Teori om ofrivillig barnlöshet
Det finns massor med saker om kroppen vi inte förstår än. Att vara oförklarligt barnlös betyder inte att det faktiskt inte är något fel. Det betyder bara att läkarna inte kan hitta "felet".
Nej, psyket är inte ett av de avgörande faktorerna. Kanske någon månad om man mår extremt dåligt men då märks det ofta med att cykeln rubbas.
Jag själv var oförklarligt barnlös i 7 år. De första 2 åren var det bara "blir det så blir det". Jag tom hoppades att det skulle dröja lite men var ok med om det hände. Det gjorde det dock inte (och vi hade ett väldigt aktivt sexliv). Efter ca 2 år började vi tycka att det borde ha blivit så då sökte vi hjälp. Vi gjorde utredning som visade att allt var tipptopp. När vi skulle höra Ivf släppte jag hela grejen och tänkte att nu fixar läkarna detta. Inte blev jag gravid för det. Inte av 3 fulla Ivf heller.
Tillslut blev jag spontangravid med hjälp av rosenrot och bisolvon (samt att mannen åt zink). Sen fick jag två barn till på samma kur.
Vem vet om det var slumpen eller ej. Varför jag plötsligt är "normalfertil".
En intressant sak var att när jag var hos gyn sist sa hon att hon kunde ana lätt pco på mina äggstockar. Hon sa även att det ofta blir bättre med åren och att många därför blir lättare gravida som äldre när de har pco.
Så det kan vara mitt svar.
Frågan är ju bara. Varför fann de aldrig detta när jag utreddes? Det var fertilitetskliniken på Karolinska i Stockholm så de borde ju kunna sin sak.
TS: ge inte upp!