• Vadskajagheta

GI-metoden

Tjena!Skrattande

Kan sammanfatta det lite smått, jag är en tjej på 21 år, 163 cm lång och vägde 61,5 kg. Detta är första veckan som jag har börjat räkna kalorier. Jag började i måndags och har snart hållit på i en vecka. Jag litar inte på min våg då den kan visa två olika siffror om man ställer sig tre gånger efter varandra. Men annars visar den i nuläget 60,0/59,9 kg
    Jag utgår ifrån att enbart äta 1500 kcal / dag så att jag har 500 kcal kvar av 2000 kcal.
    Men Jag har inte ätit något godis, någon läsk eller pasta, ris, potatis. Jag går alltid ut minst 30 min - 1h varje kväll.

Min dag kan se ut såhär:

Frukost: 10:30 , 2 st lingonbröd 250 kcal
    Mellis: 12:50 , 2 dl A-fil 110 kcal
    14:00 morötter 75 kcal
    15:10 Nudlar 180 kcal
    Middag: 17:10 En soppa 500 kcal 
    Mellis: Äpple 112 kcal
    Kvällsmat 21:30 , filmjölk 4 dl 220 kcal  

53 av 1500 kvar ca

Men kan även se ut såhär:

Frukost: 09:10 / 1 st ägg 101 + 2 dl svartavinbärssaft 75 kcal
    Mellis: 11:40 / Banan 101 kcal & banan 101 kcal
    12:53 / 1st Lingronbröd 125 kcal
    14:30 / Nudlar 65 kcal (en annan sort)
    Middag: wokgrönsaker 56 + kotletter 245, liiiten hög stekte pärer 116

506 kvar av 1500 ca

Så ibland har jag under 100 kcal kvar och ibland 500. Eftersom jag aldrig kört på denna innan är det svårt att veta vad som är mättande och inte. Jag kör utan pasta, ris och potatis för att en god vän till mig föreslog det eftersom det var onödiga kalorier då jag inte tränar. (Har ej råd förrän 25 sept).

- Mina frågor är vet ni något som är mer mättande som man kan ta som mellanmål UTAN att det är för mycket kalorier i?
    - Hur lång tid kan jag köra på detta och se synliga resultat?

• Svar på tråden GI-metoden
  • Henles slyna

Du skriver GI-metoden som rubrik men det känns ändå som att nästan all energi du får i dig kommer från ganska snabba kolhydrater samt att du får i dig en del rent socker. Absolut inget fel med det om det funkar för dig, men jag vet inte om jag skulle kalla det GI?

Vad man upplever som mättande är väldigt individuellt. För mig funkar det bäst att äta en större mängd fett och en mindre andel kolhydrater. Ett ägg kan jag exempelvis stå mig på en halv dag, trots att det bara innehåller runt 100 kcal. Men som sagt, du får prova dig fram och se vad som funkar. 

• Anonym (Anna)
    Henles slyna skrev 2014-08-15 10:26:47 följande:

Du skriver GI-metoden som rubrik men det känns ändå som att nästan all energi du får i dig kommer från ganska snabba kolhydrater samt att du får i dig en del rent socker. Absolut inget fel med det om det funkar för dig, men jag vet inte om jag skulle kalla det GI?

Vad man upplever som mättande är väldigt individuellt. För mig funkar det bäst att äta en större mängd fett och en mindre andel kolhydrater. Ett ägg kan jag exempelvis stå mig på en halv dag, trots att det bara innehåller runt 100 kcal. Men som sagt, du får prova dig fram och se vad som funkar. 

Håller med. Mest kolhydrater. Var är fettet och proteinerna?
  • Henles slyna

Såhär skulle jag tänkt, utifrån mig själv (det betyder alltså inte att det är mer rätt än det du äter).

Frukost: 09:10 / 1 st ägg 101 + 2 dl svartavinbärssaft 75 kcal - här hade jag bytt ut saften mot något mindre sött med samma energimängd. 

Mellis: 11:40 / Banan 101 kcal & banan 101 kcal - bananer innehåller mycket socker. Jag hade tagit max en banan, eller ännu hellre bytt ut den mot någon annan frukt. Till det kanske lite keso

12:53 / 1st Lingronbröd 125 kcal 14:30 / Nudlar 65 kcal (en annan sort) - dessa två måltider hade jag slagit ihop till en riktig lunch med grönsaker och kött

Middag: wokgrönsaker 56 + kotletter 245, liiiten hög stekte pärer 116 - här hade jag bytt ut päronen mot något mindre sött. 

Skulle jag sedan vilja få i mig fler kalorier hade jag tagit ett litet kvällsmål efter middagen, t.ex. turkisk yoghurt med bär

Svar på tråden GI-metoden