• plopp76

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

JhjärtaK skrev 2014-10-11 07:22:37 följande:
    Ja bebisarna får egna risksiffror. Vi fick två per bebis, en för 21 och en för 13/18. Båda bebisarna fick lägsta möjliga risk på 13/18, 1:20000 och ena fick även den lägsta på 21 medan den andra fick 1:16250 så också en väldigt låg risk. Min åldersrisk är 1:400 ca så både blod och nackspalt var bra.

Ni har inte funderat på att göra NIPT istället? Ingen risk för mf och nästan 100% korrekt svar (till skillnad från kub som enbart ger ca 92% korrekthet). Det är dyrt men kanske värt att få ett svar istället för en risk? Kolla på fostertest.se för mer info eller fråga här i tråden.
    Jo vi har pratat om det med lite löst innan, nu idag har vi läst mer och bestämt att kolla upp möjligheten att göra NIPT. Vi bor i Jönköping så vi har inte så långt till Göteborg där man kan göra testet, men förhoppningsvis så kan vi ta provet här och skicka det till Göteborg.

Skickade ett mail nu precis och frågade om det finns VC här som hjälper till med det. Har även läst att man kan åka till Danmark om det är svårt att få till provet här i Sverige. Antar att tex Copenhagen Fertilitycenter kan ta emot lite när som då dom är privata.
  • plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-11 12:26:01 följande:
    Ja i Danmark har NIPT erbjudits länge men nu kan man ju göra det i Gbg som du säger (eller via VC som skickar där man bor).

När jag hade kontakt med dem var de väldigt hjälpsamma och informativa och för 13,18 och 21 kan man göra även på tvillingar. Dock måste man veta vilken typ man väntar, dvs DCDA, MCDA eller MCMA.

Men det kostar. 6950 kr och då tog VC inte ut någon avgift för att ta blodprovet. Ev kostar det mer vid en tvillinggraviditet.
    Aha! Ok, ja vilken typ av tvillingar jag bär sa läkaren att han var 95 % säker på MCDA. Men måste jag få det fastställt innan menar du? Det kommer fastställas på UL i samband med KUB:en tyckte jag han sa. Dom delar yttersäck men har varsin innesäck och delar moderkaka, han var väldigt säker. Men han sa också att nästa UL skulle fastställa det.

Så med det som bakgrund ska jag alltså vänta till efter KUB kanske?
  • plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-12 08:54:54 följande:
    Maila [email protected] och fråga om man måste veta 100% vilken typ av tvillingar det är. Att vänta till kub kanske är lite långt då svaret tar upp till tre veckor och blodprovet kan tas redan i vecka 10 men såklart går det bra att vänta.

Vi resonerade som så att skulle vi få en högre risk än 1:1000 på kub så skulle vi göra NIPT och ni kanske också vill sätta någon sådan "gräns" på ert kub-resultat?
    Jo jag mailade dem igår och frågade lite. Men sen ringde min läkare igår (ja, på en lördag, han jobbade helg och hade tid över. Han är helt fantastisk!) och berättade att odlingen vi tog i tisdags var helt ren, dvs ingen bakterietillväxt alls. Det var skönt! Min förra graviditet gick åt skogen pga av en infektion så denna gång har vi en plan med odlingar lite då och då :)

Iallafall så frågade jag om KUB, NIPT och så där och han svarade så här:

"Inom ett år kommer det provet finnas tillgänglig även för mammor här i Sverige och under landstingets regi. Vi läkare vill gärna använda det redan nu, för det är så bra, men vi får inte än. Det är en massa formalia innan vi kan använda det här. NIPT-testet är jättebra, det kommer minska riskerna kring fosterdiagnostik och det är vi jätteglada över.

I Danmark har dom som så att man får först göra KUB och hamnar man i en grupp med hög risk så erbjuds man ett blodprov först. Skulle det sen visa något så gör man fvp eller mkp. Vi kommer göra likadant i Sverige mest troligt.

Gör ditt KUB som planerat och bestäm dig sen hur du vill gå vidare beroende på vilka siffror du får. Det är onödigt att lägga dom tusenlapparna innan KUB. KUB-et får du gratis och det är gott om tid efter KUB att ta ett prov och sen se vad det säger."

Det är ju lite det du beskriver faktiskt också :) Att man tar beslut utefter vad man får för siffror på KUB. Så efter samtalet med läkaren igår så kände jag precis som du, vi väntar och ser hur det ser ut på KUB och sen bestämmer vi oss.

Han sa också att det är helt säkert vilken typ av tvillingar jag väntar, bara det att man inte skriver in det i journalen förrän efter KUB, lite pga att man vill se att båda lever då vid KUB och att oftast så vet man ju inte förrän då att man väntar tvillingar. Inte så många som får VUL tidigt som vi fick.

Men infon från Fostertest.se är ju bra hur som helst tänker jag. Vart man kan göra det och lite sånt. Jag har ju tid på mig att ta reda på om det finns nån VC här som vill hjälpa till. Jag frågade läkaren det, men han visste inte sa han. Han kanske inte får säga det heller :)

Så vi känner oss lugnare nu faktiskt. Men det är ju så LÅÅÅÅÅNGT till KUB Skrattande
  • plopp76

En annan sak som jag grävde ner mig i igår är tygblöja vs engångsblöja. Med två så är det ju gigantiska pengar (och mängder blöjor) som går åt när det kommer till blöjfrågan... GOSH!

Så vi har en tanke på att köra engångs fram tills dom passerar över 4-5 kilo. Där nånstans så börjar One Size-blöjorna fungera bra och dom har man sen under hela blöjperioden. Visst, man får tvätta massor med blöjor med två oxå. 

Men jag tänker om man byter 8-10 gånger per dygn. Då är det 20 blöjor per dag som man ska ha nånstans och sen gå med till soprummet. Vet inte hur många blöjor det är et ett paket... men säg 40 st i ett paket. Det räcker alltså två dagar! 

Och att handla blöjor kanske 2 ggr i veckan eller mer sällan om man har plats att förvara så mycket blöjor... Jisses vad blöjor!!!

Så vi tänker prova och vara öppna i sinnet. Det kommer vara en torkställning som står med blöjor på konstant visserligen. Men det känns ändå helt ok med tanke på vad man sparar och att det är snällt mot miljön.

Favoriten just nu är Poops! men vi får väl se sen om/när man väl är där och ska köpa :)

• plopp76

Hej hej!

Visst är det så att de flesta av er är en bit före mig? Jag är i vecka 10 nu, 9+2.

Jag mår skitilla. Fick Lergigan Comp förra veckan och det funkar lite varierande bra känner jag. Men det är väl bara att stå ut :) Hoppas på att det lättar om ett par veckor.

Igår var jag inne på en koll igen, fick en blödning igår morden. Usch vad orolig jag blev även om jag vet att det ofta är helt normalt. Det var moderkakan som låg lite lågt och då när jag var på toa och gjorde nummer två (lite trögt så jag krystade på lite) så sprack ett litet kärl troligen. Men det bagaget jag har så var det inget problem att komma in på en koll, det kändes skönt!

Vi fick se en av tvillingarna vifta på som sjutton med sina små armar och krumbukta sig, helt fantastiskt! Den andra låg lite mer med ryggen till så den såg mest ut som en larv som ålade lite. Vad fina dom är!!!

Jag måste börja med kiwi, det fungerade bra förra gången för magen. Känns som om jag går på toa ungefär två gånger i veckan... huvva!

Jag tappade träningen nästan direkt efter plusset då jag mår så illa. Jag går mest pw:s och lite längre vanliga promenader. Men jag har knappt varit ute alls, försöker då och då, men mår så himla illa av all typ av rörelse. Så jag hoppas att det lugnar sig med illamåendet så man kan komma ut igen, saknar det!

• plopp76

Alltså... barnvagnar. Vi har kollat ut en bil som vi tyckte skulle vara bra att byta till. Vi har en liten BMW idag så vi måste byta. Så skulle vi åka och testa med en Emmaljunga Double Viking i den. 

VI vek ihop den och la liggdelarna på... Fick vi in når mer. Nej.

Ska vi åka nånstans lite längre så är det takbox som gäller. Näää... alltså!

Vad har ni för bilar och hur tänker ni med vagnen i bilen? Måste man iallafall inte få plats med en påse bredvid eller så?

Vi ska kolla på Bugaboon till helgen... men vi känner lite grann att vi nästan vill ha en typ Touran eller S-max för att kunna få in mer än barnvagen i bak.

• plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 10:04:26 följande:
    Vi har en Ford Focus och den lär vi väl behålla den första tiden iaf då vi troligtvis inte kommer att åka några längre sträckor alls de första månaderna. Sen så behöver vi helt klart köpa något större men då blir det nog att vi byter ut vår mindre bil (en Renault Clio) till något större istället då Forden ändå funkar.

Och tänk på att liggdelarna har de inte länge och man kan ju alltid få in en kasse i baksätet eller framsätet men tight blir det. (Speciellt för oss som kommer ha tre barn)
    Nej förvisso så har man inte liggdelarna så länge, men Emmaljungan blir inte så himla liten med sittdelarna på kan jag säga :) Själva chassit är ganska stort. Men om bebisarna föds typ i april och har liggdelarna i ca 6 månader, så är man ju framme i oktober innan man byter till sittdelarna. Jag känner nog att någon lite längre trip under sommaren kommer man nog att göra och då behöva vagnen med sig.

Sen tänker jag att när barnen sen blivit dryga året kanske man kan byta tvillingvagnen till en sulky-variant som tar mindre plats. Men NÅN gång under deras första levnadsår lär man ju åka lite längre tänker jag.

Jag förstår hur du tänker, absolut. Men vi har släkt 3-4 timmar bort mest och jag vill inte känna mig begränsad att åka nånstans för att vi inte får plats i bilen. Man behöver ju lite kläder till alla fyra, smått och gott till bebisarna mm. Så lite packning tänker jag att man måste kunna få med sig.
  • plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 10:34:05 följande:

Åh nu blev jag helt nojjig. Läste att de i USA rekommenderade 1 mg folsyra per dag när man väntar tvillingar och jag som bara ätit 500 mikrogram . Men vi visste ju inte att de var två innan vecka 13 och efter det skall ju folsyra inte "hjälpa". Vare sig läkare eller bm nämnde mer folsyra.

Åååh, nojjig jag är!

Har ni fått några råd kring kost, vitaminer etc?

Äter du bara folsyra? Eller ingår det i nån multivitamin du tar? 

Det är säkert ingen fara alls, men ring din BM och fråga.

Jag har ätit en multivitamin hela tiden och tagit Folsyra vid sidan om. Tror det totalt är 800 mikrogram ihop då. 400 i multivitaminen och 400 i den extra tabletten.

Min BM sa att det jag åt var bra, hon visste inte att det var tvillingar då när vi sågs. Jag äter:
    1 multivitamin
    1 folsyra
    1 Omega 3
    1 D-vitamin (2500 ie)
    1 järntablett varannan dag
  • plopp76

Kollade in Bugaboo Donkey Twin idag. Den var ju smidigare än Emmaljungas... men jag tycker den är gräsligt ful Tungan ute Smaken är som baken där! Många tycker den är skitsnygg Flört

Men hur som helst så lutar det åt den. Vi ska kolla på Kronan Syskon också, men det känns som om dom misslyckats lite med den faktisk. Tänker på bredden på ligg/sittdelarna. Sen kan man ju tydligen inte ha babyskydd på Kronan och jag tror att med två så är det verkligen att föredra även om man inte ska använda det som vagn när man ska ha dem länge i vagnen.

Vi funderar därför på att köpa den utomlands, nån som gjort det eller tänker göra det och har tips på var? 

• plopp76
    Bomerang skrev 2014-10-16 08:16:28 följande:

ang vagn har vi lite problem med bilen. har en kia suv. 75 cm bred o 111 cm lång. enda vagnen som jag hittat som kanske går in är kronans tvillingvagn.

har ni några andra förslag?

Vill inte behöva byta bil:(

Vi måste byta bil oavsett? men vi står med samma problem då vagnarna är rätt otympliga. Fördelen med Buggan är att den går att ställa upp så den tar mer plats på höjden men är smalare att lasta in lixom. Vi ska kolla Kronans vagn, men är tveksam till de små ligg och sittdelarna plus att babyskydden inte går att sätta på vagnen.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D