ölburk2 skrev 2014-08-22 11:48:41 följande:
Jag anser att om man vill få en hög avkastning på en placering* så krävs att under flera år följa/studera vad som gett bäst resultat historiskt sett.
Sen väljer man det som vill jobba stenhårt med under många år, å undviker allt, som inte har gått att få fram tillräckligt bra med bevis för, att det kommar att hålla i framtiden.., då finns de bästa förutsättningarna för att man investerat rätt.
Satsar man på att bli rik snabbt, då är det mest turen som spelar in, men visst finns det möjligheter där ute, men man ska en jäkla tur om man hittar rätt..
Att stoppa in pengar i en för dagen bra affärsidé, brukar oftast sluta med platt fall.
Helt enkelt för att många snabbt kommer att kopiera idén, å så är snart avkastningen nere på lite å ingenting.
När jag höll på med att placera pengar för att nå högsta möjliga avkastning så var det ett 24/7 jobb, ett jävla slitgöra som tär väldigt hårt på psyke å kropp.., nån ordnad sömn eller vila var det inte tal om.., Jorden är rund så alltid är det öppet nånstans på börserna.
Nu har jag helt slutat med sånt å låter andra sköta jobbet, placerar anbart i strukturerad produkter eller i nåt som jag/vi tycker är kul.., utan större tanke på att tjäna massor med pengar.
Dom strukturerarad produkterna har alltid gått bra, å går bra, å det andra vi gör är som sagt mest på skoj, å är med pengar vi har råd att förlora..
* T.ex utbildning, pengar, fast egendom, driva företag.
Även om du studerar och placerar smart i många år så kommer du inte bli rik, det är väldigt få småsparare som blir storsparare även om det såklart i vissa fall förekommer.
Kollar vi på vilka som är rika i Sverige så ser vi att de nästan uteslutande är affärsman, höga chefer i näringslivet, idrottsstjärnor, folk som lyckats inom musiken och företagare.
Men de flesta med ett yrkesliv kommer aldrig bli rik...