Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

julii skrev 2014-11-12 13:59:57 följande:

Hatar mig själv för att jag är så nojig hela tiden. Känns som att jag inte är gravid knappt. Är rädd att de har hänt något med de små liven. Är de vanligt att ena tvillingen inte klarar sig? Jag tänker jätte mycket på det. Rul om hela långa 25 dagar och är rädd för att göra ultraljudet samtidigt som jag längtar jätte mycket. Vad har ni för erfarenheter/tankar om detta?

Innan vecka 10 har jag för mig att det är rätt så "vanligt" att en av tvillingarna tillbakabildas men sedan efter vecka 12 så tror jag inte att mf-risken är så mycket större än om man bara väntar en så du behöver nog inte oroa dig skall du se

Det låter som att du är inne i "spökveckorna" då man ännu inte fått någon egentlig mage och man mår bra igen och känner ännu inte bebisarna sparka. Men ring din bm och be att få komma in och lyssna på hjärtljuden innan RUL så kommer du säkert att känna dig lugnare.
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-11-12 16:00:17 följande:

Här tror jag att det vänt nu! Mår bara illa på morgonen, heja mig! Magen känns stoooor. Kollade in i denna blog idag:

erikakanberika.blogspot.se

Klickade på hennes etikett "graviditeten" och blev alldeles förskräckt av ur stor hon var. Ojojojoj..

Underbart att må bättre! Från mobilen kunde jag tyvärr inte hitta någon etikett att klicka på men skall försöka igen om/när jag sitter vid en dator.
  • JhjärtaK

Här sitter jag sömnlös pga förkylning som gör att jag inte kan andas genom näsan alls. Är verkligen helt täppt

Hade tänkt att gå tillbaka till jobbet idag men nu får det nog bli att stanna hemma och försöka vila istället och återgå imorgon istället.

Senare idag är det UL igen. Denna gången följer min pappa med, hoppas att han "uppför" sig Är som vanligt nervös som bara den men känns ändå lite bättre då en annan läkare tittade till töserna i förra veckan och de hade bra med fostervatten båda två.

Igår var vi på föräldragrupp för tvillingar. Väldigt kul och jag pratade nog på lite väl mycket kanske påpekade min kära make senare men jag blev så exalterad av att träffa andra i samma sits. Sen så påpekade jag någon gång när bm pratade om amning att flaskmatning också finns som alternativ då det finns en tendens till amningshets inom den svenska sjukvården.

Jag glömde fråga igår men hur tänker ni kring andningslarm? Vi hade ett till dottern som vi aldrig använde och som vi sen sålde. Hon var ju fullgången och frisk och lät väldigt mycket när hon sov (det lilla hon sov) så det behövdes inte. Men dessa lär ju komma tidigare än fullgångna och vara små. Samtidigt tänkte vi ha dem i en och samma spjälsäng så då fungerar väl inte andningslarmet misstänker jag... :-/

• JhjärtaK
    nokla skrev 2014-11-13 10:29:48 följande:

Jag har alltid sovit tillsammans med mina bebisar innan, så har inte haft behov av andningslarm. Både jag själv och barnet sover lite "lättare" och småvaknar oftare och buffar på varann så jag upplever iaf att man har bra koll hela tiden. Då har jag bara dragit dem intill bröstet om de vaknar på natten å somnat om direkt medan jag ammar och de hinner inte bli upprörda och skrika eftersom jag vaknar redan när de säger "fnuff" så då somnar de också om lätt smile1.gif Om amningen fungerar å man klarar att somna om lätt, det har funkat väldigt bra för oss då både jag och bebis och övriga i familjen kunnat sova så gott som hela nätter från start. Provade med äldsta sonen först att natta i spjälsäng, men ska man sen lyfta upp honom för att amma vaknade han till och jag gillar att sova på natten smile5.gif

Sen finns det lättstörda barn som inte alls trivs att sova tillsammans men jag tänker utgå från att de liknar mina andra barn eftersom det är de referensramar jag har smile5.gif

Jag tänker att om man lägger tvillingarna på en sida först, och sen flyttar över den första som vaknar till tex ett babynest mellan mig och min man och sen kan man bara växelvis vända sig mot den som vaknar och är ev hungrig, och hoppas att de inte vaknar samtidigt för då lär man ändå få sätta sig upp smile1.gif

Var vi på samma tvillinggrupp förresten?

Det var vi nog om du har två egna sen innan och maken din har tre? Liten värld isf!

Vår dotter ville inte sova i samma säng som oss så hon låg i ett babynest i sin spjälsäng men hon ville ändå ha kroppskontakt så vi låg med en hand på hennes mage oftast och inte heller då fungerar ju andningslarm så vi kanske skippar det även denna gång då.
  • JhjärtaK

Bebisarna mådde toppen! Och var precis lika stora! Puh!

Vi fick jättemånga bilder idag, med varierande kvalitet såklart, men himla roligt. Det var en läkare till där (gör väl sin st-tjänst antar jag) vilket gjorde att läkaren förklarade väldigt mycket hur hon mätte och vilka saker man ville se för att det skulle bli ett bra mått.

Vi bokade de kommande fyra tiderna och det blev olika läkare varje gång! :-O Jul och nyår och sedan trettondagen, haha. Men de två jag varit hos har varit bra båda och en kompis som gick mycket till specMVC när hon var gravid med sin dotter träffade också en hel drös och alla var bra tyckte hon så jag håller fasta på det

På den övre bilden syns tvilling 1 titta fram lite uppe till höger som en "scary sibling" typ, haha Så nu hade tvilling 2 vänt sig så båda ligger med huvudet nedåt nu. Bäst bild blev det på tvilling 1.

• JhjärtaK

Min kompis hade sådant där andningslarm i blöjan men i början när de är så små sa hon att det lätt åkte fel och således fellarmade :-/ men kanske har de blivit bättre, var ju tre år sedan nu.

Namn har vi pratat om en del och det blir jag som får bestämma vad flickorna skall heta då maken bestämde vad dottern skulle heta (jag höll såklart med men det var hans förslag).

Sally har jag också på min "lista" men det ligger inte jättehögt. Vad jag har hört så skall man just undvika namn som är alltför lika då barnen kommer att vara rätt lika ändå. Så vi undviker namn som börjar på samma bokstav exempelvis. Men det finns ju så många fina tjejnamn tycker jag så svårt att välja . Hade de varit pojkar så hade det blivit Anton och Isak förmodligen så fritt fram att ta dem ni som väntar två små killar

• JhjärtaK
    julii skrev 2014-11-13 18:13:21 följande:

Ligger i soffan och känner mig på magen och känner att ena sidan av magen är hård och andra sidan mjuk? Kan det ha att göra med hur bebisarna ligger? Eller är det nå fel? :p

Jag brukar inte klämma så mycket på min mage men hur hård är den hårda sidan egentligen? Ring din bm och fråga, det lugnar säkert och hon har kanske någon förklaring som är bra
  • JhjärtaK
    Kidz08 skrev 2014-11-14 16:17:39 följande:

Hej får man hänga med här? Fick veta att vi väntar tvillingar för två veckor sedan när vi gjorde kubtest. Går in. V 16 imorgon och har BF 8e maj!

Välkommen! Klart du får hänga med här

Sa de vad det är för typ av tvillingar du väntar? (Dvs enäggs eller tvåäggs, eller snarare DCDA eller MCDA? MCMA är så ovanligt att det antar jag att det inte är )
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2014-11-14 19:54:23 följande:

JhjärtaK - vad skönt att ultraljudet gick bra! :) Har ni berättat för storasyster nu?

När det gäller andningslarm så vet jag inte riktigt. Vi hade inget till sonen. Men samtidigt är man ju såklart nojig. Ska läsa på mer..

Namn funderar man på en hel del, men jag hoppas att vi får reda på kön vid RUL (om två veckor). Det är så svårt att komma på tre namnkombinationer. Absolut svårast är det med två stycken pojknamn. Förut så har jag tänkt att jag ville ha namn på samma bokstav som sonen, men det har jag lagt ner nu. Får liksom inte ihop det bra.

Jag blir så himla sugen att handla lite bebiskläder, men har förbjudit mig själv tills efter RUL. Men rätt snart så tänkte jag ta fram lådan med kläderna vi sparat och kika vad som finns iaf. Lite knäppt egentligen att jag inte vill köpa en body, men barnvagn har vi beställt. ;) haha. De var kampanj när Babyproffsen hade nyöppning i stan. Eftersom vagnarna är rätt dyra på Blocket och man kanske måste åka 20 mil för att hämta en så bokade vi en istället. Men hade aldrig gjort det om de inte haft förlossningsgaranti. Nu får man ju tillbaka den del man betalat också ifall något skulle hända. Då känns det okej.

Ja berättade ikväll faktiskt för henne och hon tog det bra. Vet dock inte hur mycket hon förstod egentligen men nu kan vi ju nämna det för henne då och då är tanken så att hon dels inte glömmer av det men inte heller alltför ofta för 20 veckor är lång lång tid för en 2,5-åring

Jag har inte handlat en endaste sak!! Är helt olikt mig så måste vara lite i chock/förnekelse fortfarande
  • JhjärtaK

Förkylningen från helvetet fortsätter och jag är så täppt så att jag inte kan andas genom näsan alls, ergo har jag inte sovit sedan kl 04 och har nu gått upp för att jag inser att det inte blir någon mer sömn inatt

Vi gick ut med tvillinggraviditeten på fb igår och fick mycket glada tillrop men såklart också några medföljande "oj så jobbigt det kommer att bli för er" likt bm på föräldragruppen också nämnde.

Det lustiga att kommentarerna är säkert i all välmening men ingen hade ju kommenterat en singelgraviditet på det sättet och tro mig, jag ver hur jobbigt det kan vara med en också, inte bara två st bebisar som kan ruska om tillvaron

Sen hade jag ställt en fråga i en barnvagnsgrupp och bad om input vilken barnvagn som passade bäst enligt dem. Jag fick många bra kommentarer tills en idiot skriver "det viktigaste är väl att båda bebisarna överlever, resten kommer sen". Jag blev så jävla illa berörd av den kommentaren. Som om jag inte vet att en tvillinggraviditet är en riskgraviditet och att det finns en risk att bara en, eller ingen, av bebisarna överlever. Jag är så himla ledsen över den kommentaren så jag bad admin att ta bort hela inlägget och sen gick jag ur gruppen. Jag oroar mig tillräckligt utan att få sådant kastat i mitt ansikte av en främling.

Och det stör mig också att personen i fråga säkerligen aldrig skulle lägga samma kommentar om det handlade om en förfrågan kring barnvagn till ett barn, trots att det också finns risker med en singelgraviditet. Nej fy!

Långt inlägg men jag behövde skriva av mig lite som ni märker

stinaa: hur mår du och lillkillarna uppe i norr?

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D