• stinaa

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Men vad tråkigt att du inte får information, är ju himla mycket tankar och funderingar ändå. Du får försöka se det som nåt positivt, eftersom dom inte är oroliga över din graviditet, kanske svårt att försöka se det så.

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-11-17 09:39:12 följande:
    Jag tycker att du skall ringa upp specMVC och be om ett UL (som skall göras av läkare, det skall alla dina UL på specMVC göras) och sen kolla med dem om det är "ok" att vänta till vecka 18 med nästa UL.

Min mage är ändå rätt så "modest" tycker jag, dels för att vara omföderska och dels för att de är två. Men den växer snabbt nu, är i vecka 21.

Kortet nedan är från vecka 20.

phpO9bbJ341005.jpg
    Vad fin du är! Jag känner mig höggravid vid det här laget, hehe :) Men vad himla fort tiden går, snart är dom här (typ) <3
  • stinaa

Här är det också oftast BM på specmvc som gör våra UL, ibland är det läkare som nu på onsdag. Däremot är vi alltid bokade till läkare direkt efter UL ifall vi har några frågor + att hen ska godkänna att UL:et såg okej ut.

Men hur ofta får ni till er vanliga BM för kontroller?

• stinaa

Blir lite fundersam nu. Tycker så himla mycket om min BM, hon har verkligen varit super, även under graviditeten med dottern. När jag var där sist (ca 2 veckor sedan) så kollade hon hur mycket vi skulle ses och hon sa varannan vecka från och med vecka 28. Okej sa jag, men då gav hon mig en burk stickor och att jag ska ta urinprov själv varannan vecka och träffa henne varannan vecka. Men allt annat då tänker jag så som HB, blodtryck, samtal mm. känns inte helt okej för mig att bara träffa henne en gång i månaden. Visserligen så tar dom blodtryck på mig varannan vecka när jag är på UL men ändå.. eller tycker ni jag är fånig som reagerade på det?

• stinaa

Jag är nästan lika stor nu som jag var när jag var höggravid med dottern, haha! 7kg hade jag gått upp för två veckor sedan (nu vecka 24), men har faktiskt släppt alla sådana tankar, det blir vad det blir och huvudsaken jag mår bra :) Jag är mycket mer hungrig nu och sugen på "dåligt" än jag var med dottern då jag bara var sugen på frukt, grönsaker och bubbelvatten, haha.

Idag har jag UL, håll tummarna för oss!

• stinaa

Allt såg helt perfekt ut idag! Tvillingarna var i princip på pricken lika stora så hon som gjorde ultraljudet skrattade till och med, haha :) Perfekt med vatten hos båda och dom växer som dom ska. Nu minskar ju risken rejält för TTS så nu ska jag njuta i två veckor innan nästa UL! :)

• stinaa
    plopp76 skrev 2014-11-19 17:25:34 följande:

Hej på er!

Har varit en omtumlande dag. Har haft små sammandragningar den senaste veckan, men eftersom det oftast är normalt har jag inte nojat över det. I morse kom en liten rosa strimma på pappret. Under förmiddagen tilltog det och jag ringde in. 

Fick komma in strax innan lunch. Eller rättare sagt på läkarens lunch. Hon kollade utanpå och båda levde. Så kikade hon i underlivet och inget uppenbart "fel". Tappen stängd och lång med en bra "propp".

Odling tagen och sjukskriven två veckor. Dom tar det säkra före det osäkra. Jag ska sova mycket, gå korta promenader och i övrigt bara koppla av och ta det lugnt. Att gå korta promenader är bra för cirkulationen men inga pulshöjande aktiviteter får jag göra. Om sammandragningarna ökar i styrka eller kommer oftare så måste jag ringa.

Under torsdag och fredag ska denna läkare konferera med "min" läkare inne på sjukhuset och se om förebyggande antibiotika ska sättas in så några bakterier inte får fäste.

Just nu ser det bra ut men hon var lite bekymrad över att jag fått sammandragningar så tidigt och att det blöder samtidigt. Nu står dom på tå för mig säger dom, vill att jag hör av mig med minsta lilla och åker in om jag känner att nåt är fel. 

Min magkänsla säger att allt är ok, men jag tänker inte chansa genom att inte följa råd från läkare så klart!

Bebisarna var pigga vilket var ett bra tecken, dom sprattlade runt och levde om. Tydligen brukar dom bli lugna om kroppen är utsatt för infektion. 

Så nu är det lugna gatan här ett tag. Bara ta hand om mig själv och vila. 

Oj bad läskigt det måste ha varit! Skönt att dom har koll på dig och att allt såg bra ut! När ska du på koll nästa gång?
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-11-20 09:42:07 följande:

Var hos bm idag och allt såg bra ut. Tv 1 hade 140 i puls och Tv 2 hade 145. De var lite svårare att hitta idag och rörde runt mycket därinne och sparkade och höll på smile2.gif

Mitt hb var åt det lägre hållet på 110 så jag ökar till två niferex varannan dag och en varannan dag så får vi se om det gör att hb stiger.

Blodsocker på 6,2 vilket är högre än vad jag har i vanliga fall men bm sa att det berodde nog på infektionen jag har i kroppen och att det ändå var ett bra värde.

Blodtrycket var 110/55 så lågt vilket ju är bra, puh!

Jag blir sjukskriven 50% fr.o.m. måndag då jag nästan är i vecka 23.

Hon mätte inte sf-måttet men det är nog inte åt det lägre hållet då det i väntrummet kom ut en annan bm och frågade om det var någon som hade bokat tid för inskrivning och när ingen sa ja så frågade hon var och en och när hon kom till mig så tittade hon på magen och sa "ja nej du har ju inte bokat tid för inskrivning", haha! smile2.gif

Hehe, nä magen finns där minst sagt. Mitt SF-mått i vecka 22 var som att jag var i vecka 29, nu har magen växt ännu mer och vågar inte gissa på vad det kan vara nu.. :O

Skönt att allt ser bra ut, jag kollade igår med läkaren om hur många besök jag ska göra hos BM, hon sa att det var ok att gå till BM en gång i månaden då dom kommer ta blodtryck och urinprov varje gång jag är på UL (varannan vecka), känns skönt faktiskt, jag är ju lite nojjigt lagd ;)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-11-23 11:26:07 följande:

Luftrörskatarr så penicillin och mollipect fick jag utskrivet. Båda helt ofarliga för bebisarna som tur är. Men sådär kul såklart smile4.gif

Men stackare, vad besvärligt du har det nu! :( Hoppas du kryar på dig fort och vad skönt att allt ser bra ut med tvillingarna! Kram
  • stinaa

Vi väntar två små pojkar (enäggs), har en flicka född 2012 sen tidigare! :)

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D