• A82

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

JhjärtaK skrev 2014-12-08 14:24:07 följande:
    Så fina! vilken affär var du inne i? Tycker nämligen att det finns alldeles för få omlottbodies att välja mellan rent generellt

Ang skötväska så skulle jag allra helst vilja ha en Ju Ju Be Be Prepared men de är DYRA och verkar knappt säljas i Sverige så hittar inget begagnat heller. I Sverige verkar det finnas typ en som är anpassad till tvillingar, och det är Skip Hop Double Deluxe Duo, också den snordyr men det säljs någon begagnad då och då iaf. Med dottern har vi haft en "vanlig" väska från Stadium som fungerat helt ok men inga inre fack vilket gör att man aldrig hittar något i den typ vilket man ju måste göra när man har dubbelt så mycket saker att hålla reda på (plus nappflaskor och ersättning för vi som skall flaskmata).
    Tack för tipsen om skötväska! Ska kolla lite mer. Tror också att man vill ha en rätt rejäl väska med många fack. 

Jag håller med om att det är för få omlottbodies i affärerna. Helt överlägset rätt länge tycker jag. :) Dessa köpte jag på Childrens house, de var av märket Name It (i storlek 48, det hade jag inte sett förut). Har varit in på KappAhl ett par gånger men det är ju alltid slut i 44 och 50.
  • A82

Idag har vi varit hos barnmorskan. Det var väldigt skönt att få höra hjärtljuden eftersom jag fortfarande inte känner några sparkar regelbundet. Knappt alls faktiskt. Tvilling 1 hade 150 och tvilling 2 hade 152. De kollade inte järnvärdet denna gång (blir vid nästa besök i början av januari) men det andra såg bra ut. SF måttet var 24 nu i vecka 19+6. Inte så konstigt att man känner sig klumpig tidigt kanske...

• A82
    julii skrev 2014-12-15 18:02:38 följande:

Vad äter ni för vitaminer?

Jag äter bara ACO Gravid, Niferex och Folsyra (tänker äta upp kartongen, men köper ingen ny sedan). 

JhjärtaK - vilken Omega3 äter du? Jag åt det hela förra graviditeten. Men den här gången åt jag i början, men slutade sedan. Hörde vissa negativa saker med att äta, bara ngt visst märke skulle vara bra (men lyckades aldrig komma fram till vilket) osv. Visste inte vad man skulle tro.. Barnmorskan svarade att jag skulle lägga pengarna på riktig fisk istället. Men det skulle nog inte kännas så tokigt att komplettera med det iaf.
  • A82
    plopp76 skrev 2014-12-16 17:01:08 följande:
    Härligt att allt såg bra ut! 

Vi ska oxå fira lite idag :) Har klarat av RUL idag, lite oväntat :)

Skulle haft en vanlig koll bara, eller vanlig... men sån dom gör på enäggs. Läkaren tyckte att det var lika bra att beta av RUL:et redan idag, så nu vet vi att dom följer sina egna kurvor perfekt, har lika mycket fostervatten och är lika stora. Allt var helt normalt och inga tecken på tvillingtransfusionssyndrom. Skönt!

Vi fick även veta att det är två pojkar Hjärta
    Vad skönt! Grattis :)
  • A82
    JhjärtaK skrev 2014-12-14 11:02:45 följande:

Magen min har VÄXT . Den känns helt enorm nu från att ha känts liten och nätt. Allt annat har ju också växt till sig tyvärr och snart är väl dubbelhakan ett faktum, haha

Vi var iaf på spa igår och det var så skönt! Bara tog det lugnt och gick mellan olika bassänger och viloställen och sen var det fyrarätters på en restaurang som vi velat prova ett tag. Kom inte hem förrän halv tolv inatt och är mööör idag kan jag säga men det var det värt

Vecka 25.

Vad fint! :)
    Och skönt att varva ner lite med spa. :)

Här känner jag att det börjar bli jobbigare och jobbigare. Talade med barnmorskan i fredags om att träffa läkaren för ev. sjukskrivning. Jobbar fortfarande heltid och det känns att det är drygt nu. Sitter mycket på mitt kontor, även om jag varierar med att stå, men båda gör ont en hel dag. För att inte tala om att stressen. Och flexar man hem tidigare en dag för att vila, så är det ju än stressigare dagen efter. Men så tänkte jag att man kanske ska försöka bita ihop de få dagarna som är kvar till julledigheten. Men det var nog inte det smartaste för kropp och knopp. Känns så konstigt bara att tala om sjukskrivning redan. Förra graviditeten jobbade jag till 9 dagar innan förlossning. Nej, jag ska se till att boka in ett möte så får vi se vad läkaren säger.. 
  • A82
    JhjärtaK skrev 2014-12-18 10:26:25 följande:

Årets nyårsoutfit, vad tycks?

Åh vad fint!! :) 

Har själv funderat en hel del på vad jag ska ha. Betydligt större mage nu än förra graviditeten. Så allt hemma känns fel. Samtidigt tar det emot att köpa en klänning för en enda gång. Lutar åt en svart kjol och en svart top, ser typ ut som en klänning ihop. Och fixa till det med lite snygga smycken och frisyr istället. Vi får se.
  • A82
    julii skrev 2014-12-28 20:12:07 följande:

På tal om något annat, vågar man färga håret som gravid eller kan de va farligt? Tänker på bebisarna då.

Jag har färgat håret två gånger på salong under graviditeten. Enligt min frisör ska det inte vara någon fara.
  • A82
    julii skrev 2014-12-28 10:04:25 följande:

Går in i v.23 på torsdag. Tycker ni att de är för tidigt att börja handla/göra ordning barnrum ännu? Vagn är köpt då vi hitta en som hade allt vi ville ha med bra pris så passade på. Annars har vi inte köpt något. När är lagom tid att börja?

Vi är i startgroparna att möblera om och tömma gäst- och datarummet som ska bli tvillingarnas rum. Kanske inte börjar inreda direkt dock. Ska bla. göra om i hallen och flytta två garderober för att få bättre utrymme där när en dubbelvagn ska in. Flytta dataplatsen till allrummet osv.

Vi bokade också vagn tidigt. Rätt skönt nu kan jag tycka.

Har köpt en del bebiskläder, vi hade knappt något kvar från sonen då han åkte hem från BB i storlek 56.. ;)

När det gäller spjälsäng så får de till en början dela. Och då bor de ju i vårt sovrum. 

Bara sista veckorna tycker jag att jag känt mig mycket sämre. Ont när jag går "länge" (och sitter också för den delen). Så det är rätt skönt att komma igång med projektet barnrum innan man är tjock som en tunna...
  • A82
    JhjärtaK skrev 2014-12-28 19:35:55 följande:
    Jag läste någon som hade tvillingar och hade 8 st flaskor så att de bara behövde diska två ggr per dag. Men jag tycker att det låter för lite så skall nog satsa på minst 10 st. Dock vet man aldrig vilken flasksort som uppskattas av bebisarna så vi tänkte köpa/låna några olika och testa och sen när man märker vilka som verkar fungera bäst köpa på oss fler. Men tänkte börja med att köpa kanske 5 st MAM anti-kolik för dem har jag hört mkt bra om.

Nappar är samma sak, köp några av olika märken så får man kolla om någon uppskattas och sen köper man på sig fler.
    Oj! Det har jag inte ens tänkt på än... Massa flaskor blir det. ;)

Fin bild på magen också. :)
  • A82
    julii skrev 2015-01-04 14:35:54 följande:

Hur många är vi här i tråden som väntar tvåäggstvillingar?

Hur många ultraljud har/kommer ni art göra?

Jag gjorde kub v.12 rul v.18 och kommer nu inte göra nästa förrens v.28 tror jag de va. Är i 23 nu så tycker det känns super långt dit. När jag läser här tycker jag att alla går på ultraljud hela tiden :p

Jag har inte riktigt koll på hur upplägget blir längre fram, men hittills har det varit så här:

I vårt län får man inte göra KUB om man är under 35 år. Jag erbjöd mig mig betala själv, men det fick man tydligen inte heller. Hur som så blev det lite tight med tid att åka iväg långt och göra det privat. Så det blev aldrig ngt KUB för oss. Ibland gör det mig fortfarande orolig... 

Det upptäcktes att det var en tvillinggraviditet i vecka 10, på ett UL innan vår utlandsresa. Men enligt MVC så skulle det inte bli ngt extra ultraljud innan RUL. Men så läste jag bla. här i tråden att man skulle stå på sig, att det är lättare att se om det är en- eller tvåäggs tidigt i graviditeten osv. Så jag ringde till spec.MVC på lasarettet istället och fick ett UL dagen efter!! Då i vecka 14, men flyttades till vecka 13.

RUL i vecka 18.

Nästa planerade UL kommer ske med läkare i vecka 25. Sen vet jag som sagt inte riktigt hur ofta det blir. 
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D