Inlägg från: Tonårsmamman1 |Visa alla inlägg
  • Tonårsmamman1

Varför öka vägglössen i Sverige?

pluvdo skrev 2014-08-16 19:04:53 följande:

Åtminstone till viss del så kan ett skäl säkert vara att de blivit resistenta mot  tidigare fungerande bekämpningsmedel.

Visst är det så.

Sven Jeppsson, platschef på Anticimex i Stockholm, tror att mass­invasionen beror på att svenskarna reser mer. Och på att lössen kan ha blivit resistenta mot vissa bekämpningsmedel.

??Vi reser mycket mer och folk reser även hit mer, till Sverige. Kanske reser vi också mer till platser där lössen frodas, säger Jeppsson.

Ett sådant ställe är New York, ett av svenskarnas favoritresmål. Staden är nästintill belägrad av vägglöss ? inte ens de mest fashionabla varuhusen och hotellen är förskonade. Under våren har flera lyxbutiker på Manhattan fått stänga på grund av ohyran.

• Tonårsmamman1
    Speakers Corner skrev 2014-08-16 19:58:28 följande:

Du skrev min tanke också.

För att människor reser i betydligt högre utsträckning idag och får med sig lössen hem på köpet............eller så är det en biverkan av sverigedemokraternas intåg i maktens korridorer.
    Skulle kunna vara det faktiskt.
    Jag tror du är något på spåret. Sedan 2006 har ju SD ökat i antal, från 2,9% till dagens cirka 10-12%.
  • Tonårsmamman1
    Gert skrev 2014-08-16 20:12:18 följande:
    Jag tror det har att göra med att Alliansen kom till makten 2006.
    Tror Anticimex det också?
  • Tonårsmamman1
    Gert skrev 2014-08-16 21:34:19 följande:
    Vilket måste bero på att deras gäster har tagit dit vägglössen.
    Fast Hilton är väl inget asylboende?
Svar på tråden Varför öka vägglössen i Sverige?