Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
Står och väger mellan Double Viking och Donkeyn men lutar mer åt Double Viking.
Tack för välkomnandet! Vi klarade inte av att sitta hemma så vi åkte och kollade på vagn :) Nu har jag inte sett Kronan syskon utan vi föll för deras enlingvariant förra gången. Vi ska kika på den men det kan mycket väl vara så som ni säger att den är liten i både liggdelar och sittdelar.
Vi kollade nu på en Dubble Viking och gillade den. Men vi har ju så långt kvar så vi hinner titta mer. Vi var bara tvungna att åka och göra nånting :)
Vi har också gravidförsäkring, via trygg hansa som sist. Gäller från vecka 20 och kostar inte extra för att det är två.
Nu har vi varit på läkarbesök och fått svar på en hel del av våra frågor samt fått oss en till titt på de små De var fortfarande lika stora vilket ju alltid är skönt att höra såklart men tydligen var det extremt ovanligt att de hade hunnit att utveckla TTS såhär tidigt.
För er andra som också väntar MCDA-tvillingar (delar moderkaka) och lite allmän tvillinginfo (kors och tvärs, huller om buller ):
- I gbg läggs det en spinalbedövning vid planerat snitt
- En okomplicerad enäggstvillinggraviditet går oftast lika långt som en tvåäggstvillinggraviditet, dvs till 36-37 fulla veckor
- Ang sjukskrivning så är de "öppna för förslag" men att vara helt sjukskriven från vecka 25 var en bra idé och att innan dess trappa ner i några veckor
- Risken för TTS minskar ju längre in i graviditeten man går utan att de har fått det. Efter vecka 20 så minskar den exponentiellt
- Laserbehandling av TTS görs väldigt sällan efter vecka 26 och utvecklar tvillingarna TTS efter det så bedömer man istället via tätare kontroller om de mår bäst inne i livmodern eller utanför.
- Det finns fyra grader av TTS där man överväger laserbehandling i Huddinge vid grad 2-3 och i ca 75-80% av fallen så får man hem en levande tvilling efter en sådan behandling.
- Det finns inget man kan göra för att minska risken för TTS, händer det så händer det
- Med kontroller varannan vecka så hinner man själv inte upptäcka några tidiga tecken på TTS
- MCDA graviditeter ökar risken för missbildningar och hjärnskador och utvecklar de TTS så ökar denna risk ytterligare
- Hade våra tvillingar haft någon allvarligare intern organisk missbildning så hade den med största sannolikhet redan upptäckts
- Efter snittet om bebisarna mår bra så får de vara med på uppvaket här i Gbg
- De kommer att förlösas på specialförlossningen
- Sätter förlossningen igång innan det planerade snittet så blir det istället ett "akut planerat snitt" med samma procedur som det planerade troligtvis
Långt inlägg med som sagt info huller om buller men tänkte att ni andra kanske hade liknande frågor som vi hade
Nästa torsdag är det dags för första UL på specMVC för mig och jag längtar! (såklart, kommer jag göra innan alla UL )
Dagens "outfit" och min lilla kula . Skjortan är en vanlig som är lite större i storlek bara och sidenbandet har jag lagt till för att inte se ut som ett tält
Hemkommen från ultraljud vecka 18. Allt såg helt perfekt ut, båda var exakt lika stora, lika mycket fostervatten. Hon gick igenom alla organ och allt var som det skulle! Så nu kan man pusta ut i två veckor till :)
Vi fick även veta att det är två små pojkar som ligger i magen, precis som vi hade hoppats lite på då vi redan har världens bästa tjej hemma! <3
Lyckan är total och nu blir det till att fira in helgen ordentligt! :))