Varför öka vägglössen i Sverige?
Och att möbler man köpt begagnat ska också kylbehandlas innan man tar in dom.
Men behövs det så lång tid som två veckor, jag har hört ett dygn
Folk tar med sig vägglöss hem från resor och hotell.
Därför ökar vägglöss.
Och för att second hand-handel och importer av varor ökar.
Mycket svårare. Antagligen därför det inte rekommenderas.
Värmerum finns ju tillgängliga i betydligt större utsträckning. I syfte att sanera, alltså.
Helt fantastiskt att se alla dessa politiskt korrekta förklaringar till vägglusens fotfäste på svensk mark Än om PK-fanatikers extrema ängslan att tala klarspråk är farlig för samhället så kunde jag inte låta bli att dra på smilbanden lite av att läsa några fantasirika förklaringar här i tråden
Allt för att inte tala om ......
Även kyla fungerar för att döda vägglöss, men denna metod är lite osäkrare eftersom de går i dvala om temperaturen sjunker till 16.1 °C och kan då överleva längre. De kan överleva i minst fem dagar vid ?10 °C, men dör efter femton minuters exponering vid ?32 °C. Att förvara ?smittade? föremål i minst ?19 °C kyla i minst fyra dagar anses vara lyckosamt för att döda vägglössen.
Är det en kall vinter kan man alltså sanera sängmadrasser mm utomhus, men då krävs en riktig vargavinter för att vara effektivt.
Vägglöss reser inte på människor. De lever i sängar och folk tar med sig dem hem från hotellen, i packningen.
Ni som tror att vägglöss kommer med invandrare har sjukt fel. Igen.
Vi som inte sover på flyktingförläggningar riskerar inte att få vägglöss från flyktingar nej. De flesta svenskar har skaffat sina vägglöss helt utan hjälp från det hållet.
Jag blir inte klok på den här debatten, kan det vara de medelålders tanter som åker till Gambia för att förlusta sig med unga prostituerade som rår för det här?
Men dom är väl inte så många, eller?
*kliar mig i huvudet*
Folk får vägglöss från hotell under resor. Inte från flyktingförläggningar.
Vägglöss promenerar heller inte från flyktingboenden ut i samhället och hem till andra människor.
De flesta människor som får vägglöss får det på dina resor.
Inte för att de sover över på flyktingboenden.
*hoppas på förståelse nu*