• Kaffekanna86

Teori om ofrivillig barnlöshet

Jag vill ha åsikter om en teori jag har. Kan det vara så att vi aldrig blir med barn för att jag är rädd för allting, tänker för mycket på förlossning och är orolig hela tiden?
    Vi har försökt skaffa barn i över 2 år och jag är 28 år snart och min man är 27 år snart. Vi har aldrig tagit mediciner eller druckit särskilt mycket (speciellt inte nu under 2 år). Vi motionerar, ingen av oss röker eller snusar. BMI är normalt på oss båda. Vi har varit på sjukhuset där de säger att allt ser normalt ut.
    Jag har alltid tänkt på förlossning dock och är skiträdd för sprutor, sjukhus, elak vårdpersonal (som jag dessvärre har fått stött på redan) etc.

Kan det vara det att jag är orolig och rädd som gör att vi aldrig kommer att bli föräldrar? Att jag tänker för mycket på det? Men kan min teori verkligen stämma? För det måste väl finnas fler av oss som tänker så MEN ÄNDÅ BLIR MED BARN?! Vi är ju 7 miljarder människor på planeten varav nästan 50 % är kvinnor och nån till kvinna borde väl också vara så rädd, men lyckas ändå bli med barn, eller....??

• Svar på tråden Teori om ofrivillig barnlöshet
  • Kaffekanna86
    LSalander skrev 2014-08-16 09:45:35 följande:

Nej, dina tankar styr inte om du blir gravid eller inte! 

Är du säker på det?
  • Kaffekanna86
    Eleonor01 skrev 2014-08-16 10:20:36 följande:

Tror absolut att psyket kan jävlas med oss. Vi het försökt i 2,5 år med nummer två. Ettan va inga problem. Min äl har mysteriet uteblivit å läkarna kan inte förklara varför. Nu går vi vidare å släpper detta. Satsar på vidareutbildning istället. Skulle inte förvåna mig om man blir gravid då. Det brukar vara så att de som står i kö till ivf blir spontan gravida precis innan första besöket. Klart att hjärnan spökar!

Min syster blev gravid alldeles innan deras tredje IVF. Hon var då 41 år. Första barnet. Då hade de försökt i 1 år (ink. IVF och försökt själva etc). Så det gick relativt fort för dom.
    Men för oss som är i en "normal" ålder, kan inte få barn? Jag är sjukt rädd för IVF och vet att jag aldrig kommer att klara av det psykiskt eller fysiskt. Kan det vara så att jag är så rädd och tror att jag kanske någon dag MÅSTE göra IVF som gör att jag inte blir med barn?
    Tankar...?
  • Kaffekanna86
    Kaffekanna86 skrev 2014-08-16 09:42:55 följande:

Jag vill ha åsikter om en teori jag har. Kan det vara så att vi aldrig blir med barn för att jag är rädd för allting, tänker för mycket på förlossning och är orolig hela tiden?
    Vi har försökt skaffa barn i över 2 år och jag är 28 år snart och min man är 27 år snart. Vi har aldrig tagit mediciner eller druckit särskilt mycket (speciellt inte nu under 2 år). Vi motionerar, ingen av oss röker eller snusar. BMI är normalt på oss båda. Vi har varit på sjukhuset där de säger att allt ser normalt ut.
    Jag har alltid tänkt på förlossning dock och är skiträdd för sprutor, sjukhus, elak vårdpersonal (som jag dessvärre har fått stött på redan) etc.

Kan det vara det att jag är orolig och rädd som gör att vi aldrig kommer att bli föräldrar? Att jag tänker för mycket på det? Men kan min teori verkligen stämma? För det måste väl finnas fler av oss som tänker så MEN ÄNDÅ BLIR MED BARN?! Vi är ju 7 miljarder människor på planeten varav nästan 50 % är kvinnor och nån till kvinna borde väl också vara så rädd, men lyckas ändå bli med barn, eller....??

Vi har ju som sagt försökt i 2 år nu, men av all stress och depression och ångest jag haft hela den här tiden har aldrig mensen eller ägglossningen påverkats eller uteblivit. Läkarna på fertilitetskliniken säger att allt är okej. Vitaminer har och tar vi varje dag. Akupunktur kör jag, har varit där 2 ggr och ska dit igen snart (både för att träna min nålrädsla och för att göra mig mindre stressad). Värt att försöka när man inte vet vad det är som gör att vi inte kan bli med barn. Jag tänker på det varje dag, varje minut och varje sekund och undrar varför det inte går för oss? Vad gör vi för fel? 

Tack för svar...
Svar på tråden Teori om ofrivillig barnlöshet