• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Dags för vårt andra UL imorgon i v.14 för att se om det är enäggs eller tvåäggs. Är så nervös, för när jag ringde och bokade så hamnade jag hos en barnmorska som var väldigt pessimistisk tyvärr när jag sa att vi i v. 7 fick se två tickande hjärtan via vul. Svaret var ungefär "ja fast ta inte ut för mycket i förskott, det är så lätt hänt att man tappar en av dom i början, så ha inte för höga förväntningar nu". Usch! Har haft ångest ända sedan dess och det var tre veckor sedan...

Någon mer som fått detta hemska "besked" upptryckt i ansiktet? Hoppas verkligen allt är som det ska imorgon men är så orolig, magen växer så det knakar så jag tror inte det finns fog för oro, men ändå :-/

• Sara___
    JhjärtaK skrev 2014-10-01 07:15:40 följande:
    Nej vi fick inte veta förrän vid i vecka 13 och då anses den risken ha gått ner kraftigt. Det jag läst är att ungefär en tredjedel av alla graviditeter som börjar som två blir en innan vecka 10 då en tvilling tillbakabildas och absorberas av kroppen. Men jag tror att de allra allra flesta av dessa sker tidigt och säkert innan hjärtat har börjat slå. En mamma i en annan tråd hade det så. I vecka 7/8 var hon på VUL och de såg två foster men kunde bara säkerställa hjärtslag på det ena. Hon fick komma tillbaka en vecka senare och då hade det fostret utan hjärtslag börjat tillbakabildas.

Tycker att det var grymt onödigt av den bm att säga så. Drygt!

Lycka till på UL, ni får säkert se två som lever runt som vildar smile1.gif
    Tack! Vi är helt överlyckliga nu då besöket gick utmärkt, båda såg fina ut med fungerande njurar, hjärta osv: tvåäggs så kändes lugnande det med att det är lägre risk :)

Man har hamnat hos några mindre bra bm men nu tror jag vi hittat rätt, barnmorskan idag lät oss titta hur länge som helst kändes det som och vi fick hälsa på våra små i säkert en kvart.

Är i 13+4 och blev förvånad av vilket liv det var på dom, dom sprattlade med ben och armar, "kliade" sig i huvudet, sög på tummen osv. Hela 7 cm långa :D

Frågade om storlek och tydligen växer de i normal takt fram tills någonstans efter v.20 (minns ej exakt vecka hon sa), så då vet man att man kan läsa veckobreven man får och veta att storlek osv stämmer :) kul att veta!
  • Sara___
    JhjärtaK skrev 2014-10-03 20:25:55 följande:

Idag kom kallelse till vårt första UL via specMVC och till RUL via specMVC också, yay! Första UL är den 16 oktober och sen RUL den 6 november. Längtar så!!

Åh vad roligt! Stort lycka till! Vilken vecka är du i nu? :) gissar att ni nu första gången ska titta på enäggs/tvåäggs? Vi gjorde det nu i onsdags ( i v. 14) och det var helt underbart att få se dom så liven när dom fått formen av små bebisar, första gången vi såg våra i v. 7 var det ju nästan inte urskiljbart :)

6 november ska vi på ul igen för att kolla igenom allt och kanske få veta kön om vi har tur :)
  • Sara___
    blåbärsmuffins skrev 2014-10-02 07:36:27 följande:
    Jodå det har de sagt från vi såg dem i v6 tills v 12. Dessutom var vi på vaginalt ultraljud i v 8 då läkaren inte kunde se ena fosterstrukturen ordentligt. Då beredde vi oss på det värsta och jag bara stängde av alla känslor i två veckor till nästa vul. Det var de jävligaste veckor jag genomlevt. Men allt var okej.
    Usch att man ska behöva få höra det där alltså, tycker man ska tänka sig för lite innan man planterar en sån oro. Skönt att allt såg bra ut!
  • Sara___
    blåbärsmuffins skrev 2014-10-04 14:39:28 följande:

Sara_

Skulle du kunna komplettera trådstart med våra bf nick, och vilka barn i ordning det blir?

27 mars blåbärsmuffins barn 3 och 4.

Självklart! :) men jag är tyvärr inte så insatt i det är med trådar osv, menar du att jag ska uppdatera själva huvudinlägget? Hur gör man det? :D (använder bara appen)
  • Sara___
    stinaa skrev 2014-10-04 16:31:34 följande:
    Det tycker jag :) Sen är jag fortfarande öppen för en facebookgrupp ;)
    Jag är gärna med och pratar lite på fb, eller om det finns en liknande funktion här :)
  • Sara___
    JhjärtaK skrev 2014-10-04 09:33:46 följande:
    Tack smile1.gif Jag är i vecka 15.

Nej, att det är enäggs konstaterades (nästan helt säkert) redan på kub och sen bekräftades det en vecka senare av läkare. Så nu är det första UL på specMVC dit jag skall gå varannan vecka efter RUL.

Javisst är det härligt att få se dem se ut som bebisar smile1.gif . Fick ni reda på om de är tvåäggs eller enäggs?

Innerst inne hoppas jag att läkaren kan kolla med UL igen redan nästa vecka (har läkarbesök för att få svar på alla våra frågor) och då kanske tom se kön, men vet inte alls om han kommer att ha tid för det eller vilja men jag hoppas såklart.
    Spännande!

Ja det är med all säkerhet tvåäggstvillingar

Så roligt!

Var ute och kollade vagnar igår, av de som diskuterats här fanns bara emmaljungan inne, och vi gillade den väldigt mycket.

Dock funderar vi på det här med lufthjul eller punkteringsfria däck. -14 har tydligen ganska dåliga däck som dom har uppdaterat till -15, men när vi provkörde -15's två olika däck (punkteringsfria i gummi, och luftpumpade) så tyckte vi inte det var direkt någon skillnad alls. Funderar dock på om lufthjulen agerar bättre i snö/gräs etc, men tror också hon sa att dom lägger på lite vikt.

Har ni andra någon uppfattning? :)
  • Sara___
    JhjärtaK skrev 2014-10-05 14:20:21 följande:
    Intressant att du testat de med luft i! Jag har bara testat -15 punkteringsfria och tyckte att de var lite "styva" så tänkte att det kanske blev bättre med de luftfyllda men inte det alltså?

Jag, maken och dottern åkte och provkörde igår och även maken tyckte bättre om Emmaljungan än Bugaboon så det lär nog bli den. Dock verkar det inte som att man kan köpa lufthjulen separat och sätta på ett äldre chassi tyvärr men både sitt- och liggdelar från äldre "årgångar" passar det nya chassit så det är ju bra.

Tråkigt dock om lufthjulen lägger på vikt för vagnen är ju inte direkt lätt som den är :-/. Jag får nog ringa till den andra babyproffsen-butiken och se om de har en vagn med lufthjul inne.

På vilket sätt var -14 däcken dåliga förresten?

Dottern (2,5 år) fick testa sittdelarna på både Bugaboon och Emmaljunga och Emmaljungan var helt klart bättre. Sen blir den ju betydligt större ihopfälld men med tre barn så kommer ju ändå bilen att vara rätt så stor. När de är större så lär vi väl investera i en lite billigare sulky att ha i bilen och när vi är iväg. Såsom vi har nu med dottern.
    Det blir nog till 99% chans en Viking för oss med :)

På lekia i Uddevalla fick vi se -14 och -15 uppställda bredvid varandra och -14däcken var liksom som i hårdplast om man jämförde med 15 som var i gummi. Hon visade båda och sa att däcken från -14 inte var så bra eftersom dom var så hårda, och att man därför valt att göra om däcken till nästa års modell. Jag förstod vad hon menade när man kände på däcken.

Beginners i Trollhättan sa att det inte är så stor skillnad på luftdäck och punkteringsfria om man köpte -15, vi pratade om stötdämpning och hon sa att oftast pumpar vi däcken så hårt för att den ska rulla bra, och när däcken är hårda blir dämpningen mindre bra. Släpper man ut lite luft däremot så är däcken lite stötdämpande, MEN, trögare att rulla :) himla svårt att veta hur man ska göra eftersom man inte kände nån direkt skillnad i butik, men det kanske känns mer skillnad på annat underlag.
  • Sara___
    stinaa skrev 2014-10-05 15:14:34 följande:

Varit och provkört nu en sista gång och nu hade dom fått in double Viking så vi fick testa den också och enligt oss så var Bugaboon överlägset bäst! Så nu har vi lagt beställning på bugaboo donkey twin med två tillhörande High performance åkpåsar. Nu längtar vi tills vi får använda den! :)

Vad roligt! :D förstår er längtan precis!

Vad landade bugaboon på i pris? Priset för Viking med två liggdelar och två sittdelar skulle bli 12.800kr, är bugaboon mkt dyrare? :)
  • Sara___
    Mrs N skrev 2014-10-06 13:50:39 följande:

Tack så hjärtligt för alla era tips. Jag ringde samma dag och bytte bm och kommer ev att byta mvc till mamma Mia på Södermalm (går i liljeholmen nu). Har ett läkarbesök imorgon och kommer då ta upp all min oro och funderingar kring tvillingarna.

Ang vagn så har vi också bestämt oss för bugaboo donkey. Den är så pass smidig och smal och funkar med alla Stockholmsmått (hiss, rulltrappa, tunnelbanor, spärrar osv). Jag mår fortfarande riktigt illa men *peppar peppar* så börjar jag ha fler bra dagar än dåliga. Det går verkligen upp och ner här och kvällarna är alltid värst. Jag lever på skräpmat och rostat bröd med ost för all frukt eller något som ens smakar sött framkallar kräkningar. Vikten pekar stadigt uppåt redan pga det men jag hade ärligt tappat livsgnistan utan att kunna äta det jag får behålla. Hur mår ni andra mammor? Det är så befriande och upplyftande att läsa om andra i samma sits. Det ska bli så kul att följas åt <3

Jag mådde precis som du, levde på chips till förrätt för att få upp aptiten lite, sen rostat bröd i mängder. Minns verkligen hur hemskt man mådde, men som tur är är illamåendet borta för mig. (är i v. 15) Nu är det bara lukter eller äckliga saker (t.ex. Soplukt eller när någon snyter sig) som framkallar kräkreflexen.

Annars blir man lite trött emellanåt, men det hör väl till gissar jag

Magen börjar synas mer, tycker det är roligt och längtar faktiskt tills när man kommer över den där gränsen där det faktiskt syns att man är gravid, inte att folk tror man bara exploderat i vikt.

För min del är det en lite jobbig omställning då jag tränat mycket innan och hade siktet inställt på att tävla i fitness, och nu har jag inte varit på gymmet på evigheter känns det som, konditionen har blivit urkass.

Så mitt fokus nu är att i varsam takt försöka bygga upp den igen så att man är i bra kondition när det är dags att (förhoppningsvis) leverera dom små

Vill gärna göra det naturlig väg om det går.
  • Sara___
    stinaa skrev 2014-10-06 14:26:26 följande:
    Haha, ja så har jag också tänkt, hur tusan stod man ut liksom :) Ska på UL på fredag och det är mitt 5:e, är i vecka 18. Har inte ens haft RUL än :p en stor fördel alltså med att vänta enäggs ;)

Jag har varit förkyld i typ två veckor, skitjobbigt och släpper aldrig. Hemma med sjuk dotter idag också. Tyvärr så har jag redan blivit heltidssjukskriven då jag har enorma problem med foglossning, mentalt jobbigt men försöker tänka på dom små i magen. Hoppas allt går bra på onsdag! :)
    Usch vad jobbigt att du har fått besvär med foglossning redan! finns det något du kan göra/använda för att lindra?
  • Sara___

Oj vad jag har missat mycket på en vecka, min app lade av totalt så jag har haft lite att läsa ikapp här :D

Jag längtar ihjäl mig nu till rul som är först 6/11, känns som man inte tänker på något annat...

Har börjat känna små rörelser i magen (v.17) och det är så underbart att känna vart de faktiskt ligger och att de har för sig saker där inne. Börjar bli mer verkligt för sambon med tror jag då magen putar rejält, mammakläder är ett måste och man får så fin kula i det roligt!

Jag läste lite om det där med engångsblöjor och förbrukning av vanliga blöjor, och fick lite av en chock när jag såg att det gick 20 blöjor om dagen! Stämmer verkligen det? Hur länge då ni som haft barn förut...? :-0

• Sara___
    JhjärtaK skrev 2014-10-21 17:22:37 följande:
    Fin mage!

Här är min i vecka 17, hade hög mage med dottern också och verkar bli samma sak denna gång. Också enbart gravidbyxor som funkar och så har det varit sedan vecka 14 smile1.gifphpsMzbkB84073.jpg
    Mysiga magar! Här är min kula för några veckor sen, dags att ta en ny nu :)

Är det nån som vet om det är naturligt att sova mindre/sämre på nätterna även om man inte har några "krämpor"?

Har visserligen ganska mkt i huvudet då vi ska flytta till större boende osv, men de senaste nätterna har jag varit vaken mycket på nätterna och beundrat taket. Inatt låg jag så länge att jag tillslut fick gå upp och äta mitt i natten, dricka lite te osv. SEN somnade jag :D
  • Sara___

Vad skönt att det är normalt, tänkte faktiskt inatt att det var väl typiskt att man ska vara uppe på nätterna nu när man väl ska passa på att sova, men så slog det mig att man kanske "anpassade sig".

Känner igen den där högvarvskänslan precis, det är nog precis som ni säger :)

Tack snälla! V.15 var det där, nu är jag i 17 och magen känns mer synlig :)

• Sara___

Ville bara tipsa om några sidor på Facebook som jag hittade igår, "tvillingmammor 2015" och "tvillingsajten" lite rolig läsning!

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D