter i soffan och har amningskudden i knä, då kan båda ligga på den och ha det varmt och gott. Och så kan man bli sittandes där hur länge som helst. ;) haha. Men man behöver ju som sagt fria händer och få hemmet att funka också. Vi har inte använt någon sjal att bära i ännu. Får se hur behovet blir framöver. Än så länge har en av oss kunnat ta tjejerna och den andra ex lagt sonen.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D