• Diche79

Stort sf-mått! Ska på ul... Ska jag oroa mig??

Hej,
    fick mitt första barn i höstas, han är född 22/10 2013.

Hade oxå SF-mått som låg på översta strecket på kurvan plus min BM sa flera gånger "han känns ju
    åt det större hållet".
    Så jag bad om att få ett TUL eftersom jag hade en rädsla för att lillen skulle fastna på vägen ut med axlar eller liknande.
    Fick ett TUL 3v innan BF och då beräknades han ligga på ca 3kg, vilket var rätt så exakt
    mitt på pojkars tillväxtkurva i magen!
    De sa att "om han föds på BF kommer han ligga på ca 3,6kg vilket är normalt för en pojke".

Sen föddes han 8dgr före BF och vägde då 3430gr och var 51cm lång. Deras TUL och viktuppskattning
    var alltså helt korrekt! (De flesta foster ökar 150-200gr/v under slutfasen)

När jag sen hade uppföljningssamtal med min BM så sa jag till henne att jag tyckte det var dåligt gjort att säga att
    han kändes stor i magen, speciellt med tanke på att jag hade sagt från början att jag var rädd för en stor bebis och att han skulle fastna isf.
    Hon kom med massa dåliga bortförklaringar som jag inte alls köpte...

• Diche79
    bohan85 skrev 2014-08-21 13:16:59 följande:
    jag har endast erfarenhet genom att jag jobbar som barnmorska.
    Stort sf-mått beror ju på stor bebis och/eller mycket fostervatten. Mycket vatten kan man "bara ha" men det kan också bero på avvikelser hos fostret eller diabetes hos mamman.

Vad menar du med stort SF-mått? Över normalkurvan?

MItt sf-mått låg hela tiden på övre strecket på normalkurvan, eller precis över strecket på en mätning.
    I mitt fall hade jag normal mängd vatten och normalstor bebis (3430gr).
    Så det måste inte bero på stor bebis och/eller mkt vatten.
  • Diche79
    bohan85 skrev 2014-08-27 07:40:41 följande:
    så klart kan de bero på andra saker också, men jag menar ett sf.mått högt över översta linjen, alltså över linjen som ligger över normalkurvan.
    Faktorer som mammans kroppsform spelar ju också in.
    OK, då förstår jag :)
    Har bara varit med vid en graviditet/förlossning och kan ju då bara utgå från den :)
Svar på tråden Stort sf-mått! Ska på ul... Ska jag oroa mig??