Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför öka vägglössen i Sverige?

Gert skrev 2014-08-16 19:06:33 följande:
    Nja, vägglöss är ju inga bakterier, så att de blir resistenta tror jag inte.
    Även insekter kan utveckla resistens, inte bara bakterier
  • sextiotalist
    asta66 skrev 2014-08-19 08:46:55 följande:

Är det bara jag som hört att efter en utlandsresa ska väskan stå ute och då gärna kallt i 2 veckor innan man packar upp. Och att man ska ta kläder rakt till tvättmaskinen.

Och att möbler man köpt begagnat ska också kylbehandlas innan man tar in dom.
    Men behövs det så lång tid som två veckor, jag har hört ett dygn
  • sextiotalist
    puss skrev 2014-08-19 09:10:51 följande:
    Kyla dödar inte vägglöss. Värme gör.
    Ändå stod det i de artiklar jag googalde på att man använde både kyla och värme för att bli av med vägglöss.
    http://www.vaggloss.se/sanering-av-vaggloss, fast det är svårare.
  • sextiotalist
    Lillasmulan skrev 2014-08-19 07:36:24 följande:

Klimatet i Sverige har blivit en smula varmare har jag hört. Det gör att insekter som kommer hit med människor och transporter kan överleva och föröka sig. Sedan ska man inte underskatta evolutionen. Djuren blir mer motståndskraftiga mot kyla och klarar sig bättre. Det är nog inte svårare än så.

Fast det har inget med väglöss att göra, eftersom vi hade vägglös förut i Sverige
  • sextiotalist
    Gert skrev 2014-08-19 19:23:02 följande:
    Du menar alltså att invandrare inte kan ta med sig vägglöss till Sverige. Det är bara svenska turister som tar med sig vägglössen hem.
    Man har nog tagit reda på spridningsvägarna.
    Ja, det är inte alls ovanligt att svenska turister ta med sig vägglöss hem.
  • sextiotalist

Lite OT, men i den fastigheten jag bodde i under min studietid (både vanliga lägenheter och studentlägenheter)  fick storsanera mot kackerlackor (i slutet av 80-talet)
    Huset beboddes av vanliga Svenssons och inget problemområde, utan ett väldigt lugnt område.

Svar på tråden Varför öka vägglössen i Sverige?