• plopp76

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Oj, här händer det grejer! Jag försöker hinna med att läsa men tappar ibland förankringen till omvärlden när jag sover bort halva dagarna.

Ang sjukskrivning. För mig är det verkligen ingen självbevarelsedrift eller prestige att jobba så länge det går. Blev sjukskriven för två veckor sen efter en kraftig blödning och sammandragningar. Det var på 100 % i två veckor. I fredags började jag på halvtid igen. Kändes bra! Tror det kommer vara lagom tills det är dags att gå upp på 100 % igen. 

Känner av fogarna ordentligt om jag sitter för länge så att sitta en hel dag skulle aldrig gå. 

Vi har så lugnt på jobbet så att jobba 50% är inga som helst problem, jag känner mig inte stressad. Det är så lite att göra så jag kan sitta och kika lite på privata saker emellanåt till och med.

Ska boka tid för fotvård i veckan tänkte jag. Börjar bli tufft att komma ner så långt och fötterna är verkligen i behov av lite omvårdnad. Ska bli superskönt!

• plopp76

Härlig mage JHjärtaK! Jättefin :)

stinaa: Jag tycker min mage har vuxit ordentligt nu några veckor, men jag antar att det tar fart ordentligt om ett par veckor.

Idag är det en vecka kvar tills dess att vi är på samma dag som min förra graviditet gick förlorad... känns jobbigt att ha det framför sig. Är idag på 18+4 och min förra graviditet förlorades 19+4, då satte dom igång förlossningen efter att ha konstaterat att det inte gick att rädda. Känner mig väldigt låg idag :(

Imorgon är det andra kontrollen för TTS, sen den 30:e har vi RUL. Tar vi oss bara förbi den 30:e känns det som om vi nånstans kommit förbi och ut på andra sidan. Vi kan ta vid där vi var förra gången på nåt sätt.

Vi har inte börjat fixa nånting egentligen, mest pratat och funderat. Känns som om vi behöver vänta tills efter RUL för att klara av att så smått börja planera framåt.

• plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-12-16 16:17:46 följande:

Precis varit hos bm. Allt såg bra ut. Bebisarna körde runt som vanligt så att hon fick kämpa med dopplern . Men efter ett litet tag lyckades hon hitta båda, tv1 hade 155 (det hon som körde runt mest, hehe) och tv2 låg på 145. Hb var 110 så jag fortsätter med min dubbla dos niferex. Blodsocker på 4,7 vilket kändes skönt då jag varit så himla törstig senaste veckorna. Blodtryck på 125/70 så även det fint.

Nu skall jag hem och "fira" sjukskrivningen genom att köpa en ny diskmaskin då vår pajade i förrgår sådär lagom innan jul ;-P

Äter förresten aco gravid, D-vitamin, omega 3 och probiotika nu under graviditeten.

Härligt att allt såg bra ut! 

Vi ska oxå fira lite idag :) Har klarat av RUL idag, lite oväntat :)

Skulle haft en vanlig koll bara, eller vanlig... men sån dom gör på enäggs. Läkaren tyckte att det var lika bra att beta av RUL:et redan idag, så nu vet vi att dom följer sina egna kurvor perfekt, har lika mycket fostervatten och är lika stora. Allt var helt normalt och inga tecken på tvillingtransfusionssyndrom. Skönt!

Vi fick även veta att det är två pojkar Hjärta
  • plopp76
    stinaa skrev 2014-12-17 08:04:53 följande:
    Grattis till lyckat RUL! :) Väntar du också monochoriotiska enäggstvillingar?
    Ja dom är enäggs i samma säck :) Men det var verkligen så att det inte var svårt att se att det var pojkar :)

Nu börjar jag fatta att det verkligen ÄR två där inne... Mina små pojkar Hjärta
  • plopp76

Tack alla för grattis, känns verkligen skönt att ha kommit till att ha klarat av RUL. Nu blir det ju koll varannan vecka framöver och det är "bara" det här med TTS som grumlar den lyckan att få se dem så ofta.

Jag är ju nervös inför kontrollerna som sjutton... men nu är dte lite julledigt innan nästa koll. Så tiden går förhoppningsvis fort :)

Ang att börja handla... vi tänker köra igång efter nyår. Då har jag iallafall kommit in i vecka 21 nånting. Det får "räcka" för jag vill inte sitta där med allt om nåt sen händer... Svårt!

Jag är sjukskriven på halvtid och tycker det är precis lagom. Jag har inget stressigt jobb utan ganska lugnt men kan inte sitta så länge som en hel dag. Inga som helst problem med läkaren var det, hon förstod precis.

• plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-12-29 20:01:04 följande:

Nu har jag varit på Ullared och spenderat pengar på bebisarna (och på dottern, fixade hennes födelsedagspresenter redan nu då hon fyller ca en vecka innan tvillingarnas bf).

Mest nöjd är jag över att jag hittade en vattenkokare från Philips som värmer vattnet till 40 grader, vilket blir perfekt för att blanda ersättning med. Och den kostade 150 kr mindre än på billigaste nätsajten!

Här är vad vi köpte till bebisarna:

Termos, bra att ha på natt eller när man skall iväg att ha vatten i för ersättning

Skallra

Vita gallerfiltar x2

Haklappar i silikon x2

Stol på bord

Skötväska "XL", hatar vi den så är det ändå "bara" 250 kr i sjön

Badcape x2

Babyvakt från Philips, samma som vi har till dottern som verkligen är kanon!

Mugghållare till vagnen (japp, denna gången tänkte jag bli en lattemamma )

Skötbädd

Skötbäddsöverdrag x4

Barnvagnskrok (att hänga kassar etc i på vagnen)

Vällingdoserare från Gekås x2

Vällingdoserare från MAM x1

Speldosa i form av en mjukisgroda

Byxor m fot i stl 44, x2

Napp från Eska x2

Napp från MAM x2

Flaskställ

MAM anti kolikflaskor x4

MAM dinappar stl 2 x6

Byxor stl 50 x4

Omlottbodies stl 50 x2

Flaskborste

Babysockor x4 par

Och sen som sagt lite saker till dottern (bl.a två små bebisdockor som hon får som sina bebisar när tvillingarna kommer), några mammakläder till mig (dock väldigt besviken på utbudet, fanns typ inget nästan), några saker till maken och lite allmänt till hushållet.

Trevligt att shoppa lite! Var det mycket folk?

Vi ska beställa vagnen imorgon tänkte vi :)
  • plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-12-30 13:30:03 följande:

Det var väldigt lugnt skulle jag säga. Vi var där i mellandagarna innan dottern föddes också och samma då, inte mycket folk. Maken skämtade om att han bara var på Gekås när jag var höggravid

Roligt med vagn! Vad blir det för någon?

Då kanske man vågar sig dit under Januari då :) Min sambo vill helst inte dit alls, men han får lov att foga sig!

Vi beställer Bugaboo Donkey Twin från Holland med babyskydd, bas och adapter till oxå. Valde Petrol-blå topp-tyg, men inga extra tillbehör. Tänker att åkpåsar kommer jag kanske inte behöva och sån åkpåse till sittdelarna sen vill jag inte beställa nu, dessutom vill jag nog kallar inte ha just Bugaboos egna just.

Andra tillbehör vet jag inte om och vad jag vill ha, så det får bli en senare fråga :)
  • plopp76
    nokla skrev 2014-12-30 18:26:05 följande:

Varit på tillväxtultraljud, båda två är över 30% för små, vägde uppskattat kring 900 gram istället för 1300 som förväntat. Flödet i navelsträngarna såg iaf bra ut samt fostervätska bra och lika för båda, fick stanna kvar å göra ctg som jag ska få göra 2 ggr i veckan nu å ett ultraljud till om två veckor Å jag som har oroat mig att de inte växer som de ska hela tiden, ibland vet man bara eller? Livliga var de iaf å ctg såg bra ut.

Nemen... det lät ju inget vidare! Håller alla tummar och tår för er!
  • plopp76
    JhjärtaK skrev 2015-01-23 08:05:19 följande:

Såhär börjar min morgon, och jag som i vanliga fall inte äter några som helst tillskott

Hehe!

Omega 3 kan jag ju se... sen en multivitamin... men resten då? :)
  • plopp76
    julii skrev 2015-01-27 10:12:17 följande:

www.gofundme.com/km4588

Hjärta

Kan inte ens tänka mig in i din situation. Önskar jag kunde säga något som mildrar din smärta... Skickar pepp och varma tankar till dig!

Du kommer klara det, det är jag övertygad om. För det gör man. Men det är förfärligt sorgligt att du drabbats av detta. Verkligen!

Vardagsproblemen känns futtiga i jämförelse.

Hjärta
  • plopp76
    Cinnamon02 skrev 2015-01-29 12:09:44 följande:

Hur växer era småttingar?

Vid första TUL 24+5 var mina flickor -12% och -22%. Fick därför mäta flöde och ta CTG också som var helt normalt, också bra mängd fostervatten. Nya mätningar om 2 v. Hoppas att den lilla tar igen sig lite <3

Vi hade kontroll i tisdags och våra pojkar växer på bra. T1 är +1% och T2 är +10%. 

Hoppas oxå era tar lite fart till nästa kontroll, håller tummarna!

• plopp76
    JhjärtaK skrev 2015-01-29 05:49:09 följande:

Inlagd med förkortad tapp på 20 mm. Har fått värkhämmande dropp samt den första av två kortisonsprutor utifall att de inte kan stoppa upp det hela och att tjejerna tittar ut snart. Känns piss minst sagt

Håller alla mina tummar att dom lyckas stoppa det! Kram och pepp från mig {#emotions_dlg.flower}
  • plopp76
    Joss81 skrev 2015-02-01 21:27:07 följande:

Hej. Jag har inte bf förrän i början av juni men jag kanske kan få fråga er ändå eftersom ni kommit lite längre bit... Jag väntar enäggst som delar moderkaka med en tunn skiljevägg. Är i vecka 23 from imorn. På senaste ultraljudet såg läkaren att den ena tvillingen är mindre än den andra. Huvudet och lårbenet skiljde bara litegrann men det var större skillnad på buken, magen. 50 mm och 45 mm. Så hon sa att den ena är för smal. Om två veckor ska vi titta hur det ser ut då. Känner mig så himla nervös ocj rädd. Den mindre tvillingens navelsträng är fäst uppe vid moderkakans kant istället för i mitten så det är nog tyvärr en bidragande orsak. Jag sover alltid på vänster sida för att jag har hört och läst att det är bäst för gravida, att blodflödet blir bätre då. Men nu har jag plötsligt börjat fundera på om det är dumt av mig. Den lilla tvillingen ligger till vänster i magen. Är det då dumt att jag sover på vänster sida så att den lilla hamnar underst? Tänk om navelsträngen hamnar lite i kläm då och försämrar flödet till den lilla? Jätteorolig

Hur du ligger tror jag inte påverkar tillväxten... men jag är ju ingen expert heller. Men det känns som om då skulle det finnas generella regler för hur man bör sova mm.

Jag hoppas ni får bra besked nästa undersökning! Även om den är för smal så hoppas jag att det är inom normalkurvan ändå... Heja!
  • plopp76

Hej hej!

Jag kikar in här ofta och kollar hur det går för er, men det känns lite som om jag inte har så mycket att komma med :)

Vecka 28 inleddes igår, känns mer och mer som om man kan släppa oron om att inte klara de små om de kommer iallafall. Skönt!

Nu är det mest oro för om man kommer spricka på kuppen... Är lika stor som fullgången nu och känner att man kan ju knappt bli större. Men det lär jag ju bli! 

Killarna ligger på +2% och +6% just nu, hoppas det håller i sig och att dom följer sina egna kurvor. Allt såg bra ut i onsdags på kontrollen iallafall, hjärtan som pickade på och flödena var prima. 

Bara att vila, vänta, boa och fixa som gäller... Kanske typ 10 veckor kvar då :)

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D