Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

justordinary skrev 2014-10-03 19:58:43 följande:
    Varit lite inaktiv här ett tag...haft massor med huvudvärk hela veckan och varit tvungen att äta alvedon..usch... Jag hoppas verkligen att jag inte skadar dem när jag tar alvedon, men jag har inte haft så mycket val... :S

Angående förlossning tror jag att jag oroar mig för precis allt. Smärtan. Att det ska gå fel. Att det inte finns tillräckligt med resurser. Allt... Känns som att ett planerat snitt passar mig bättre, även om det också känns obehagligt och skrämmande så känns det hanterbart vilket inte en vaginal förlossning gör (för mig).

Just nu längtar jag efter att få gå på nästa ul för att se hur de har det... Jag hoppas att de mår väl... Sambon och jag har berättat för våra chefer nu men annars håller vi tyst ett tag till om det går.

Förresten, verkar vara många med illamående här inne (kul för oss, dubbla bebisar - dubbelt illamående...). Är det någon mer än jag som har som att illamåendet är mer vissa dagar och mindre vissa, och att man kräks vissa dagar men inte andra? Känns skumt... Håller verkligen tummarna att det kommer gå över....
    Det låter som att snitt verkar vara ett bra alternativ för er tycker jag

Klart du skall ta alvedon när du har ont. Jag tror att det är bra mycket skadligare för de små om man går runt och lider och spänner sig och har ont än några alvedon hit eller dit

Japp, illamående här också. Varierar i styrka men jag spyr iaf inte såsom många andra. Jag hoppas också att det skall gå över men ev gör det kanske inte det :-/ Jaja, mår inte illa hela dagarna utan mest på kvällar och nätter så det är ju alltid något
  • JhjärtaK

Idag kom kallelse till vårt första UL via specMVC och till RUL via specMVC också, yay! Första UL är den 16 oktober och sen RUL den 6 november. Längtar så!!

• JhjärtaK
    Sara___ skrev 2014-10-04 08:04:29 följande:
    Åh vad roligt! Stort lycka till! Vilken vecka är du i nu? :) gissar att ni nu första gången ska titta på enäggs/tvåäggs? Vi gjorde det nu i onsdags ( i v. 14) och det var helt underbart att få se dom så liven när dom fått formen av små bebisar, första gången vi såg våra i v. 7 var det ju nästan inte urskiljbart :)

6 november ska vi på ul igen för att kolla igenom allt och kanske få veta kön om vi har tur :)
    Tack Jag är i vecka 15.

Nej, att det är enäggs konstaterades (nästan helt säkert) redan på kub och sen bekräftades det en vecka senare av läkare. Så nu är det första UL på specMVC dit jag skall gå varannan vecka efter RUL.

Javisst är det härligt att få se dem se ut som bebisar . Fick ni reda på om de är tvåäggs eller enäggs?

Innerst inne hoppas jag att läkaren kan kolla med UL igen redan nästa vecka (har läkarbesök för att få svar på alla våra frågor) och då kanske tom se kön, men vet inte alls om han kommer att ha tid för det eller vilja men jag hoppas såklart.
  • JhjärtaK
    blåbärsmuffins skrev 2014-10-04 14:39:28 följande:

Sara_

Skulle du kunna komplettera trådstart med våra bf nick, och vilka barn i ordning det blir?

27 mars blåbärsmuffins barn 3 och 4.

Vi skall inte skapa en separat tråd för den infon då? Och länka i trådstarten?
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-04 16:31:34 följande:
    Det tycker jag :) Sen är jag fortfarande öppen för en facebookgrupp ;)
    Haha, jag med! Problemet är bara att jag aldrig sitter vid datorn på fb

Kanske skall vi skapa en hemlig tråd här på fl så småningom istället när de flesta har hittat hit?
  • JhjärtaK
    Lily2 skrev 2014-10-04 17:43:38 följande:

Hej tjejer!

Hoppar gärna in i tråden! Väntar tvillingar med bf i början av april. Det känns både spännande, roligt och läskigt. Det är våra första barn så har inte så mycket att jämföra med. Har varit ganska orolig men känns som att man vågar andas ut lite nu. Känner igen mig i både illamående, kräkningar och huvudvärk, väldigt kämpigt och helst vill jag bara ligga i soffan med hinken redo. Det här med dubbelt hormonpåslag verkar inte vara att leka med!!

Välkommen och grattis

När fick ni reda på att de var två st? Verkar det vara enäggs eller tvåäggs?

Ja dubbla hormoner är inte att leka med... :-P
  • JhjärtaK
    Sara___ skrev 2014-10-05 12:12:08 följande:
    Spännande!

Ja det är med all säkerhet tvåäggstvillingar smile1.gif

Så roligt!

Var ute och kollade vagnar igår, av de som diskuterats här fanns bara emmaljungan inne, och vi gillade den väldigt mycket.

Dock funderar vi på det här med lufthjul eller punkteringsfria däck. -14 har tydligen ganska dåliga däck som dom har uppdaterat till -15, men när vi provkörde -15's två olika däck (punkteringsfria i gummi, och luftpumpade) så tyckte vi inte det var direkt någon skillnad alls. Funderar dock på om lufthjulen agerar bättre i snö/gräs etc, men tror också hon sa att dom lägger på lite vikt.

Har ni andra någon uppfattning? :)
    Intressant att du testat de med luft i! Jag har bara testat -15 punkteringsfria och tyckte att de var lite "styva" så tänkte att det kanske blev bättre med de luftfyllda men inte det alltså?

Jag, maken och dottern åkte och provkörde igår och även maken tyckte bättre om Emmaljungan än Bugaboon så det lär nog bli den. Dock verkar det inte som att man kan köpa lufthjulen separat och sätta på ett äldre chassi tyvärr men både sitt- och liggdelar från äldre "årgångar" passar det nya chassit så det är ju bra.

Tråkigt dock om lufthjulen lägger på vikt för vagnen är ju inte direkt lätt som den är :-/. Jag får nog ringa till den andra babyproffsen-butiken och se om de har en vagn med lufthjul inne.

På vilket sätt var -14 däcken dåliga förresten?

Dottern (2,5 år) fick testa sittdelarna på både Bugaboon och Emmaljunga och Emmaljungan var helt klart bättre. Sen blir den ju betydligt större ihopfälld men med tre barn så kommer ju ändå bilen att vara rätt så stor. När de är större så lär vi väl investera i en lite billigare sulky att ha i bilen och när vi är iväg. Såsom vi har nu med dottern.
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-05 15:14:34 följande:

Varit och provkört nu en sista gång och nu hade dom fått in double Viking så vi fick testa den också och enligt oss så var Bugaboon överlägset bäst! Så nu har vi lagt beställning på bugaboo donkey twin med två tillhörande High performance åkpåsar. Nu längtar vi tills vi får använda den! :)

Åh så underbart att ni beställt!! Det känns som en så härlig milstolpe
  • JhjärtaK

Läkarbesök på onsdag och kan knappt vänta! Jag hoppas så att vi får en liten titt på de två små. Hur sjutton stod jag ut under graviditeten med dottern då det bara blev ett UL efter RUL??

Fast sedan när man börjar känna de små varje dag så lugnar det iofs en del.

Jag har åkt på en förkylning så är hemma från jobbet idag. Hade jag inte varit gravid med två hade jag nog makat mig dit men tyckte att det var onödigt att pressa mig i mitt "tillstånd".

Jag tittade förresten på gravidpodden i den lila appen som handlade om tvillingar. Jag tyckte att det var upplyftande att de faktiskt tog upp hur man kunde flaskmata tvillingar, överallt annars jag läser så handlar allt bara om hur man ammar två men då jag fick en bröstböld när dottern var ca 1,5 månad så har jag nästan bestämt mig för att det fr bli flaskmatning. Skall ge råmjölken först vilket man tydligen kan göra och sedan ta tabletter för att hindra att mjölken rinner till. Det är tanken iaf just nu.

Någon annan som planerar att inte amma?

• JhjärtaK
    Mrs N skrev 2014-10-06 13:50:39 följande:

Tack så hjärtligt för alla era tips. Jag ringde samma dag och bytte bm och kommer ev att byta mvc till mamma Mia på Södermalm (går i liljeholmen nu). Har ett läkarbesök imorgon och kommer då ta upp all min oro och funderingar kring tvillingarna.

Ang vagn så har vi också bestämt oss för bugaboo donkey. Den är så pass smidig och smal och funkar med alla Stockholmsmått (hiss, rulltrappa, tunnelbanor, spärrar osv). Jag mår fortfarande riktigt illa men *peppar peppar* så börjar jag ha fler bra dagar än dåliga. Det går verkligen upp och ner här och kvällarna är alltid värst. Jag lever på skräpmat och rostat bröd med ost för all frukt eller något som ens smakar sött framkallar kräkningar. Vikten pekar stadigt uppåt redan pga det men jag hade ärligt tappat livsgnistan utan att kunna äta det jag får behålla. Hur mår ni andra mammor? Det är så befriande och upplyftande att läsa om andra i samma sits. Det ska bli så kul att följas åt <3

Bra att du orkade ta tag i det

Jag gick på MamaMia söder när jag väntade dottern och trivdes väldigt bra! De har en fantastisk läkare knuten till sig som heter Otto. Han sjukskrev mig de sista fyra veckorna innan bf med dottern då jag hade fruktansvärd foglossning. Jag var så nervös innan mitt läkarbesök med honom och hade förväntat mig att jag skulle behöva fajtas med näbbar och klor för att bli sjukskriven och så är det första han säger "jag ser att du är i vecka 36 nu, du har verkligen kämpat på länge" . Jag blev så lättad att jag nästan började gråta (eller gjorde tom )

Här är illamåendet också som värst på kvällar och nätter :-/ kanske blir det bättre eller så håller det sig på den här nivån, vi får se.

Ang vikten så väger enbart graviditeten 5 kg mer vid en tvillinggraviditet så vi kan nog förvänta oss lite högre nummer på vågen än andra men som någon annan skrev, de lär nog försvinna med två att ta hand om
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D