• nokla

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Vecka 37, 36+0. Bara den här veckan också så är de fullgångna. Sjukt. Magen börjar iaf se väldigt fullgången ut, allt känns uttänjt till max å är helt sjukt öm i skinnet :-/ Och ryggen är en katastrof bara, men foglossning har jag klarat mig bra ifrån iaf det är bara om jag går en lite längre promenad med hunden som de ställer till problem.

• nokla

Vi har två väldigt olika namn på förslag, olika bokstäver och antal stavelser och tom lite krångligt att säga i följd så man inte tilltalar båda samtidigt av ovana. Vi har ju ett par äldre tvillingar hemma och deras namn flyter så bra när man säger dem samtidigt att de ibland blir kallade för båda namnen i farten av de äldre barnen, även om bara en av tvillingarna är hemma

• nokla
    JhjärtaK skrev 2015-02-26 08:01:07 följande:

Var på antenatalen hela gårdagen typ, inte pga tvillingarna egentligen utan för att jag verkar ha fått hydronefros (förstorad njure) även under denna graviditet! Dock inte alls lika illa som det var under dotterns graviditet så jag fick åka hem och skall tillbaka imorgon för uppföljning. Som tur är är det ju max 3 veckor kvar för mig så i värsta fall har jag ont i tre veckor och det kan jag nog ändå hantera.

Men vilken otur, som att det inte räcker med en gång. Är det samma njure? Kan man göra något åt det eller är det bara å härda ut å så går det tillbaka efter förlossningen?
  • nokla

Min barnmorska sa att det bestäms vid ultraljud mellan v 35+0 å slutet av v 36 typ. För mig borde det bli nästa ultraljud som jag har inplanerat på måndag, men ettan har ju legat huvud ner länge nu å tvåan vände sig rätt för typ 2 veckor sedan och det har inte känts som att någon vänt sig sen dess i alla fall. Är inte risken för tvillingkollision om ettan ligger i säte å tvåan huvud ner?

• nokla
    Joss81 skrev 2015-02-27 08:46:33 följande:

Hej. Är det någon av er som har haft tillväxthämning på en av tvillingarna och att det ändå har gått bra för er? Dvs att ni ändå har fått ha kvar dem i magen utan att behöva snittas i förtid? Hur många procent har tillväxthämningen legat på? Jag fick igår veta att min ena tvilling ligger på minus 24 % och jag känner mig nu så fruktansvärt nervös och ledsen. Känns jätte jätte jobbigt. Är i vecka 25 + 5.

Med vänlig hälsning Jossan

Ja mina låg på -30% båda två vid första tillväxtkontrollen. Nu senast låg den ena på -14 och den andra på -20 har jag för mig det var så de håller på att växa ikapp På onsdag har jag gjort 37 fulla veckor så då räknas de som fullgångna, men flödena och fostervattnet och den fortsatta tillväxten har ju varit bra så det har aldrig varit tal om att plocka ut dem i förtid. Hur följer de upp nu? Jag fick först komma in på ctg två ggr per vecka och ett ultraljud per vecka varav varannan vecka var en ny tillväxtkontroll, men nu när de vuxit ikapp lite är det bara tillväxtultraljud varannan vecka.
  • nokla

Nu väger båda över 2 kg (uppskattat), den största 2500 och den mindre har jag glömt Den här graviditeten har börjat sätta sig på hjärnan

Men de låg iaf på -14 och -21% så det var väldigt likt förra gången. Det känns stort nu när jag hade ställt in mig på att de skulle födas yttepyttesmå, men 2,5 är ju en helt acceptabel födelsevikt. Får se hur mycket mer de hinner växa nu innan det är dags

• nokla
    justordinary skrev 2015-03-02 19:07:22 följande:

Låter ju toppen! Vilken vecka är du i nu?

37
  • nokla
    JhjärtaK skrev 2015-03-02 21:29:43 följande:

2,5 är kanon! och nu börjar det närma sig rejält för er. Tror du de stannar till bf eller vill de ut tidigare?

Ingen aning, det skulle ju kunna bli när som helst men det känns inte alls som nåt är på gång. Det har gått så fort jag har lite svårt att fatta hur lite det är kvar nu, även om det dröjer 3 veckor till så känns det SNART!
  • nokla
    blåbärsmuffins skrev 2015-03-02 22:13:51 följande:

Nokla. Då är vi synkade

Jag går in i 38 på lördag.

I v 35 låg mina på -17 och -10 procent. Vikten uppskattades till 2006 och 2188. Nu borde de ju väga närmare 2.5. Det är inte så lite! Jag ska på tul på fredag. Nu orkar jag ingenting. Har gått upp 4 kilo på en vecka, och bundit vätska så det är otroligt.

Vill att det ska vara över snart.

Har ni andra förvärkar?

V 38 på onsdag, vad spännande att se vem som blir först här Jag trodde nästan att nån redan skulle ha fött vid det här laget. Jag väntar ju också på en spontan (förhoppningsvis) vaginal förlossning, gick över bf med 7 dagar första graviditeten och 6 dagar andra graviditeten. Jag kan ha riktigt mycket förvärkar vissa dagar och andra känner jag inte av en enda. Idag fick vi se dem öva på att andas på ultraljudet, det var coolt
  • nokla
    JhjärtaK skrev 2015-03-03 09:32:24 följande:

Med tanke på att flertalet (därav TS) inte är aktiva längre i tråden så antar jag att några har fött redan

Jag vill verkligen inte att det drar igång nu. Dottern är jättesjuk, tror på influensa, så det skulle inte kännas on att lämna bort henne till mina föräldrar när hon mår som hon mår. Hon hade nästan 40 grader nu på morgonen stackaren

V 37 imorgon.

Nä inget vidare men bra å avklara influensan innan bebisarna kommer.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D