Inlägg från: blåbärsmuffins |Visa alla inlägg
  • blåbärsmuffins

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

I vecka 34 träffar man förlossningsläkaren och bestämmer förlossningssätt här iaf. Nej, de har mätt bäckenet, barnens storlek och läge och kollat allt. Så risk för att de hakar i varandra ska det inte vara.

• blåbärsmuffins

Synd att de inte har bättre koll på tvillingklubben. Föda i säte är bättre än snitt men inte om man är förstagångsföderska. En bekant födde båda i säte i höstas.

• blåbärsmuffins

Jag hade -23.9 på en av mina. En jag frågade hade avvikelse på över -40 (kommer inte ihåg exakt). Då var det TTS och de fick behandling. Så du behöver nog inte oroa dig. Ta det lugnt. Stress är värst. De jämför med normalvärden för enlingar, så det är inga rättvisa värden.

• blåbärsmuffins

Nackdelar kejsarsnitt:

Mamman får oftare depression. Infektionsrisk finns. Barnen får oftare andningssvårigheter efter snittet och måste övervakas. Barnet löper ökad risk för infektioner då de inte får i sig bakterier i förlossningskanalen. Ökad risk för diabetes celiaki och astma.

• blåbärsmuffins

Någon som har klåda? Jag har hemsk klåda efter att jag sovit. Runt magen och ryggen. Prover tagna men allt okej. Det är så jag blir tokig.

• blåbärsmuffins

Usch vad jobbigt att vara sjuk och höggravid. Jag var livrädd förra veckan när dottern var magsjuk, men peppar peppar, än så länge så klarar jag mig. Fast är väldigt försiktig med att träffa folk som börjar bli sjuka. Är manisk med att tvätta händerna, och tvingar barnen tvätta sig det första det gör när de kommer hem. Det är ju bra sen för bebisarna med. Fast lite fånigt kanske. Krya på dig.

• blåbärsmuffins

Nokla. Då är vi synkade

Jag går in i 38 på lördag.

I v 35 låg mina på -17 och -10 procent. Vikten uppskattades till 2006 och 2188. Nu borde de ju väga närmare 2.5. Det är inte så lite! Jag ska på tul på fredag. Nu orkar jag ingenting. Har gått upp 4 kilo på en vecka, och bundit vätska så det är otroligt.

Vill att det ska vara över snart.

Har ni andra förvärkar?

• blåbärsmuffins

Tul idag. 2,7 och 2,3 kilo. V 36+6. Tvåan har vänt sig med huvudet nedåt. Jag var öppen 3 cm också. Ojoj, då är det inte långt kvar. Har en del elaka värkar. Snart!

Hur går det för er?

• blåbärsmuffins

Jag tänkte också njuta av den här graviditeten, men det har det ju inte blivit så mycket av. Ska försöka nu sista dagarna iaf, men jag börjar bli nervös inför förlossningen. Att vi inte ska hinna in, att jag ska bli utan bedövning (som förra gången). Jag vet ju att det kommer gå bra och så kommer de där tankarna. Min dotter är dessutom ledsen över att jag kommer vara hemifrån och det svider i mammahjärtat. Vill bara det ska vara klart. V 37+2 idag.

• blåbärsmuffins

Nåt nytt? Jag ska bedömas på lördag. Till dess försöker jag låta bli att klia ihjäl mig, särskilt på nätterna. Det blir bara värre, men proverna visar inget. Å inget hjälper eftersom det inte är allergi. V 37+5 idag.

Hur går det för er?

• blåbärsmuffins

Känner mig också oförberedd och fick lite panik när jag fick klart för mig att jag förmodligen kommer att sättas igång imorgon. :-O

• blåbärsmuffins

Vi har fått en flicka 2460 gram 45 cm. Åtta minuter senare kommer lilleman 2550 gram 47 lång. Allt gick jättebra. Storasyskon älskar dem. Nu njuter jag.

• blåbärsmuffins
    JhjärtaK skrev 2015-03-19 15:45:36 följande:

Nu är töserna här

De kom ut igår med planerat snitt och allt gick toppen! Två rätt så "rejäla" på vardera knappa 3 kg i vecka 38+0

Snittet var en bra upplevelse och iom att jag inte ammar så kan jag få ordentlig smärtlindring vilket är toppen! Det här dygnet på bb har varit så jäkla vilsamt och inte alls som när dottern föddes och vi var osäkra förstagångsföräldrar som kämpade med en mycket krånglig amning. Denna gången är det smooth sailing och de tar flaskan väldigt bra och är tydliga med när de vill ha mat (ger dem mat var 3,5-4 timme om de inte sagt till innan).

De mest sover, äter och bajsar och är helt fantastiska

Grattis. Vad härligt.
  • blåbärsmuffins
    nokla skrev 2015-03-21 08:12:57 följande:

Kl 12 satte de igång med att ta hål på ettans fosterhinnor då jag var 2,5 cm öppen när vi kom in. Kl 15 hade jag precis blivit undersökt och var 3 cm öppen och började få kännbara värkar och kl 16 var båda ute. Ettan 15.30 och tvåan 15.52. En hyfsat intensiv timme med bara några sekunder mellan värkarna. Med facit i hand tur att vi fick tid för igångsättning för om värkarna hade startat hemma hade det blivit hem- eller bilförlossning.

Ettan 2750 gram och tvåan 2695 gram, så väldigt nära sina uppskattade vikter, och båda 46 cm. De är väldigt olika varandra i ansiktet och den ena är blond och den andra brunhårig så ingen förväxlingsrisk i alla fall Båda mår bra och kom ut pigga och hungriga.

Grattis. Vad skönt ni var där när det gick så fort.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D