Inlägg från: justordinary |Visa alla inlägg
  • justordinary

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

JhjärtaK skrev 2015-01-24 17:06:19 följande:

Hur lång var din tapp på senaste kollen? (Ursäkta om du skrivit, har glömt). Anledningen till att jag undrade om du var inlagd var att jag vet om andra tvillingmammor som varit inlagda för påverkad tapp och då har de endast fått gå upp ur sängen för att gå på toaletten, absolut inget annat. Men det beror väl på hur påverkad ens tapp är och om man har några andra "riskfaktorer" för förtidsbörd också.

Den ligger mellan 18-21 mm ny beroende på vem som mätt. Förra veckan var den 25, veckan innan det 23.. Så nånstans där verkar det ju vara. Den är fullt sluten åt båda ändar tack och lov. Kanske är det som gör att jag får röra på mig? De jag vet som får order om strikt sängläge har haft ca 10 mm och tapp som öppnat sig.

Skönt i alla fall att få täta kontroller nu! Hoppas på att allt ska gå bra. Helst vill ju jag ha ut dem i v 37+
  • justordinary
    stinaa skrev 2015-01-27 16:27:51 följande:

Någon mer som har fått väldigt jobbigt med magen? Äter omeprazol och det hjälper oftast mot halsbrännan men jag har ingen plats för mat i magen, får ont så fort jag ätit och måste vända mg hela tiden när jag ligger ner annars mår jag illa.. Jag längtar tills magen sjunker men sen kom jag på, sjunker ens magen när det är två stycken därinne? :O Sover riktigt dåligt också då magen gör ont pch känns full mest hela tiden, tänk er att ni har ätit julbord och mättnaden som oftast infinner sig efteråt, så är det typ. Blä :(

Jag känner igen det och då är jag några veckor efter dig... Tar också omeprazol sen två veckor tillbaka och det hjälper faktiskt så det har varit bättre nu sista dagarna. Sover också pissdåligt,svårt att hitta bra läge utan att bli vena cava-illamående. Jag försöker påminna mig om att det är en bbegränsad tid det handlar om men inte alltid så lätt .sen blir jag nästan sur på mig själv när jjag gnäller för jag vill ju att de ska vara kvar där inne...funkar det om du äter små mängder men lite oftare istället? Gissar att du redan testat det mesta...

Tänk att det inte är många veckor kvar nu tills du har dina bebisar hos dig
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2015-01-29 05:49:09 följande:

Inlagd med förkortad tapp på 20 mm. Har fått värkhämmande dropp samt den första av två kortisonsprutor utifall att de inte kan stoppa upp det hela och att tjejerna tittar ut snart. Känns piss minst sagt

Är tappen öppen eller har du onda värkar? Nyfiken eftersom jag inte blivit inlagd än .. Har dock redan fått kortisonsprutor för säkerhets skull.

Håller tummarna de stannar kvar ett tag till för dig! Vad är du i för vecka nu?
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2015-01-29 12:50:17 följande:

Nej den är stängd och kvar på 20 mm idag också. Inga onda sd utan det var de rosa flytningarna som fick mig att åka in faktiskt, i kombination med trycket nedåt.

Vecka 32 precis som nokla skrev (31+1 idag)

När kollar de din tapp nästa gång?

Skönt, hoppas det håller sig lugnt ett tag till nu!

Jag var just inne på veckans kontroll, inte krympt mer utan håller sig där runt 20mm nånting. Glömde fråga eexakt mått för jag blev så glad när hon sa att den inte krympt :-P nästa koll om en vecka igen...
  • justordinary
    Cinnamon02 skrev 2015-01-29 12:09:44 följande:

Hur växer era småttingar?

Vid första TUL 24+5 var mina flickor -12% och -22%. Fick därför mäta flöde och ta CTG också som var helt normalt, också bra mängd fostervatten. Nya mätningar om 2 v. Hoppas att den lilla tar igen sig lite <3

Än så länge har de vuxit okej, läkaren verkar nöjd iaf sist var i v 27+ då en låg ca -5% och den andra +10%. Får se hur de ser ut om en vecka igen... Hoppas att de fortsätter tjocka till sig där inne.

Att de diffar en del verkar helt normalt, och vissa procentskillnader kan ju bero på vart de sätter ut mätpluppen också
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2015-02-08 12:20:32 följande:

One born every minute 307 så är det tvillingar . Vet inte om de kommer vaginalt eller via snitt.

I 601 och 602 också. Sen i nåt mer avsnitt tidigt den säsongen men minns inte avsnittet.
  • justordinary
    nokla skrev 2015-02-10 08:41:00 följande:

Haha, jag sitter inte. Det har varit antingen stående eller liggande sidoläge för mig ett tag nu

Båda mina sitter fortfarande kvar i säte så det är mycket fötter neråt... Undrar jag om någon av dem ens kommer att vända på sig. :-P
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2015-02-10 12:42:13 följande:

Hur känns det när de sparkar när de är neråt? Känns det som att en fot helt plötsligt liksom skall komma ut i slidan?

Den ena ligger konstant och sparkar mot tappen, den känslan är ungefär som att bli smått knivhuggen inne i skrevet, alternativt som en jävligt öm elstöt. Mysigt värre. ibland känns det som att om de fortsätter såhär kommer det sticka ut en tå snart...
  • justordinary
    nokla skrev 2015-02-10 13:07:57 följande:

För mig är inte sparkarna värst utan att den enas huvud ligger med konstant tryck upp mot revbenen, en stor hård kula som inte viker sig en tum liksom, försöker hela tiden hitta nya positioner för att få det att trycka emot lite mindre (måste väl vara lika ömt på stackars bebisen med?). Men när man blir så illa tvungen att sitta en stund, som i bilen tex, då är det helt outhärdligt.

Jag har så till viss del, ena huvudet ligger högt upp och trycker en del. Men jag kan fortfarande sitta upp. Hör på er vad jag har att se fram mot om några veckor dock. :-P blir v 30+0 för mig imorgon .
  • justordinary
    nokla skrev 2015-02-10 13:45:28 följande:

Som tex, om nån kan förklara för mig, om man räknar att de är fullgångna i v 37 är det 36+0 eller 37+0 man menar då?

Vet inte hundra... Vet dock att inom vården betyder "vecka 37" 37+ och inte som på t ex informationssidor där det står om "din graviditet i vecka 37" - då beskriver de egentligen v 36+. Om vården säger fullgångna i vecka 37 skulle jag tolka det som 37+. Får fråga min läkare på specmvc nästa gång om jag kommer ihåg. ;)
  • justordinary

Cervixkoll idag igen, nu hade den krympt igen men svårt att ta mätvärdet helt säkert för dels låg bebis och sparkade på den, den var lite böjd och jag hade inte helt tom urinblåsa....Läkaren verkade inte märkbart oroad så jag hoppas att det bara var otur idag och att den inte är kortare nästa vecka. Nästa vecka är det TUL igen också.

Har fortfarande sammandragningar trots bricanyl men det är ju iaf klart bättre. Hade önskat få slippa dem helt bara Eftersom jag inte vet om/hur mycket de påverkar tappen.

Nåväl, 30+ är iaf en milstolpe avklarad. Nästa mål är att passera 32+. Håller tummarna!

• justordinary

Jag är kvar på oron att de ska komma alldeles för tidigt... Har haft ännu mer sammandragningar sista dagarna och har ökat dosen bricanyl men det verkar inte hjälpa helt. Hoppas verkligen få ha kvar dem i magen tre veckor till till 34+ men just nu känns det målet väldigt långt borta. Får försöka hoppas på positiva besked på veckans kontroll men svårt att slappna av med alla dessa sammandragningar.

Någon mer än jag som har galet mycket sammandragningar? Utan medicin har jag allt från varannan -var åttonde minut, pust. Enda glädjen är väl att de åtminstone inte gör ont.

Avundas er som nått 34 fulla veckor

• justordinary
    JhjärtaK skrev 2015-02-21 08:01:58 följande:

Kommer inte ihåg men har du blivit inlagd och fått värkhämmande dropp samt kortisonsprutorna? Enligt en läkare jag pratade med så hade bricanyltsbletterna väldigt kortvarig verkan och inte så bra heller så dem skrev de inte ut längre i princip (har vi varit med om det förr att det är olika i olika delar av landet??). Jag hade dock sd under tiden jag låg med droppet men de påverkade inte tappen så det är ju omöjligt att veta vilka som gör det och inte :-/

Jag har haft så många sd i perioder på 2-3 timmar men inte hela tiden.

Har du varit på kontrollen?

Var på kontroll igår och allt såg bra ut,tappen mätte 20mm igen nu och det verkar vara helt okej nu ändå i v 31+. Har aldrig behövt ligga inne, fick kortisonsprutorna på mottagningen och kunde gå hem direkt sen. Har jag tur är det inte sammandragningarna i sig som krympt tappen men jag kan ju aldrig veta säkert. Har dagar det är färre sd och dagar de är fler,snittar väl mellan 20-50 året dag som jag uppmärksammar.

Inställningen till bricanyl varierar nog både från sjukhus till sjukhus och mellan olika läkare. En nackdel med dem är väl just biverkningarna som gör att folks compliance att ta dem minskar och då är det ingen vits att förskriva dem men på mig har de ju iaf nån effekt och jag står ut med att vara lite darrig och ha hög puls. Hellre det än fler sammandragningar :-P jag tar var 8e timme ungefär och försöker låta bli dosglapp för då kan det köra igång mer igen.

Sjukt att tiden gått såhär fort ändå, har lite svårt att förstå att jag snart ska bli mamma ..!
  • justordinary
    A82 skrev 2015-02-23 13:19:35 följande:

Kom på en fråga också. :)

Har ni fått livmodertappen kollad som "rutin" eller endast efter att ni haft sammandragningar? Här har varken barnmorskan eller läkarna nämnt något. Men så har jag iof inte haft några sammandragningar. Tror jag. Jag hade inga förra graviditeten heller. Så jag har inte så bra koll. Men hade jag haft det borde jag ha märkt av det tänker jag...

Min tapp kollade de med vul efter att jag kände av rikligt med sammandragningar första gången,inte innan dess.
  • justordinary
    nokla skrev 2015-03-02 18:28:13 följande:

Nu väger båda över 2 kg (uppskattat), den största 2500 och den mindre har jag glömt Den här graviditeten har börjat sätta sig på hjärnan

Men de låg iaf på -14 och -21% så det var väldigt likt förra gången. Det känns stort nu när jag hade ställt in mig på att de skulle födas yttepyttesmå, men 2,5 är ju en helt acceptabel födelsevikt. Får se hur mycket mer de hinner växa nu innan det är dags

Låter ju toppen! Vilken vecka är du i nu?
  • justordinary
    stinaa skrev 2015-03-09 15:45:53 följande:

Hej hej! Tänkte bara meddela att torsdag 26 februari så föddes våra pojkar. Hinnorna togs i v 37+3 efter en lång och jobbig latensfas. Vi är överlyckliga och landar just nu hemma med en stolt storasyster :)

Grattis!!
  • justordinary

Har idag varit uppe ovanligt mycket, typ fem timmar i sträck, pust. Det känns både i bäckenet och i magen... Straffet blir extra mycket sammandragningar. -.- Men var tvungen att ta en liten sväng på ikea så får väl skylla mig själv! Hoppas tappen håller tre veckor till. Är i v 34+ nu och kommer snittas i v 37+ så vore så himla skönt om de är kvar tills dess. De har ju skött sig hittills.

• justordinary

Har också fått våra små tjejer nu. Födelsevikter på ca 2,7 och 3,1 kg i v 37+. Försöker nu lära mig att överleva på minimalt med sömn och maximalt med amningstillfällen.

• justordinary
    A82 skrev 2015-04-07 16:30:01 följande:

Hej, idag kom våra tjejer till världen med planerat snitt i vecka 36+3. Det pga. minskat fostervatten och utplaning på tillväxten. 1:an låg dessuom med fötterna nedåt fortfarande. De vägde precis lika mycket 2720 gram och var 45 resp 46 cm långa.

Grattis! Stora och långa för 36+
  • justordinary

Vi har varit hemma ett dygn bara, läskigt som förstagångsföräldrar! Låg nästan en vecka på bb. Jag verkar läka bra efter snittet men det gör ont än, Alvedon och ipren behövs nog en stund till. Ska träffa bvcsköterska imorgon. Hoppas att de inte tappat i vikt. Jag ammar som en tok känns det som och på natten har vi hittills fått ge lite extra ersättning.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D