Inlägg från: Anonym (jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jur)

Underhållsbidrag

Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:02:04 följande:
    Om det bara är umgängesföräldern som har råd med större boende så är det ju bättre om barnen bor där. Nä just det glömde, han är kanske inte alltid varken en lämplig eller villig förälder.

Jag skiljer på minimistandard och normalstandard. Ska underhållet baseras på minimistandard eller normalstandard.
    Många boendeföräldrar är inte heller särskilt lämpade att ha barnen boende hos sig och många försöker aktivt få bort den andra föräldern ur barnens liv och minimerar umgänge osv.

Vill du bo stort så får du betala för det själv. Det är inte umgängesförälderns skyldighet.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:10:05 följande:
    Det lägre beloppet är baserat på miniminivå (försörjningsstöd) och det andra på normalnivå (svenssonliv).
    Nej. Riksnormen för en 5 åring ligger på 1730 per månad, om barnet går i förskolan och äter där. Dvs föräldern kan få 1730-1050 (barnbidrag)= 680 kronor per månad i försörjningsstöd till barnets kostnader, om föräldern inte har underhåll av den andra föräldern, samt saknar egen inkomst.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:11:09 följande:
    Menar du att 3885 är 105% av prisbasbeloppet?
    Ja.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:17:02 följande:
    Om ett barn bor hos den mest villige och lämpade föräldern är inte särskilt relevant för en diskussion som handlar om underhåll.

För håller du inte med om att det relevanta för underhållsdiskussionen är vad barn kostar?
    Jag svarade bara på ditt off topic påstående om att umgängesföräldrar inte alltid är lämpliga eller villiga att ha barnen boende hos sig. Blev det problematiskt att få svar på tal?

Förälderns val av boende är inte barnets kostnad.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:47:33 följande:
    Har inte ett barn behov av ett boende?
    De flesta barnen med separerade föräldrar har två boenden. Hur föräldrarna löser boendefrågan är inte barnets ansvar.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:53:59 följande:
    Du svarade inte på min fråga.
    Det gjorde jag. Barn har behov av att få bo med sina föräldrar, i de fall där föräldrarna är lämpliga att bo med. Om de sen bor i en etta eller en fyra spelar ingen roll. Det väljer föräldrarna.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:00:20 följande:
    Så du ser inte att barn har en egen boendekostnad? Ser du på mat på samma sätt?
    Nej det har de inte. Många föräldrar bor på samma ställe efter att de har fått barn som de gjorde innan. Betyder ett barn automatiskt att boendekostnaden ökar eller handlar det om föräldrars val?

Självklart kostar barns mat pengar.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:06:06 följande:
    Man kan bo kvar för evigt men de allra flesta väljer trots det att flytta till något större förr eller senare.

Och mat. Det har man ju ändå hemma. Det är ju bara att ta lite mindre själv så blir det ju inga ökade matkostnader.
    Det magiska ordet är V Ä L J E R.

Nej 1 kilo köttfärs räcker inte till lika många portioner mat åt mig och barnet som det gör åt bara mig.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:27:52 följande:
    Precis lika lite som en etta sväljer lika många boende som en fyra.
    Hur tänkte du nu? BEHÖVER man bo i en fyra för att man är ensamstående med ett barn? KAN man bo i en etta och ha ett barn?
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:46:34 följande:
    Men blir det inte indirekt så att skattebetalarna (genom bostadsbidraget) betalar för barnets boendekostnad istället för umgängesföräldern?

Är det inte väldigt märkligt?
    Är det inte mer märkligt att umgängesföräldern ska betala för sitt boende och för boendeförälderns boende? Borde inte boendeföräldern vara den som betalar för sitt boende, precis som det är idag, om boendeföräldern inte behöver bostadsbidrag?
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:38:44 följande:
    Det var en liknelse. En analogi till ditt köttfärsexempel.

Om jag i vanliga fall äter 500g köttfärs så kan jag utan problem avstå från 100g till min 1-åring. Precis på samma sätt som man utan problem kan dela en 1:a med en 1-åring.

Däremot kan det bli problematiskt att dela på 500g köttförs med 3 tonårssöner. Precis som det kan bli problematiskt att bo med sina 3 tonårssöner i en1:a.
    Nej. Om jag avstår mat kommer jag att få gå hungrig. Det blir några måltider där jag blir utan mat. Jag blir inte utan bostad för att barnet delar hem med mig.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:52:44 följande:
    Du klarar dig alldeles utmärkt på lite mindre köttfärs. Dessutom äter de allra flesta alldeles för mycket ändå i onödan. Och småbarn äter så extremt lite.
    Nej. Jag kommer att gå hungrig om jag inte får äta upp den mat som min kropp behöver. Jag äter inte för mycket bara för att du själv gör det. Dra inte alla över en kam. En 5-åring äter för ca 1200 per månad. Det är inte gratis.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 13:00:13 följande:
    Jag menade inte dig specifikt. Men väldigt många äter alldeles för mycket.

Sedan äter de flesta småbarn i förskolan också. Så om de äter lite av förälderns mat på kvällar och helger märks knappt.

Då är det värre att bo med ett litet barn i en 1:a då man hela tiden samsas om samma rum. Tänk dig vad jobbigt för 1-åringen att inte kunna stänga om sig på kvällen när föräldern har besök hemma eller glor på tv. Och tänk vad jobbigt för föräldern att ha sex..

Tycker nästan småbarn har större behov av eget rum än egen mat.
    Hur du än vrider och vänder på saker så blir barnens mat inte gratis.

Nej du, föräldern får anpassa sig efter barnets behov. Mer behov av eget rum än egen mat?
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 13:03:44 följande:
    Ja, men säg föräldrarna i ditt exempel. Efter separationen bor umgängesföräldern i en 2:a för 5000 och boföräldern i en 3:a för 7000. Vad beror det på att deras hyror ser så olika ut? Den mest logiska och vanligaste förklaringen är att det är barnens del som är skillnaden.
    Nej. Det där stämmer inte heller.

Svar på tråden Underhållsbidrag