• A82

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

plopp76 skrev 2014-11-12 16:00:17 följande:

Här tror jag att det vänt nu! Mår bara illa på morgonen, heja mig! Magen känns stoooor. Kollade in i denna blog idag:

erikakanberika.blogspot.se

Klickade på hennes etikett "graviditeten" och blev alldeles förskräckt av ur stor hon var. Ojojojoj..

Jag fick nästan en chock när jag var in där och kollade...
    Fick lite andra tankar kring vinterjacka osv. Först tänkte jag att det kanske räcker att köpa en jacka som är två storlekar större än min normala, men det kommer det nog inte att göra. Även om man inte skulle bli fullt så stor som i bloggen.. Men jag är på god väg. Gick in i vecka 17 idag och +7,5 kg sist jag kollade på vågen (i helgen). Förra graviditeten gick jag upp 30 kg. Åt inte direkt onyttigt heller, men fick mkt vätska. Det gjorde ont i mina knän på slutet, så jag är lite orolig.. Men jag tror inte att jag har jag gått upp ngt mer hittills denna gång, fast att det är två. Och vinterjackan kanske löser sig med att jag får låna en kollegas, som hon hade när hon väntade tvillingar.
  • A82

Apropå den här med vikten o att man växer fort. Smörjer ni er mot bristningar? Vad är era ev. erfarenheter, hjälper det? Vad är bäst? Använde inga produkter alls sist, men klarade mig. Däremot tänker jag att det blir ännu större belastning/snabbt växande mage den här gången.

• A82
    plopp76 skrev 2014-11-19 17:25:34 följande:

Hej på er!

Har varit en omtumlande dag. Har haft små sammandragningar den senaste veckan, men eftersom det oftast är normalt har jag inte nojat över det. I morse kom en liten rosa strimma på pappret. Under förmiddagen tilltog det och jag ringde in. 

Fick komma in strax innan lunch. Eller rättare sagt på läkarens lunch. Hon kollade utanpå och båda levde. Så kikade hon i underlivet och inget uppenbart "fel". Tappen stängd och lång med en bra "propp".

Odling tagen och sjukskriven två veckor. Dom tar det säkra före det osäkra. Jag ska sova mycket, gå korta promenader och i övrigt bara koppla av och ta det lugnt. Att gå korta promenader är bra för cirkulationen men inga pulshöjande aktiviteter får jag göra. Om sammandragningarna ökar i styrka eller kommer oftare så måste jag ringa.

Under torsdag och fredag ska denna läkare konferera med "min" läkare inne på sjukhuset och se om förebyggande antibiotika ska sättas in så några bakterier inte får fäste.

Just nu ser det bra ut men hon var lite bekymrad över att jag fått sammandragningar så tidigt och att det blöder samtidigt. Nu står dom på tå för mig säger dom, vill att jag hör av mig med minsta lilla och åker in om jag känner att nåt är fel. 

Min magkänsla säger att allt är ok, men jag tänker inte chansa genom att inte följa råd från läkare så klart!

Bebisarna var pigga vilket var ett bra tecken, dom sprattlade runt och levde om. Tydligen brukar dom bli lugna om kroppen är utsatt för infektion. 

Så nu är det lugna gatan här ett tag. Bara ta hand om mig själv och vila. 

Oj... vad jobbigt. Men så skönt att det såg bra ut och att de tar hand om dig så bra!
  • A82

Jag har visst missat en del de senaste dagarna, men en bild lyckades jag ta idag iaf. :)

Vecka 18 (17+0)

• A82
    JhjärtaK skrev 2014-11-26 19:32:39 följande:

Idag var det UL och bebisarna mår toppen och skiljde ynka 2% så det känns jätteskönt! Vår läkare sa att hon inte trodde att dessa två skulle utveckla TTS då allt ser och har sett så fint ut hittills. Var så skönt att höra!

Hon sa också att vi bara hade 2-3 veckor kvar på den "kritiska perioden" vilket också kändes så skönt för det betyder att vi kan andas ut rejält efter nästa UL om två veckor och sen nästan andas ut helt efter det nästa som är den 22 december så bästa julklappen isf

Jag var på tvillingklubbens utbildning igår och den var bra. Var kul att prata med andra i samma situation och önskar att det hade varit än mer utbyte och kanske lite mindre "föreläsning" över det hela.

Jag insåg igår att det verkligen är en överhängande risk för att de kommer att födas prematura då 50% föds innan 36 fullgångna veckor! Känns så skumt på något vis och satte allt i perspektiv och vi har nu insett att vi nog får fixa mer tidigare än vad vi har tänkt. Mer eller mindre ha allt inköpt och klart innan vecka 30. För hon sa att även om man går längre så är ju mamman så jäkla stor så då orkar man inte helt enkelt! :-O

Åh vad härligt att det ser fortsatt bra ut! :) 
    Själv är jag nervös inför morgondagen...

Verkligen synd att vi inte har någon tvillingutbildning här. Hade varit kul och nyttigt att gå på.
  • A82

Idag var vi på RUL. Det gick bra, de var nästan lika stora. Och den här gången ändrade de oss tre dagar åt "rätt" håll. Så från BF 26/4 (mitt beräknade) till 4/5 (ultraljud i vecka 12) till 1/5.
    Till 95% så tror de att båda våra tvåäggstvillingar är flickor. 
    Nästa ultraljud blir med läkare den 12/1.

• A82
    JhjärtaK skrev 2014-11-28 12:00:36 följande:

Vagn inhandlad, whoho! Det blev en Emmaljunga Double Viking med Ecco-hjul och vitt chassi. Är så nöjd!

Åh vad roligt! Fick ett sms för någon dag sedan att vår hade kommit till butiken. Den kom visst tidigare, för det lät som att de skulle beställa hem den till någon gång i januari. Men vi tänker låta den ligga kvar där tills det är aktuellt.

Köpte faktiskt första plaggen idag efter ultraljudet. :) Precis som vi gjorde vid förra graviditeten. Lite mysigt, även om det är många veckor av oro kvar. Men man måste försöka få vara lite glad också. 
  • A82
    JhjärtaK skrev 2014-11-29 07:06:31 följande:
    Grattis till lyckat RUL och till döttrarna!

Du gjorde helt rätt som köpte lite kläder, så härlig känsla! Vad blev det för något? Och kul med vagnen, vilken har ni valt?
    Tack :) Ja, nu ska vi börja fundera än mer på namn. Så svårt..

Det blev omlottbody, tights och pyjamas, gånger två. Tyckte att bebiskläderna från Ica Maxi var riktigt bra sist. Så det blev därifrån i samband med mathandling. ;) Vi har väldigt lite kvar efter sonen i storlek 50. Han gick ju upp på 56 nästan direkt.

Det blev en Emmaljunga Double Viking för oss också. :) Fast som vi bor (på landet) så tog vi lufthjul, som vi hade på vår gamla Edge Duo. Ungefär samma grej som er, Babyproffsen hade flyttat och körde kampanj 15% rabatt.
  • A82
    Tjej 85 skrev 2014-12-03 09:13:13 följande:

Spännande värre, jag har mitt RUL imorn!!! Känns som evigheter sen sist man var hos läkaren. (5 v) Hoppas allt ser bra ut med dem, känner inget av dem än mer än att man hör bubbel i magen! V 20 på fredag!

Vad skönt att det är dags för ert RUL. Lycka till!
    Vi är ju som sagt rätt nära varandra i BF. :) 

För oss så berättade de att det förmodligen var två flickor redan på ultraljudet i vecka 12+3. Men iom att det var så tidigt så kändes det ändå osäkert. Men på RUL förra vecka i 17+6 så sa de samma sak. Nu försöker vi komma fram till namn, men det är inte så lätt..
  • A82

Vad mycket du varit med om JhjärtaK, men så skönt att det gått bra! :)

Lycka till Julii, äntligen dags!

Någon som hunnit satt sig in i tankarna kring skötväska? Hur är de mer tvillinganpassade? 

På fredag ska vi till barnmorskan, för första gången sedan inskrivningen. Känns som en evighet sedan. Tur vi hunnit med två ultraljud däremellan. Enligt hon som gjorde RUL så ska jag dessutom se till att få ytterligare ett besök hos barnmorskan innan nästa ultraljud hos läkaren. Så nu blir det väl tätare framöver. Tycker att jag känner mig väldigt gravid nu och då ligger jag ju några veckor bakom de flesta av er här. ;) Foglossning, +11,5 kg, väldigt täppt i näsan osv..

Var förresten in i barnaffären förra veckan (i ett helt annat ärende) och kunde inte låta bli att få med mig dessa hem. Känns fortfarande lite overkligt när man håller ett plagg i handen..

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D