• Anonym (Rik)

Jag vill bli rik :) hur gör man?

Sitter här och äter frukost och tanken kommer i huvudet, tänk om man kunde starta något som man blev rik på,
    men vet ju inte hur man gör :( var börjar man liksom? ja man måste ju först komma på vad man ska göra.
    Finns det någon som har något råd att ge?
    Kan man bara öppna en verksamhet bara så där? eller finns något man kan göra via datorn?

Nu  vill jag bli rik :) men vem vill inte bli detGlad

• Svar på tråden Jag vill bli rik :) hur gör man?
  • Anonym (Sandra)
    ölburk2 skrev 2014-08-22 11:48:41 följande:

Jag anser att om man vill få en hög avkastning på en placering* så krävs att under flera år följa/studera vad som gett bäst resultat historiskt sett.
    Sen väljer man det som vill jobba stenhårt med under många år, å undviker allt, som inte har gått att få fram tillräckligt bra med bevis för, att det kommar att hålla i framtiden.., då finns de bästa förutsättningarna för att man investerat rätt. 

Satsar man på att bli rik snabbt, då är det mest turen som spelar in, men visst finns det möjligheter där ute, men man ska en jäkla tur om man hittar rätt..

Att stoppa in pengar i en för dagen bra affärsidé, brukar oftast sluta med platt fall.
    Helt enkelt för att många snabbt kommer att kopiera idén, å så är snart avkastningen nere på lite å ingenting.

När jag höll på med att placera pengar för att nå högsta möjliga avkastning så var det ett 24/7 jobb, ett jävla slitgöra som tär väldigt hårt på psyke å kropp.., nån ordnad sömn eller vila var det inte tal om.., Jorden är rund så alltid är det öppet nånstans på börserna.

Nu har jag helt slutat med sånt å låter andra sköta jobbet, placerar anbart i strukturerad produkter eller i nåt som jag/vi tycker är kul.., utan större tanke på att tjäna massor med pengar.
    Dom strukturerarad produkterna har alltid gått bra, å går bra, å det andra vi gör är som sagt mest på skoj, å är med pengar vi har råd att förlora..

* T.ex utbildning, pengar, fast egendom, driva företag.
    Även om du studerar och placerar smart i många år så kommer du inte bli rik, det är väldigt få småsparare som blir storsparare även om det såklart i vissa fall förekommer.

Kollar vi på vilka som är rika i Sverige så ser vi att de nästan uteslutande är affärsman, höga chefer i näringslivet, idrottsstjärnor, folk som lyckats inom musiken och företagare.
    Men de flesta med ett yrkesliv kommer aldrig bli rik...
  • Anonym
    Anonym (Sandra) skrev 2014-08-22 12:04:10 följande:
    Även om du studerar och placerar smart i många år så kommer du inte bli rik, det är väldigt få småsparare som blir storsparare även om det såklart i vissa fall förekommer.

Kollar vi på vilka som är rika i Sverige så ser vi att de nästan uteslutande är affärsman, höga chefer i näringslivet, idrottsstjärnor, folk som lyckats inom musiken och företagare.
    Men de flesta med ett yrkesliv kommer aldrig bli rik...
    Som du säger, de flesta blir inte rika, men visst går det.
    Felet de flesta gör är att inte se tillräckligt långt fram, utan vill bli rik snabbt.
    Det gäller istället att gneta å spara under ett antal år, för att få ihop kapital att investera, å sen se det som ett sätt att flytta pensionsålder till en lägre ålder.

Att bli rik snabbt å kunna sluta jobba som ung, är mest tur, eller så är man född rik.., däremot att bygga upp kapital för att sluta jobba vid säg 50-års ålder, det kan många göra, om dom verkligen ville.
    Det betyder förstås att man får prioritera rätt å inte göra av med pengar på en massa helt onödigt.
    Dock behövs inget överdrivet snålande om har ett arbete å fasta normala inkomster..
  • Tacksamt
    Anonym (Sandra) skrev 2014-08-22 10:59:10 följande:
    Men du, det är inte att vara rik...för det första så finns det inga hus för 500.000 kronor längre och för det andra så är 1,8 miljoner inte vad 1,8 miljoner var på 1980- talet.
    Att spara 10.000 i månaden gör att du får extra pengar över men det gör dig otroligt långt ifrån rik.
    Rik är väl olika för olika personer? Jag anser att 1,8mille ihopsparat kapital i kontanter är ganska rikt,men därimot är inte ett lån på 1,8miljoner rikt,dvs äga ett hus köpt med lån.jodå det finns visst hus för 500,000kr,vet inte vilken värld du lever i men kolla hemnet ;) men visst,allt beror ju på vad man kan tänka sig för standard,jagär inte svår.

• Anonym (Sandra)
    Tacksamt skrev 2014-08-22 12:28:09 följande:
    Rik är väl olika för olika personer? Jag anser att 1,8mille ihopsparat kapital i kontanter är ganska rikt,men därimot är inte ett lån på 1,8miljoner rikt,dvs äga ett hus köpt med lån.jodå det finns visst hus för 500,000kr,vet inte vilken värld du lever i men kolla hemnet ;) men visst,allt beror ju på vad man kan tänka sig för standard,jagär inte svår.
    Absolut, för vissa är man rik om man har 20.000 i månaden före skatt men som samhället ser det är man inte rik då.
    En person som har 1,8 miljoner är verkligen inte rik och i de flesta svenska kommuner kan personen knappt äga en bostad utan lån.
    Jag vet inte vart det finns hus för 500.000 kronor men det kanske finns i någon håla långt utanför en stad men i de flesta svenska kommuner kan du inte få ett hus för den lilla summan.
    Men återigen att vara rik är något annat, att vara rik är att ha pengar än gemene man och 1,8 miljoner är rätt vanligt att ha i förmögenhet.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym skrev 2014-08-22 12:26:25 följande:
    Som du säger, de flesta blir inte rika, men visst går det.
    Felet de flesta gör är att inte se tillräckligt långt fram, utan vill bli rik snabbt.
    Det gäller istället att gneta å spara under ett antal år, för att få ihop kapital att investera, å sen se det som ett sätt att flytta pensionsålder till en lägre ålder.

Att bli rik snabbt å kunna sluta jobba som ung, är mest tur, eller så är man född rik.., däremot att bygga upp kapital för att sluta jobba vid säg 50-års ålder, det kan många göra, om dom verkligen ville.
    Det betyder förstås att man får prioritera rätt å inte göra av med pengar på en massa helt onödigt.
    Dock behövs inget överdrivet snålande om har ett arbete å fasta normala inkomster..
    Jag talar inte bara om att bli rik snabbt utan om att faktiskt bli rik och det kan du nästan uteslutande inte bli om du inte är någon av de personer som jag tidigare skrev om.
    En person med en normal inkomst eller en person med aningen högre inkomst (ingenjör tex) kommer aldrig någonsin att bli en rik person utan kan bli en person som har det bra ställt.
  • Anonym
    Tacksamt skrev 2014-08-21 22:37:10 följande:
    Jo,du blir ju rik genom att följa samma principersom Dave gjorde!!!
    Han förklarar ju precis!
    Hur tror du miljonärer blir rika?? Inte grnom aktier iallfall.
    Du vet uppenbart inte ett sk*t så bara var tyst...

Sparkonto i Sverige med 5% ränta?! Vem pratar om "vanligt" sparande? Givetvis måste du investera dina pengar i fonder och/eller aktier. 

Hört talas om ränta på ränta effekten?
    Skulle säga att det absolut vanligaste sättet att bli "rik" på är genom att spara i fonder och aktier (om man inte räknar med värdeökningar på bostäder). Sett över en längre tidsperiod, 10-20år så är det svårt att gå back på att spara i fonder.

Finns en del intressanta bloggar tex "miljonär innan 30" Läs dom.
  • Sparaihop
    Anonym skrev 2014-08-22 12:57:15 följande:

Sparkonto i Sverige med 5% ränta?! Vem pratar om "vanligt" sparande? Givetvis måste du investera dina pengar i fonder och/eller aktier. 

Skulle säga att det absolut vanligaste sättet att bli "rik" på är genom att spara i fonder och aktier (om man inte räknar med värdeökningar på bostäder). Sett över en längre tidsperiod, 10-20år så är det svårt att gå back på att spara i fonder.

Vet inte varför jag blev anonym men det var jag som skrev detta..

Sen är frågan vad man anser vara "rik". Enligt mig är man rik om man kan leva gott (50.000 i månaden) på avkastningen av sitt sparade kapital
  • ölburk2
    Anonym skrev 2014-08-22 12:57:15 följande:

Helt rätt, det är bara å kolla börsernas utveckling, inte ens ett par världskrig har fått dom att falla under nån speciellt lång tid.
    Å ger man sig in i Afrika å placerar vettigt där idag, så är man garanterad en mycket bra avkastning i framtiden., det borgar kinesernas investeringar för.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym
    Anonym (Sandra) skrev 2014-08-22 12:32:03 följande:
    Jag talar inte bara om att bli rik snabbt utan om att faktiskt bli rik och det kan du nästan uteslutande inte bli om du inte är någon av de personer som jag tidigare skrev om.
    En person med en normal inkomst eller en person med aningen högre inkomst (ingenjör tex) kommer aldrig någonsin att bli en rik person utan kan bli en person som har det bra ställt.
    Självklart går det, men det tar tid och man lär få försaka andra grejer på vägen. Men säg att två vuxna som båda har ca 20.000 efter skatt sparar den ena månadslönen varje månad i 20år. Då är du uppe i över 8milj i kapital (räknat på 5% avkastning) Då börjar du närma dig att vara rik (inte behöva jobba). Men det är inte så många som är villiga att spara 50% eller mer av sin lön. 
  • ölburk2
    Anonym skrev 2014-08-22 13:15:16 följande:
    Självklart går det, men det tar tid och man lär få försaka andra grejer på vägen. Men säg att två vuxna som båda har ca 20.000 efter skatt sparar den ena månadslönen varje månad i 20år. Då är du uppe i över 8milj i kapital (räknat på 5% avkastning) Då börjar du närma dig att vara rik (inte behöva jobba). Men det är inte så många som är villiga att spara 50% eller mer av sin lön. 
    Är det inte ett måste att bo i Sverige, så kan du leva kungligt på 8 miljoner + ränteavkastningen i många länder.., du behöver inte ens hälften av det kapitalet..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (hm)

Som jag ser på saken måste TS också vara beredd att satsa lite i början. De som tror att de blir rika utan egen insats eller att dra igång sakta på halvtid ger jag inte värst mycket för. Att starta ett lönsamt företag måste få lov att kosta, en tröskel in i övertagskostnaden som samtidigt utgör en press/drivkraft att få det att fungera. Vidare måste TS lägga all sin kraft på bolaget för att få det att rulla på.

• Anonym (Sandra)
    Sparaihop skrev 2014-08-22 13:06:43 följande:
    Vet inte varför jag blev anonym men det var jag som skrev detta..

Sen är frågan vad man anser vara "rik". Enligt mig är man rik om man kan leva gott (50.000 i månaden) på avkastningen av sitt sparade kapital

Vi har nog olika uppfattningar för jag tycker verkligen att 50.000 i månaden är ljusår ifrån att vara rik...

• Tacksamt

För mig hade det räckt med runt 4miljoner,det hade gett mig 10,000kr/månad i 30år :D

• Anonym (Sandra)
    Tacksamt skrev 2014-08-23 15:15:47 följande:

För mig hade det räckt med runt 4miljoner,det hade gett mig 10,000kr/månad i 30år :D

Ja, vi har ju alla olika krav...personligen skulle jag aldrig kalla en person som har 4 miljoner kronor för rik.
    Hade du lagt på en nolla till så det blev 40 miljoner då hade det varit en annan sak.
  • JohannaLinason

Skulle säga att jag tror på de gamla vanliga knepen:

? Gör varje uppgift du får med största noggrannhet, nyfikenhet och engagemang, vare sig det är på jobb eller i en diskussion med nya människor du aldrig träffat för.

? Förstå vad du är bra på och vad du är mindre bra på - och utnyttja detta till max och på bästa sätt

? Var "streetsmart", dvs prata inte skit om din nuvarande chef eller andra arbetskollegor, låtsas alltid älska allt och alla

? Vill du starta eget: kolla noggrant upp vad som gäller och tänk efter om du har en affärsidé som säljer.

? Först och främst: rik kan du bli genom arbete om du får en hög position, men annars så tar det lång tid att få ut sin idé till allmänheten och få andra att köpa den. Du måste ofta ha gedigen utbildning, goda affärsmöjligheter och proffsig PR (något som allt som ofta förutsätter att du redan har ett gott startkapital).

? Slutligen tror jag det slutar dåligt 9/10 att säga att det är pengar man eftersträvar. Eftersträvar du exempelvis att verkligen jobba med det du brinner för, och möjligen då också få ut detta till allmänheten, tror jag risken är högre att du faktiskt uppskattar det du håller på med, och därmed kan hålla på med det längre och på ett gediget sätt --> något som i slutändan med hög sannolikhet kommer ge avkastning i form av pengar.

All in all, lycka till!

• Anonym (man med klös)

Om du är riktigt snygg så kan du hitta en rik äldre man som tar hand om dig.

Även vissa som är ganska fula som Maria Montessami har ju lyckats, även om hon var något vackrare 20 år sedan.

• Anonym (man med klös)

Helt värdelöst tips att starta ett företag just nu. Totalt värdelös om man inte har en superduperidé som ingen annan tänkt på, måste jag säga. Starta random företag idag kräver någon form av kapitalinsats och även riskpengar och läropengar. Och idag är det extremt dålig tid för egna företag som man inte har väldigt bra idéer. Det kommer snart bli mass-konkurser, sanna mina ord på detta, jag är ekonomisk expert.

Svar på tråden Jag vill bli rik :) hur gör man?