Inlägg från: RamboMannen |Visa alla inlägg
  • RamboMannen

Vilket namn vinner?

fluu skrev 2014-08-18 07:40:45 följande:

Egentligen tycker jag bäst om Herman, men så var det det där med nazister. Så Harry vinner för mig. Henry är egentligen jättevackert, men jag tycker ändå inte om det. Henry ger mig inga trevliga "bilder".

Annars är Hermann det tyska namnet på Arminius, krigaren som stoppade Rom från att erövra Germanien. Vi har mycket att tacka honom för. Ett bra namn ju! Fast jag tycker bäst om Henry, Som Henry "Hank" Chinaski, Charles Bukowskis alter ego! Riktigt sjyst! Inget fel på Harry heller. 1. Henry 2. Herman 3. Harry
  • RamboMannen
    fluu skrev 2014-08-18 10:45:32 följande:
    Alldeles för många nazister hette så i alla fall... den kopplingen går inte bort för mig.
    Tycker du att alla tyskklingande namn påminner dig om nazister i princip?
  • RamboMannen
    fluu skrev 2014-08-18 11:05:28 följande:
    Nej, när sa jag det? Jag gillar många germanska namn. Herman är dock för förknippat med specifika nazister för mig. Som Herman Göring, Herman Lundborg, Herman von Klempt osv.
    Sa inte att du sa det. Jag bara undrade. Då vet jag. Varför gillar du inte Henry?
  • RamboMannen
    fluu skrev 2014-08-18 18:31:37 följande:
    Det ännu svårare att förklara ;) Jag ser namn och även andra ord i färger, former och bilder. Henry är liksom lavendelfärgat, trubbigt och slajmigt. Ingen trevlig bild alls.
    Namnet i sig är dock väldigt vackert och bra på alla sätt, men jag kan inte gilla ett namn fullt ut om det inte "ser" bra ut.
    synestesi, häftigt, det har jag med!
Svar på tråden Vilket namn vinner?