Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

blåbärsmuffins skrev 2015-03-12 16:20:00 följande:

Nåt nytt? Jag ska bedömas på lördag. Till dess försöker jag låta bli att klia ihjäl mig, särskilt på nätterna. Det blir bara värre, men proverna visar inget. Å inget hjälper eftersom det inte är allergi. V 37+5 idag.

Hur går det för er?

Inget nytt här. Har bebisshoppat och tvättat en del av de saker jag köpt. Vecka 37+1 idag och var på mitt sista besök hos bm.

Allt såg fint ut. Vågen står på 92 kg vilket ändå "bara" är ett kilo mer än vad jag vägde när dottern kom (dock kom ju hon i vecka 40, hehe )

Tv1 hade 140 i puls och Tv2 hade 130.

Blodtrycket var 140/60 så lite högre övertryck men det beror ju på yttre faktorer så inget att oroa sig över.

Blodsocker på 3,7

Hb på 144 (whoho! Nu känns det helt ok att förlora lite blod under förlossningen)

Sf-mått på 43 cm

På måndag har vi inskrivning inför snittet, spännande!
  • JhjärtaK

Känner också att jag inte är redo på samma sätt som när jag väntade dottern. Kanske är det rädslan för att de är två st denna gång och att det är såpass mycket svårare att ta in?

• JhjärtaK
    blåbärsmuffins skrev 2015-03-14 06:57:54 följande:

Fattar inte varför bilden blir på sidan. Förlåt.

Det är den dumma appens fel, en av mina hamnade upp och ner!

Åh så spännande, stort lycka till så får du uppdatera när du orkar!

Jättefin mage också och tänkt att du burit dem till 38+0, fantastiskt!
  • JhjärtaK

Nu har två bekanta till oss fått sina tvillingar och nu känns det faktiskt som att jag är ner förväntansfull än vad jag var innan så det känns toppen

Ett av paren bor rätt nära oss så jag ser fram emot att förhoppningsvis kunna umgås med dem längre fram på vårkanten när risk för rs och magsjukan har gått ner (och ens egen kropp fått läka lite).

Hur länge tänker ni vänta innan folk får komma och hälsa på? Jag har sagt två veckor, sen är släkt välkomna (förutsatt att de är kärnfriska, inga snoriga vuxna här inte!!). Mina föräldrar och min syster som bor väldigt nära lär väl få sig en titt innan dess iofs.

Och hur gör ni med vänner som har dagisbarn? När får de komma och hälsa på och under vilka premisser?

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-03-15 16:37:12 följande:

Ja det är väl vanligast att bebisar får rs från äldre syskon. Om vi hade dagisbarn nu hade jag övervägt att hålla dem hemma, men de har ju skolplikt alla utom en. Men man ska inte låta förkylda syskon (eller andra såklart) röra bebisen när den är under 3 månader. Hoppas den här rs-säsongen ger sig snart.

Rs-säsongen kom tydligen kraftigt men tidigt i år så redan om några veckor skall den vara över. Så någon/några veckor in i april så borde det vara lugnt med rs iaf och det är ju en stor lättnad.

Vi har hållit dottern hemma en vecka nu och kommer att göra likadant nästa vecka när de kommer ut. Sen så kommer vi troligtvis att släppa iväg henne till förskolan igen beroende lite på hur allt går med tvillingarna. Känns det smidigare än förväntat så kanske vi håller henne hemma någon extra vecka men jag tror inte att vi kommer att orka ärligt talat utan det kommer nog att kännas bäst för alla om hon får lite tid på förskolan.
  • JhjärtaK
    blåbärsmuffins skrev 2015-03-15 20:14:29 följande:

Vi har fått en flicka 2460 gram 45 cm. Åtta minuter senare kommer lilleman 2550 gram 47 lång. Allt gick jättebra. Storasyskon älskar dem. Nu njuter jag.

Stort grattis! Så likstora de var!
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-03-16 17:48:44 följande:

Hur är det med kikhosta då? Alla barn som är vaccinerade enligt allmänna vaccinationsprogrammet borde vara skyddade, eller? Och vuxna? Är man immun om man har haft det?

Har inte hört om någon vuxen som fått kikhosta så man borde vara immun om man haft det eller blev vaccinerad när man var liten.
  • JhjärtaK

Inskrivning idag inför snittet. Först en allmän information till oss och fyra andra par. Tyckte att dem bm som höll i den informationen gott kunde sagt "bebisen eller bebisarna" åtminstone en jäkla gång så att vi inte skulle känna oss så utanför. Men det var enbart "bebisen" i singular hela tiden. Blev rätt besviken på det men jag är nog rätt så känslig också

Men den bm som höll i min vattengympa för gravida sa alltid "bebisen eller bebisarna" när hon ledde avslappningen exempelvis vilket jag tycker var så gulligt gjort av henne

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-03-16 19:54:59 följande:

Näe immunitet efter vaccination är ca 5 år och efter man haft kikhosta ca 15 år. Man kanske borde vaccinera sig då. Jag och min syster hade kikhosta när våran lillasyster föddes, vi fick bo hos mormor och inte träffa bebisen eller mamma på många veckor. Men nuförtiden är ju barnen vaccinerade i alla fall.

Aha, jag hade kikhosta när jag var liten men har inte hört om någon som haft det sedan jag själv blev vuxen. Kanske just för att man börjat vaccinera barnen antar jag?

Känns skönt att dottern haft vattkoppor iaf så är det en sak mindre att oroa sig för
  • JhjärtaK

Imorgon är det dags! Önskar att mina sista timmar som gravid hade kunnat vara lite mer njutningsbara men icke. Sovit jättedåligt, gigantmage som känns som att den skall sprängas vilken sekund som helst, huvudvärk, svullna händer, foglossning etc etc etc. Gnäll gnäll gnäll men imorgon är de här och då byts detta gnället ut mot deras istället , haha

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D