Inlägg från: Anonym (nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nyfiken)

Underhållsbidrag

Anonym (jur) skrev 2014-08-21 11:07:21 följande:

Många boendeföräldrar är inte heller särskilt lämpade att ha barnen boende hos sig och många försöker aktivt få bort den andra föräldern ur barnens liv och minimerar umgänge osv.

Vill du bo stort så får du betala för det själv. Det är inte umgängesförälderns skyldighet.

Om ett barn bor hos den mest villige och lämpade föräldern är inte särskilt relevant för en diskussion som handlar om underhåll.

För håller du inte med om att det relevanta för underhållsdiskussionen är vad barn kostar?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 11:19:05 följande:

Jag svarade bara på ditt off topic påstående om att umgängesföräldrar inte alltid är lämpliga eller villiga att ha barnen boende hos sig. Blev det problematiskt att få svar på tal?

Förälderns val av boende är inte barnets kostnad.

Har inte ett barn behov av ett boende?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 11:48:47 följande:

De flesta barnen med separerade föräldrar har två boenden. Hur föräldrarna löser boendefrågan är inte barnets ansvar.

Du svarade inte på min fråga.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 11:57:34 följande:

Det gjorde jag. Barn har behov av att få bo med sina föräldrar, i de fall där föräldrarna är lämpliga att bo med. Om de sen bor i en etta eller en fyra spelar ingen roll. Det väljer föräldrarna.

Så du ser inte att barn har en egen boendekostnad? Ser du på mat på samma sätt?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:02:01 följande:

Nej det har de inte. Många föräldrar bor på samma ställe efter att de har fått barn som de gjorde innan. Betyder ett barn automatiskt att boendekostnaden ökar eller handlar det om föräldrars val?

Självklart kostar barns mat pengar.

Man kan bo kvar för evigt men de allra flesta väljer trots det att flytta till något större förr eller senare.

Och mat. Det har man ju ändå hemma. Det är ju bara att ta lite mindre själv så blir det ju inga ökade matkostnader.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:25:22 följande:

Det magiska ordet är V Ä L J E R.

Nej 1 kilo köttfärs räcker inte till lika många portioner mat åt mig och barnet som det gör åt bara mig.

Precis lika lite som en etta sväljer lika många boende som en fyra.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:32:52 följande:

Hur tänkte du nu? BEHÖVER man bo i en fyra för att man är ensamstående med ett barn? KAN man bo i en etta och ha ett barn?

Det var en liknelse. En analogi till ditt köttfärsexempel.

Om jag i vanliga fall äter 500g köttfärs så kan jag utan problem avstå från 100g till min 1-åring. Precis på samma sätt som man utan problem kan dela en 1:a med en 1-åring.

Däremot kan det bli problematiskt att dela på 500g köttförs med 3 tonårssöner. Precis som det kan bli problematiskt att bo med sina 3 tonårssöner i en1:a.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (sdrtbhjn,lö) skrev 2014-08-21 12:44:02 följande:

Barnet har ingen egen boendekostnad per se, man kan välja att bo i vardagsrummet själv i en bäddsoffa om så är. Den kostnaden ska inte räknas in på så vis eftersom man kan få bostadsbidrag och man ska inte kompenseras två ggr.

Men den räknas in indirekt då man som sagt ska räkna ut ÖVERSKOTTET efter att allt är betalt. Bostadsbidraget räknas då in som en inkomst.

Men blir det inte indirekt så att skattebetalarna (genom bostadsbidraget) betalar för barnets boendekostnad istället för umgängesföräldern?

Är det inte väldigt märkligt?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:46:34 följande:

Men blir det inte indirekt så att skattebetalarna (genom bostadsbidraget) betalar för barnets boendekostnad istället för umgängesföräldern?

Är det inte väldigt märkligt?

Ps. Borde barnets boendekostnad inte bekostas av skattebetalarna endast då umgängesföräldern (och såklart boendeföräldern med) inte har de ekonomiska förutsättningarna för det själv?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:48:15 följande:

Är det inte mer märkligt att umgängesföräldern ska betala för sitt boende och för boendeförälderns boende? Borde inte boendeföräldern vara den som betalar för sitt boende, precis som det är idag, om boendeföräldern inte behöver bostadsbidrag?

Föräldrarna betalar för sina boenden och tillsammans efter förmåga för barnets boende. Det mest rimliga enligt mig.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:49:34 följande:

Nej. Om jag avstår mat kommer jag att få gå hungrig. Det blir några måltider där jag blir utan mat. Jag blir inte utan bostad för att barnet delar hem med mig.

Du klarar dig alldeles utmärkt på lite mindre köttfärs. Dessutom äter de allra flesta alldeles för mycket ändå i onödan. Och småbarn äter så extremt lite.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 12:54:37 följande:

Nej. Jag kommer att gå hungrig om jag inte får äta upp den mat som min kropp behöver. Jag äter inte för mycket bara för att du själv gör det. Dra inte alla över en kam. En 5-åring äter för ca 1200 per månad. Det är inte gratis.

Jag menade inte dig specifikt. Men väldigt många äter alldeles för mycket.

Sedan äter de flesta småbarn i förskolan också. Så om de äter lite av förälderns mat på kvällar och helger märks knappt.

Då är det värre att bo med ett litet barn i en 1:a då man hela tiden samsas om samma rum. Tänk dig vad jobbigt för 1-åringen att inte kunna stänga om sig på kvällen när föräldern har besök hemma eller glor på tv. Och tänk vad jobbigt för föräldern att ha sex..

Tycker nästan småbarn har större behov av eget rum än egen mat.
  • Anonym (nyfiken)
    sextiotalist skrev 2014-08-21 12:59:07 följande:

Det finns ofta en anledning till att man separerar, att blanda in mer att komma överens om gör troligen många gånger situationen värre.

Utöver detta så är det inte många som har ekonomi för att kunna hålla sitt eget boende och sitt ex boende.

Innan var de två som delade kanske en hyra på 7000 och efter separationen kanske de bådas hyror blir 12000 eller högre.

Ja, men säg föräldrarna i ditt exempel. Efter separationen bor umgängesföräldern i en 2:a för 5000 och boföräldern i en 3:a för 7000. Vad beror det på att deras hyror ser så olika ut? Den mest logiska och vanligaste förklaringen är att det är barnens del som är skillnaden.
  • Anonym (nyfiken)
    Brumma skrev 2014-08-21 17:13:53 följande:

Jag jag måste erkänna att det är väldigt konstigt skrivet.. Och jag har nu också läst stucket i föräldralagen och där står tydligt att avdrag för boende görs innan underhåll räknas ut..

En fråga som du kanske kan hjälpa mig med? Hur kommer det sig att schablonbeloppet man utgår från när man räknar ut underhåll skiljer sig från Konsumentverkets siffror de har på hemsidan? Vad jag förstår av skrivelsen så utgår även schablonbeloppet från Konsumentverkets siffror? Alltså måste ngt annat räknas med som jag inte ser (förutom om det skulle vara boendekostnad då...)

I konsumentverkets siffror ingår inte nöjen exempelvis. Inte heller ingår glasögon och dylikt. Kanske en förklaring att man räknat in olika poster.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 20:32:17 följande:

Jag tror att du har slagit huvudet på spiken i det du skriver. Jag håller helt med om att många konflikter om underhåll grundar sig i att föräldrarna inte vet om vad som gäller.

De vet inte att huvudregeln är att man ska räkna ut underhållsbidrag. Istället så använder sig många föräldrar felaktigt av underhållsstödet summa. Föräldrarna vet inte heller vad som ingår i underhållsstödets summa eller inte. 

För även om det är så att man inte kan begära att uf ska betala mer än underhållsstödets summa om hen har så låg inkomst att man måste använda sig av Försäkringskassans hjälp för att få utfyllnadsbidrag så har ju de flesta föräldrarna en ekonomisk standard som gör att de ska (enligt föräldrabalkens regler) betala mer för sitt barn. 

Om man då använder sig av underhållsstödets summa trots att underhållet hade varit högre om man hade räknat ut ett rättvist underhållsbidrag enligt föräldrabalken så kanske det skulle underlätta för föräldrarna om de visst exakt vilka kostnader som anses ingå i underhållsstödet och inte.

Istället svänger sig föräldrar med jämförelser med KoV:s siffror fastän det är som att jämföra äpplen och päron och de påstår att båda föräldrarna ska betala 1.273 kr för barnet. Vilket är felaktigt. Underhållsstödets summa ligger på det beloppet men det innebär inte alltid att föräldrarna kan betala den summan. 

För en uf med låg inkomst finns då möjligheten att fylla ut sin del av underhållsstödet med utfyllnadbelopp från FK och oss skattebetalare så att barnet alltid får 1273 kr. Men om uf har låg inkomst kan uf givetvis inte betala hela summan själv. 

Men problemet är att en bf med lika låg inkomst bara har en möjlighet att få utfyllnadsbidrag för sin andel av barnets kostnader. Och det är om barnet bor växelvis. Eftersom då behandlas båda föräldrarna likadant och båda kan vid låg inkomst få  max ett halvt underhållsstöd i bidrag från oss skattebetalare via försäkringskassan. Men om barnet bor på heltid så får inte bf något utfyllnadsstöd för sin andel av barnets kostnader. 

Jag anser att även bf bör kunna få utfyllnadsstöd för sin andel av barnets kostnader. Först då kan man påstå att båda föräldrna ska betala 1.273 vardera för sitt barn. 

Bra och pedagogiskt skrivna inlägg.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 20:32:17 följande:

Jag tror att du har slagit huvudet på spiken i det du skriver. Jag håller helt med om att många konflikter om underhåll grundar sig i att föräldrarna inte vet om vad som gäller.

De vet inte att huvudregeln är att man ska räkna ut underhållsbidrag. Istället så använder sig många föräldrar felaktigt av underhållsstödet summa. Föräldrarna vet inte heller vad som ingår i underhållsstödets summa eller inte. 

För även om det är så att man inte kan begära att uf ska betala mer än underhållsstödets summa om hen har så låg inkomst att man måste använda sig av Försäkringskassans hjälp för att få utfyllnadsbidrag så har ju de flesta föräldrarna en ekonomisk standard som gör att de ska (enligt föräldrabalkens regler) betala mer för sitt barn. 

Om man då använder sig av underhållsstödets summa trots att underhållet hade varit högre om man hade räknat ut ett rättvist underhållsbidrag enligt föräldrabalken så kanske det skulle underlätta för föräldrarna om de visst exakt vilka kostnader som anses ingå i underhållsstödet och inte.

Istället svänger sig föräldrar med jämförelser med KoV:s siffror fastän det är som att jämföra äpplen och päron och de påstår att båda föräldrarna ska betala 1.273 kr för barnet. Vilket är felaktigt. Underhållsstödets summa ligger på det beloppet men det innebär inte alltid att föräldrarna kan betala den summan. 

För en uf med låg inkomst finns då möjligheten att fylla ut sin del av underhållsstödet med utfyllnadbelopp från FK och oss skattebetalare så att barnet alltid får 1273 kr. Men om uf har låg inkomst kan uf givetvis inte betala hela summan själv. 

Men problemet är att en bf med lika låg inkomst bara har en möjlighet att få utfyllnadsbidrag för sin andel av barnets kostnader. Och det är om barnet bor växelvis. Eftersom då behandlas båda föräldrarna likadant och båda kan vid låg inkomst få  max ett halvt underhållsstöd i bidrag från oss skattebetalare via försäkringskassan. Men om barnet bor på heltid så får inte bf något utfyllnadsstöd för sin andel av barnets kostnader. 

Jag anser att även bf bör kunna få utfyllnadsstöd för sin andel av barnets kostnader. Först då kan man påstå att båda föräldrna ska betala 1.273 vardera för sitt barn. 

Ingår ett 'medelbarns' alla kostnadsposter i schablonbeloppet? Eller fattas det grejer där med?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 21:23:48 följande:

Ja, i schablonbeloppet ingår genomsnittsbarnets basbehov. Viktigt att notera att det är just basbehovet. Vilket gör att man ska lägga till alla specifika kostnader som just det egna barnet har  som t ex glasögon, barnomsorgskostnad, dyrare hobbys, mediciner, skolresor, lägeravgifter och annat som är normalt för jämförbara barn i ens eget barns närhet. På landet kanske det handlar om en moped medan det i stan kanske handlar om månadskort för kollektivresor. Stort tack. Vad glad jag blev :)

Lite nyfiken på hur man gör vid en stämning om underhåll. Underhållet ska ju då fastställas för en lång tid framåt. Och det är ju på förhand svårt att veta om barnet kommer att behöva exempelvis glasögon någon gång i framtiden. Eller vilka läger eller aktiviteter barnet kommer att vilja åka på. Det känns helt enkelt som totalsumman är skitsvår att kalkylera på förhand. Hur gör man då? Finns det något genomsnittstilläggsbelopp som man kan använda sig av?
Svar på tråden Underhållsbidrag