Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Joss81 skrev 2015-02-15 22:32:48 följande:

Jag känner mig lite orolig... tänkte att jag kunde höra med er som kommit lite längre. Jag är from imorn i v 25 med tvillingar. Tordagens UL visade inga tecken på TTS. Däremot har jag de senaste dagarna varit öm i naveln och lite runt naveln. Nån som vet om det är normalt? Har ni haft öm navel? Hur vet man om det är navelbråck och om det skulle vara det, är det då farligt för bebisarna?

Har aldrig hört om navelbråck när man är gravid, bara att det är rätt vanligt på bebisarna.

Öm kring naveln kan man absolut vara, speciellt om man känner att magen växt mycket på kort tid men är du orolig så ring din bm och fråga
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2015-02-16 08:04:50 följande:

Vecka 36+0 idag. Har sedan igår morse haft "mensvärk" som kommer oregelbundet men mest om jag står, kliver upp, sätter mig mm. När jag sover och vilar så är det lugnt. Kommer inte alltid en sammandragning i samband med värken men däremot mycket slemmiga och blöta flytningar (ursäkta detaljnivån..), ingen aning om något är på G men det känns iaf annorlunda, så funderar på om jag är inne i latensfasen. Med dottern fick jag liknande värk på kvällen, fast den höll i sig hela natten och poff så gick vattnet. Nu vet jag inte hur jag ska tänka/göra. Bör jag ringa in så dom får kolla eller ska jag jobba på hemma? Någon som varit med om att det börjat såhär innan förlossning? Knepigt känns det iaf. Är dock inte orolig, dom borde klara sig bra utanför i den här veckan. Hoppas ni mår bra tjejer! <3

Det skadar ju aldrig att ringa även om det känns störande ibland att få svaret "ja du skall nog komma in" när man hoppades på "nej, ingen fara, stanna hemma du"

Hur ligger dina killar? Ligger de huvud/något annat så kan du ju stanna hemma ett tag ev men ligger ettan "fel" bör du åka in med en gång.
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2015-02-17 11:04:16 följande:
    Dom ligger rätt, ettan huvud ner och tvåan på tvären så det är ingen fara. Men förstår mig inte på min kropp just nu. Nästan konstant molvärk, oregelbundna sammandragningar men inget som händer. Vill ju att dom ska komma ut nu, orkar inte med att vara gravid längre..
    Sjukt störande ju! När man inte vill att de skall komma ut verkar de mer än gärna vilja göra det och sen när man väl vill att de skall ut så är de minsann så jäkla nöjda med att stanna på insidan, sketungar
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-02-18 14:56:17 följande:

Jag är kvar på oron att de ska komma alldeles för tidigt... Har haft ännu mer sammandragningar sista dagarna och har ökat dosen bricanyl men det verkar inte hjälpa helt. Hoppas verkligen få ha kvar dem i magen tre veckor till till 34+ men just nu känns det målet väldigt långt borta. Får försöka hoppas på positiva besked på veckans kontroll men svårt att slappna av med alla dessa sammandragningar.

Någon mer än jag som har galet mycket sammandragningar? Utan medicin har jag allt från varannan -var åttonde minut, pust. Enda glädjen är väl att de åtminstone inte gör ont.

Avundas er som nått 34 fulla veckor smile1.gif

Kommer inte ihåg men har du blivit inlagd och fått värkhämmande dropp samt kortisonsprutorna? Enligt en läkare jag pratade med så hade bricanyltsbletterna väldigt kortvarig verkan och inte så bra heller så dem skrev de inte ut längre i princip (har vi varit med om det förr att det är olika i olika delar av landet??). Jag hade dock sd under tiden jag låg med droppet men de påverkade inte tappen så det är ju omöjligt att veta vilka som gör det och inte :-/

Jag har haft så många sd i perioder på 2-3 timmar men inte hela tiden.

Har du varit på kontrollen?
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-02-20 09:58:57 följande:
    Min barnmorska sa att det inte kan vara fullt, att man är garanterad plats med tvillingar.
    Jag pratade med förlossningskoordinatorn och din bm har helt rätt. Man blir tydligen aldrig hänvisad när man väntar tvillingar

Dock kan man senare bli förflyttad om de inte har plats på neo på Östra och det verkar vara helt galet där just nu så jag håller tummarna för att våra slipper neo helt!
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-02-20 10:09:25 följande:

Vecka 36 (35+2). Allt ser bra ut fortfarande, mer sammandragningar fast inga "riktiga". SF-måttet är 35 cm, jämförde med journalen från när jag var gravid med dottern i samma vecka och då låg det på 34 cm så det var ju ingen större skillnad smile2.gif Nån annan som har jämfört med tidigare graviditet? De här måste ligga fasligt trångt alltså smile1.gif

Nu är det inga mer kontroller förrän ultraljud på måndag näst-nästa vecka, längesen det gick så långt emellan.

Hade 37,5 i vecka 32+5 så och med dottern hade jag nog 33 tror jag så en bra bit över
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2015-02-20 10:56:21 följande:
    Mätte magen i onsdags, v 36+2, då var SF-måttet 42 :O Kommer inte ihåg vad det låg på med dottern men betydligt mindre iaf :)

Hur har ni det med att då i er mat? Jag tycker jag äter helt ok men varje gång jag lämnar urinprovet så visar det mer och mer ketoner, den här gången ketoner+5 vilket är max och betyder attjag är i total svält. BM sa att förmodligen räcker det jag äter till tvillingarna men inte till mig och att dom tar väldigt mycket just nu. Har svårt att äta större portioner då jag blir mätt fort, sen håller mättnaden i sig och jag känner mig proppmätt i flera timmar efteråt, får inte i mig mellanmål eller nåt emellan måltiderna. Väldigt frustrerande då jag är rädd för att inte ha någon energi till förlossningen :(
    Jag kan fortfarande äta rätt normala portioner men de har blivit lite mindre, framför allt vid middag då magen känns ENORM. Men jag äter många mellanmål så tror att jag får i mig tillräckligt. (Antagligen mer än tillräckligt )

Testa att äta glass eller riktigt kalla smoothies kanske som mellanmål? Energirikt och generellt tycker jag att det är lättare att få i sig kalla saker som är nästan rinnande. Filmjölk på kvällen innan du går och lägger dig? Hjälper mot ev halsbränna också.
  • JhjärtaK

Har haft en del molvärk de senaste dagarna. Inte i samband med sd generellt så tror att det beror mer på att de trycker sig neråt båda två :-P. Bekvämt är det inte iaf...

34+3 idag, längtar alltid tills onsdagar då jag byter vecka

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-02-21 09:33:55 följande:
    Ja hoppas de. Var hamnar man på neo annars?
    Trollhättan eller Borås eller Mölndal tror jag.
  • JhjärtaK

Mycket molvärk idag och en del sd. Samtidigt är jag förkyld så mår sådär riktigt "under isen" också hoppas bara att det inte är på gång nu. Känner verkligen inte att jag har orken i kroppen

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D