Inlägg från: blåbärsmuffins |Visa alla inlägg
  • blåbärsmuffins

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Hej.
    Ska ha tvåäggstvillingar mitten av mars. Är i vecka 15.
    Har varit väldigt orolig över om jag ska få behålla dem, utan anledning egentligen förutom min ålder, 40+. Har två barn innan. Har smygläst här ett tag.
    Mår väldigt illa konstant och får äta alla mediciner som bm vågar skriva ut för att inte kräkas. Annars mår kroppen bra, och bebisarna såg bra ut på NUPP.
    Jag valde bort KUB eftersom blodprovet kan visa så fel vid tvillingar och ville inte oroa mig igenom en graviditet för ett dåligt KUBtest. Ett fvp är ju dubbel risk, två stick för tvillingar. Men nackspalt var bra på UL, och ordentliga små näsor hade de
    Den ena sög på tummen Hjärta

• blåbärsmuffins
    JhjärtaK skrev 2014-09-29 13:08:50 följande:

Någon mer än jag som ev fått sd redan? Jag kände aldrig mina med dottern så jag vet faktiskt inte hur de skall kännas riktigt

En annan sak som jag nu läst mig till är att vi rekommenderas att bli sjukskrivna vecka 20-25 (enligt tvillingklubben). Är detta något era bm/specMVC tagit upp?

Yes. Det tog både läkare och bm upp. Särskilt eftersom jag tydligen inte slutar må så illa
  • blåbärsmuffins
    JhjärtaK skrev 2014-09-29 13:30:32 följande:

En till fråga. Ni som skriver att tvillingar kan få missvisande resultat på kub är det då missvisande dåligt pga att hormonhaltern kan vara lite "off" om de är två? För den bm som gjorde vårt kub-UL sa att det var inga problem att göra kub på tvillingar. Men det kanske var för att hon hade sett mina blodvärden redan och visste att de såg bra ut?

KUB-blodprovet t kan visa bara på ena tvillingen, och ge olika resultat t.ex om du är förkyld, och påverkas av hormoner om man gör IVF. Det kan också ge olika resultat vid olika provtilfällen. I Danmark gör man inte KUB vid tvillingar, och barnmorskorna här verkar ha väldigt dålig koll på det. De fick ringa in till regionalsjukhuset för att bekräfta det när jag sade det.
    Jag läste på innan, för frågan är med KUB, vad vill man med resultatet? Vill man inte göra fvp eller moderkaksprov tycker jag nästan man ska avstå Om man gör fvp är chansen att den ena tvillingen är frisk är väldigt stor. Vad gör man då? Så händer de mycket vid förlossningen, många handikapp blir till där, så att bara utesluta DS känns ju rätt meningslöst.
  • blåbärsmuffins
    justordinary skrev 2014-09-28 14:02:34 följande:
    Ska på UL om två veckor ungefär, sen RUL bokat i mitten av november. Försöker tänka positivt och hålla tummarna men känns samtidigt väldigt läskigt och som att jag inte vågar "ta ut något" i förskott. Måste berätta för chefen nu i veckan men vill försöka hålla hemligt för resten av jobbet så länge till som jag kan...

När berättade/berättar ni för jobb / familj / vänner?
    Vi fick berätta jättetidigt, redan  i v 10, eftersom jag är mår så illa och kräks, och får ställa in familjesammankomster och allt möjligt. Annars hade jag gärna väntat till efter NUPP.Slutade visstidsanställning efter semestern, jobba hade bara inte funkat nu.
  • blåbärsmuffins
    JhjärtaK skrev 2014-09-29 19:12:20 följande:
    Ok. Får fråga min bm imorgon. Är bara lite rädd för att hon skall säga något i stil med "pyttsan, vi får väl se men så tidigt ser jag ingen anledning till att du skall bli sjukskriven"

Usch så jobbigt med illamåendet! Mitt sitter också fortfarande i men kommer bara framemot kvällen nu och håller i sig på natten.

Sen har jag redan nu börjat känna tyngdkänsla i bäckenbotten! Och jag är ju bara i vecka 14 men antar att det känns så pga att det blir svullet med allt extra blodtillflöde dit. Någon mer som känner likadant?
    Ja, jag har det också. Tror också det är som du tror, ska till BM imorgon så jag ska fråga henne. Det är typ rutin här att sjukskriva från åtminstone v 25, för att inte barnen ska komma för tidigt.
  • blåbärsmuffins
    Sara___ skrev 2014-09-30 22:08:07 följande:

Dags för vårt andra UL imorgon i v.14 för att se om det är enäggs eller tvåäggs. Är så nervös, för när jag ringde och bokade så hamnade jag hos en barnmorska som var väldigt pessimistisk tyvärr när jag sa att vi i v. 7 fick se två tickande hjärtan via vul. Svaret var ungefär "ja fast ta inte ut för mycket i förskott, det är så lätt hänt att man tappar en av dom i början, så ha inte för höga förväntningar nu". Usch! Har haft ångest ända sedan dess och det var tre veckor sedan...

Någon mer som fått detta hemska "besked" upptryckt i ansiktet? Hoppas verkligen allt är som det ska imorgon men är så orolig, magen växer så det knakar så jag tror inte det finns fog för oro, men ändå :-/

Jodå det har de sagt från vi såg dem i v6 tills v 12. Dessutom var vi på vaginalt ultraljud i v 8 då läkaren inte kunde se ena fosterstrukturen ordentligt. Då beredde vi oss på det värsta och jag bara stängde av alla känslor i två veckor till nästa vul. Det var de jävligaste veckor jag genomlevt. Men allt var okej.
  • blåbärsmuffins
    Sara___ skrev 2014-10-01 23:22:12 följande:

Vad är det för skillnad på tvillingvagn och syskonvagn förresten? :)

Syskonvagn har vanligtvis bara en lift, annars är det samma. Tvillingklubbens medlemskap ger 10% på många ställen när man köper dubbelt. Jag har kollat på tentorna team cosmo och den tycker jag verkar fantastiskt bra. Det är viktigt för mig att kunna ha dem vända mot mig i sittdelen även när de är större.
  • blåbärsmuffins
    Mrs N skrev 2014-10-03 08:49:56 följande:

Hej alla tvillingmammor. Ursäkta min dåliga närvaro här då jag mått så illa så jag knappt orkar igenom dagarna. Jg var på inskrivning igår och fick en helt oerfren bm när det gällde tvillingar. Fick ny tid först om två månader och tid för rul men inga extra ultraljud innan för att se vad det är för tvillingar jag har. Jag bor i Sthlm. Hur ser det ut för er med kontroller och ul? Bor någon i Sthlm? Förlåt om detta blir upprepning för er men jag känner mig så besviken

Jag har också otroligt illamående. Har fått zofran/ondansetron utskrivet, när lergigan compact inte hjälpt. Det hjälper så jag inte kräks, och skulle nog må mer illa utan dem. Jag är i vecka 15. Mår du mer illa när du anstränger dig? Jag står och ulkar då. Igår höll jag på att be apotekaren att fara åt h-e när hon hurtigt deklarerade att det snart går över.
  • blåbärsmuffins
    Mrs N skrev 2014-10-03 09:48:16 följande:
    Tack snälla ni för snabba svar. Jag har redan ringt en ny mvc och pratat men enligt dem så gör dem inte heller något innan rul jag är v.10 och äter lergigan comp sedan v.7.

Tack snälla för omtanken <3
    Ring gyn istället då, så du får träffa en läkare som kan skriva ut något starkare än lergigan och diskutera av sjukskrivning. Dra en vals om att du haft ont, så får du säkert ett vul i alla fall. Då ser de vilken sorts tvillingar du bär. Annars får du be om ett KUB-test. Då får du komma in före vecka 14 i af. Hjärta
    justordinary skrev 2014-10-03 19:58:43 följande:
    Varit lite inaktiv här ett tag...haft massor med huvudvärk hela veckan och varit tvungen att äta alvedon..usch... Jag hoppas verkligen att jag inte skadar dem när jag tar alvedon, men jag har inte haft så mycket val... :S

Angående förlossning tror jag att jag oroar mig för precis allt. Smärtan. Att det ska gå fel. Att det inte finns tillräckligt med resurser. Allt... Känns som att ett planerat snitt passar mig bättre, även om det också känns obehagligt och skrämmande så känns det hanterbart vilket inte en vaginal förlossning gör (för mig).

Just nu längtar jag efter att få gå på nästa ul för att se hur de har det... Jag hoppas att de mår väl... Sambon och jag har berättat för våra chefer nu men annars håller vi tyst ett tag till om det går.

Förresten, verkar vara många med illamående här inne (kul för oss, dubbla bebisar - dubbelt illamående...). Är det någon mer än jag som har som att illamåendet är mer vissa dagar och mindre vissa, och att man kräks vissa dagar men inte andra? Känns skumt... Håller verkligen tummarna att det kommer gå över....

Jag har också fruktansvärd huvudvärk. Läste någonstans att man kan få det av de ökade progesteronhalterna, medan bm trodde det berodde på mitt illamående.
    Alvedon går inte över i blodet till fostren, så det är bara att använda rekommenderad dos.
    JhjärtaK skrev 2014-10-02 18:42:26 följande:

Nu har jag varit och testkört!

Det står mellan Emmaljunga och donkeyn helt klart. Gillade inte alls Kronan Syskon och sittdelen var sååå liten! Donkeyn var lite mer lättkörd men det berodde nog på lufthjulen, något man kan välja att få på Emmaljungan också. Bugaboo är smalare men gillade Emmaljungas sittdelar bättre. Dock är suffletterna på Bugaboo bättre. Emmaljungas varukorg var rymligare än Bugaboos. En helt klart positiv sak med Emmaljunga är att man fr.o.m. årsskiftet kan fästa två Maxi Cosi babyskydd mha en adapter. Tidigare kunde man bara fästa Emmaljungas egna, dyra och tunga, babyskydd på double Viking men snart så! jag gillade Emmaljungas handtag bättre än Bugaboos, uppskattar att det är "knäled" på det. Bugaboo har teleskophandtag men trots att det var fullt uppfällt så kändes det inte högt nog nästan (är 174 cm).

Hmm, jag skulle vilka provköra Emmaljungan med lufthjul för är den då lika lätt att köra som Bugan så lutar det nog åt den.

Lufthjulen är tydligen en ny "feature" för 2015 års modell men man borde ju kunna köpa den separat och sätta på en äldre modell eller vad tror ni?

Jag kommer att köpa en graco tvillingsulky och gracobabyskydd. För snabba ärenden, bvc, hämta i skolan, gå i affären. http://www.jollyroom.se/produkter/akta-graco-stadium-duo-sport-luxe-3 
    Har dragit runt en stor syskonvagn (Emmaljunga double wave) och det var för tungt och jobbigt, då bara med en liggdel. Så jag köper en kombitvillingvagn också, men det är ingen brådska. Orka bära två babyskydd med ungar i, det gör man inte länge, så jag kommer ha gracon mellan bilen och huset också. Så slipper jag lämna den ena för att gå två ggr.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D